Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μια νέα αγορά $15 τρισ. δημιουργούν οι baby boomers!

Ο 21ος αιώνας αλλάζει με τρόπους που δεν είχαμε φανταστεί καθώς οι baby boomers βγαίνουν στη σύνταξη. Έχουν αγοραστική δύναμη, καλή φυσική κατάσταση και θέλουν να παραμείνουν ενεργοί. Τα προβλήματα αλλά και οι ευκαιρίες για όλους τους κλάδους.

  • Των Norma Cohen και Henry Foy
Μια νέα αγορά $15 τρισ. δημιουργούν οι baby boomers!

Η Ford δημιουργεί ένα κάθισμα αυτοκινήτου που μπορεί να εντοπίσει πιθανή καρδιακή προσβολή και να σταματήσει με ασφάλεια το αυτοκίνητο. Όλο και περισσότερες επιχειρήσεις κινούνται αναλόγως για να εκμεταλλευτούν την αλλαγή των δεδομένων, αλλά και τις ευκαιρίες που δημιουργούνται από μία συνεχώς αυξανόμενη ομάδα καταναλωτών: εκείνους που έχουν ξεπεράσει το 60ό έτος της ηλικίας τους.

Η παγκόσμια αγοραστική δύναμη της γενιάς των «baby boomer» που πλέον βγαίνει στη σύνταξη -οι οποίοι έχουν περισσότερα χρήματα, μεγαλύτερο προσδόκιμο ζωής και είναι πολύ πιο ενεργοί από ό,τι ήταν οι γονείς τους σε αυτή την ηλικία- θα φτάσει τα 15 τρισ. δολ. μέχρι το 2020, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Euromonitor.

Πρόσφατη έκθεση της Bank of America Merrill Lynch που βασίζεται σε στοιχεία του ΟΗΕ εκτιμά ότι παγκοσμίως ο αριθμός των ανθρώπων άνω των 60 ετών θα διπλασιαστεί περνώντας πάνω από τα 2 δισ. στα μέσα του αιώνα. Αυτό το σενάριο έχει τεράστιες συνέπειες για τις κυβερνήσεις και τις επιχειρήσεις, αν μη τι άλλο για τις μελλοντικές γενιές των φορολογούμενων πολιτών. Η καταναλωτική δύναμη των 60άρηδων έχει αυξηθεί 50% μέσα στις δύο τελευταίες δεκαετίες, περισσότερο από ό,τι αυξήθηκε η καταναλωτική δύναμη των 30άρηδων την ίδια περίοδο, σύμφωνα με τη Eurostat.

Οι Financial Times πραγματοποίησαν εις βάθος έρευνα στις αλλαγές που συντελούνται σε όλους τους κλάδους, από την τεχνολογία μέχρι την ψυχαγωγία, καθώς οι επιχειρήσεις συνειδητοποιούν τις ευκαιρίες που δημιουργούνται με την ταχύτατη γήρανση του πληθυσμού. Από το 2050, για πρώτη φορά στην Ιστορία, ο αριθμός των ανθρώπων με ηλικία άνω των 65 ετών θα είναι μεγαλύτερος από τον αριθμό των παιδιών ηλικίας κάτω των 5. Πρόσφατη έκθεση της Bank of America Merrill Lynch που βασίζεται σε στοιχεία του ΟΗΕ εκτιμά ότι παγκοσμίως, ο αριθμός των ανθρώπων άνω των 60 ετών θα διπλασιαστεί περνώντας πάνω από τα 2 δισ. στα μέσα του αιώνα. Αυτό το σενάριο έχει τεράστιες συνέπειες για τις κυβερνήσεις και τις επιχειρήσεις, αν μη τι άλλο για τις μελλοντικές γενιές των φορολογούμενων πολιτών.

Οι επιχειρήσεις του φαρμακευτικού κλάδου και της βιοτεχνολογίας αυξάνουν σημαντικά τις επενδύσεις τους για να ανταποκριθούν στην αυξανόμενη ζήτηση που αναμένεται από τους γηραιότερους. Οι δαπάνες για έρευνα και ανάπτυξη στον παγκόσμιο κλάδο επιστημών υγείας αυξήθηκε κατά 3,1% σε ετήσια βάση, αγγίζοντας τα 201 δισ. δολ., σύμφωνα με την ερευνητική Batelle. Το 86% των Αμερικανών άνω των 65 ετών άλλωστε έχει τουλάχιστον μία χρόνια πάθηση υγείας, όπως προβλήματα με την καρδιά, διαβήτη ή καρκίνο. Ποσοστό μεγαλύτερο του 50% των Αμερικανών έχει τουλάχιστον δύο χρόνιες παθήσεις.

Δεν είναι μόνο ότι οι άνθρωποι ζουν περισσότερο. Μπαίνουν επίσης στην αποκαλούμενη τρίτη ηλικία με φυσική κατάσταση που μοιάζει περισσότερο με τους μεσήλικες παλαιότερων εποχών. Είναι όλο και πιο προετοιμασμένοι να συνεχίσουν να δουλεύουν και να κερδίζουν χρήματα ακόμη και αφού φτάσουν σε ηλικία συνταξιοδότησης.

Η Sarah Harper, του Ινστιτούτου της Οξφόρδης για τη Γήρανση του Πληθυσμού, δηλώνει πως «η πλειονότητα των ανθρώπων ανά τον κόσμο θα φτάσει την ηλικία των 70 ετών», που κάποτε ήταν αδιανόητο. Το σχήμα της κλασικής «πυραμίδας του πληθυσμού», που δείχνει μεγάλο αριθμό νέων στη βάση και λιγότερους γηραιότερους στην κορυφή, έχει αλλάξει.

Τα ποσοστά γονιμότητας στις ανεπτυγμένες χώρες αλλά και σε πολλές αναδυόμενες οικονομίες όπως η Νότιος Κορέα, έχουν μειωθεί τόσο πολύ που υπάρχει πλέον έλλειψη νέων εργαζόμενων και καταναλωτών. Κατά συνέπεια, ο αριθμός εκείνων που κάποτε ήταν οι βασικοί αγοραστές σπιτιών, αυτοκινήτων, μοτοσικλετών, ρούχων και άλλων καταναλωτικών αγαθών, πιθανότατα θα συρρικνωθεί στο μέλλον. «Πήγαμε από μία πυραμίδα σε έναν ουρανοξύστη» δηλώνει η κ. Harper και συμπληρώνει: «Θα αλλάξει ο 21ος αιώνας με τρόπους που δεν είχαμε φανταστεί».

Η μακροζωία έχει απειλήσει την πολιτική στις συντάξεις και στον κλάδο υγείας κι οι κυβερνήσεις προχωρούν σε μετατόπιση του ορίου συνταξιοδότησης, ενώ παράλληλα μεταφέρεται η ευθύνη για αποταμίευση και επενδύσεις στα άτομα.

Υπάρχει, όμως, και η άλλη πλευρά του νομίσματος της γήρανσης του πληθυσμού: Για πολλούς κλάδους προσφέρει πολλές ευκαιρίες καθώς υπάρχει ο στόχος της ανάπτυξης σε μία εντελώς νέα αγορά.

Αυτοί οι νέοι καταναλωτές είναι μέλη της ταχύτερα αναπτυσσόμενης δημογραφικής ομάδας. Είναι πιο υγιείς και πιο πλούσιοι, από τις προηγούμενες γενιές, και η αγοραστική τους δύναμη θα είναι πολύ μεγαλύτερη από το νεανικό κοινό στο οποίο στοχεύουν μέχρι τώρα οι επιχειρήσεις, ηλικίας 18 - 39 ετών. 

Ο Jody Holtzman, του AARP, μίας ομάδας για ανθρώπους άνω των 50 ετών, εξηγεί πως η μακροζωία συνεπάγεται παρατεταμένη μέση ηλικία και όχι αυτό που μέχρι πρότινος γνωρίζαμε ως γηρατειά. Και οι επιχειρήσεις προσαρμόζονται. Ο Sanjeev Sanyal, της Deutsche Bank, δηλώνει πως η αγορά για ακριβά καταναλωτικά προϊόντα -αυτοκίνητα, ρολόγια, αθλητικός εξοπλισμός- κυριαρχείται πλέον από αγοραστές μεγαλύτερης ηλικίας. «Δείτε όλους αυτούς τους μεσήλικες άνδρες με τα κολάν από Lycra» αναφέρει ο κ. Sanyal και συμπληρώνει: «Κυκλοφορούν με ποδήλατα που μόνο επαγγελματίες μπορούν να αγοράσουν. Ο τρόπος με τον οποίο σκεφτόμαστε τη γήρανση αλλάζει δραστικά. Σε μία γενιά θα έχουμε ξεπεράσει την έννοια της συνταξιοδότησης. Ο 70χρονος θα πηγαίνει στο γραφείο καθημερινά».

Η Ford με τη νέα τεχνολογία για τα καθίσματα ακολουθεί πρωτοβουλίες και άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών -όπως η Toyota- οι οποίες προσπαθούν να εκμεταλλευθούν τον αυξανόμενο αριθμό αγοραστών άνω των 65 ετών. Αυτή η ομάδα έχει δημιουργήσει μόνο στις ΗΠΑ ετήσιες πωλήσεις για τον κλάδο που ξεπερνούν τα 140 δισ. δολ. Σύμφωνα με έρευνα που έγινε από τη Silversurfer για τους F.T., σχεδόν το 60% των ατόμων άνω των 50 ετών δηλώνουν πως η τεχνολογία δεν έχει ακόμη προσαρμοστεί στις ανάγκες τους.

«Παρατηρούμε τις μεγάλες τάσεις, τι θέλουν οι καταναλωτές και πώς θα δαπανήσουν τα χρήματά τους» εξηγεί ο Pin van der Jagt, γενικός διευθυντής της Ford Research Center και συμπληρώνει: «Δεν θα είναι αφύσικο στο μέλλον να οδηγούν αυτοκίνητα άτομα 100 ετών».

Ο Jody Holtzman δηλώνει: «Ρωτήσαμε τα μέλη μας ποιο θα ήταν το ένα πράγμα που δεν ήθελαν να εγκαταλείψουν. Μας απάντησαν 'τα κλειδιά του αυτοκινήτου'. Και ο κλάδος των αυτοκινητοβιομηχανιών το γνωρίζει αυτό».

Τα καθίσματα της Ford παρακολουθούν το καρδιαγγειακό σύστημα για ανωμαλίες, συνεργάζονται με κάμερα που παρακολουθεί τις κινήσεις του κεφαλιού και αισθητήρες στο τιμόνι ώστε να εντοπιστεί πιθανή καρδιακή προσβολή και να κινητοποιηθεί το σύστημα καθοδήγησης και φρένων.

«Σχεδόν το 30% των ανθρώπων άνω των 65 ετών έχουν κάποιο καρδιακό πρόβλημα», αναφέρει ο κ. van de Jagt και συμπληρώνει: «Εάν οδηγούν ακόμη, τότε θα τους ενδιαφέρει πραγματικά αυτό, θα τους ενδιαφέρει που θα υπάρχει αυτό το σύστημα παρακολούθησης στο αυτοκίνητό τους».

Η Toyota κάνει πρακτικές δοκιμές στην Ιαπωνία, που έχει έναν από τους γηραιότερους πληθυσμούς στον πλανήτη. Έχει αναπτύξει ένα πλέγμα διαφόρων αισθητήρων και scanner που πυροδοτούν συστήματα προειδοποίησης σε διασταυρώσεις και φωτεινούς σηματοδότες. Στοχεύει στους γηραιότερους οδηγούς, που δεν θέλουν να εγκαταλείψουν το τιμόνι, των οποίων όμως η ικανότητα αντίληψης μπορεί να έχει μειωθεί.

© The Financial Times Limited 2014. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v