Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μήνυμα Τσάκου στα private equity: Μην επενδύετε σε νέα πλοία

Εκκληση στα private equity να επενδύουν σε μεταχειρισμένα πλοία απηύθυνε ο Έλληνας εφοπλιστής Νικόλαος Τσάκος, με δηλώσεις τους στους Financial Times. Ο κίνδυνος να καταστραφεί η αγορά από τις πιέσεις στα ναύλα. Γιατί είναι προτιμότερη μια γρήγορη "έξοδος".

Μήνυμα Τσάκου στα private equity: Μην επενδύετε σε νέα πλοία

Ενας από τους πιο διακεκριμένους Έλληνες εφοπλιστές προειδοποιεί τα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια για τον κίνδυνο να «καταστρέψουν» τις ναυτιλιακές αγορές αν συνεχίσουν να χρηματοδοτούν την κατασκευή νέων πλοίων, καθώς οδηγούν χαμηλότερα τα ναύλα.

Τα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια, τα οποία μέχρι τα τελευταία χρόνια συνέβαλλαν μόνο ένα μικρό μέρος της χρηματοδότησης ναυτιλιακών επιχειρήσεων, από το 2010 επενδύουν τουλάχιστον 5 δισ. δολάρια κάθε χρόνο και χρηματοδοτούν περίπου το 10% των ντιλ.

Τα χρήματα έσωσαν πολλές εταιρείες μετά την κατάρρευση των ναύλων και την διστακτικότητα των τραπεζών να δανείσουν σε ναυτιλιακές μετά την οικονομική κρίση.

Ωστόσο, ένα μεγάλο μέρος από τα νέα κεφάλαια χρησιμοποιήθηκε για την παραγγελία νέων πλοίων από απεγνωσμένα ναυπηγία με χαμηλότερη τιμή και όχι για την αγορά πλοίων από άλλους εφοπλιστές.

Η τακτική αυτή πλημμύρισε πρώτα τις αγορές δεξαμενόπλοιων και στην συνέχεια την αγορά πλοίων που μεταφέρουν σιδηρομεταλλεύματα, κάρβουνο και άλλα ξηρά φορτία χύδην.Το μέσο κόστος για την μίσθωση ενός μεταφορικού πλοίου τύπου Capesize, του μεγαλύτερου στην αγορά, βρισκόταν την Δευτέρα στα 4.301 δολάρια την ημέρα, πολύ κάτω από τα περίπου 13.000 δολάρια που απαιτούνται για την λειτουργία και την συντήρηση ενός τέτοιου τύπου.

«Καλωσορίζουμε τα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια στις επιχειρήσεις μας» δήλωσε ο Νικόλαος Τσάκος, CEO της Tsakos Energy Navigation. «Υπάρχουν περίπου 10.000 μεταχειρισμένα πλοία. Για το δικό τους καλό, θα ήταν καλύτερα αν επένδυαν σε μεταχειρισμένα πλοία και όχι να καταστρέφουν τις αγορές στις οποίες θέλουν να επενδύσουν».

Ωστόσο, ο κ. Τσάκος, ο οποίος έβαλε την ΤΕΝ στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης το 1993 και είναι επίσης πρόεδρος της Intertanko, της Διεθνούς Ένωσης Ανεξάρτητων Πλοιοκτητών Δεξαμενόπλοιων, επαίνεσε την «ψυχρή, λογική προσέγγιση» των ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων η οποία έρχεται σε αντίθεση με την πιο παραδοσιακή στάση των εφοπλιστών.

«Εμείς οι εφοπλιστές τείνουμε να είμαστε πολύ συναισθηματικοί και κουτοί» σημείωσε.

Ο ίδιος εξέφρασε την ελπίδα ότι τα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια μπορεί να πουλήσουν γρήγορα στοιχεία ενεργητικού και με discount αν χρειαστεί, όταν θα αποφασίσουν να βγουν από την αγορά της ναυτιλίας, ώστε να αποφευχθεί ένα παρατεταμένο παζάρι που μπορεί να πλήξει τις πωλήσεις.

Πολλά ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια δεν μπορούν να αποχωρήσουν από τις επενδύσεις τους στην ναυτιλία χωρίς να καταγράψουν σημαντικές ζημίες. 

«Όταν διαπραγματεύεσαι με έναν παραδοσιακό εφοπλιστή, κάθε 100.000 δολάρια στην τιμή ενός πλοίου, η συμφωνία μπορεί να χαλάσει» είπε ο κ. Τσάκος.

Η ΤΕΝ, η οποία διαθέτει 64 δεξαμενόπλοια, υπέφερε από βουτιά στα κέρδη για το αργό πετρέλαιο σε σχεδόν μηδενικά επίπεδα το 2013. Αλλά μια μεγάλη ανάκαμψη το τελευταίο εξάμηνο έχει αυξήσει τα ναύλα για τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια, σχεδόν στα 54.000 δολάρια την ημέρα.

Η προσφορά και η ζήτηση εξισορρόπησαν μόνο μετά το «στέγνωμα» των νέων παραγγελιών, ανέφερε ο κ. Τσάκος.

«Οι άνθρωποι σταμάτησαν να παραγγέλνουν πλοία γιατί δεν υπήρχε μέλλον» πρόσθεσε.

© The Financial Times Limited 2015. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v