Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πυκνώνουν οι κριτικές για το deal των $500 εκατ.

Οι επικρίσεις που δέχεται η κυβέρνηση Τσίπρα για τη συμφωνία εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών P 3B Orion. Οι διαφορές ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και το μεταναστευτικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα. Οι θέσεις στρατιωτικών αναλυτών

  • της Kerin Hope
Πυκνώνουν οι κριτικές για το deal των $500 εκατ.

Το διάστημα που βρισκόταν στην αντιπολίτευση, ο ΣΥΡΙΖΑ, το ριζοσπαστικό αριστερό κόμμα της Ελλάδας, εξαπέλυε κατηγορίες κατά της κυβέρνησης για «υπερβολικές» αμυντικές δαπάνες και έλλειψη διαφάνειας στα συμβόλαια για τους εξοπλισμούς.

Σήμερα, ο κυβερνητικός συνασπισμός του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, δέχεται επικρίσεις για την υπογραφή συμφωνίας €500 εκατ. τον περασμένο μήνα για την αναβάθμιση πέντε παλαιών αμερικάνικων αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας τύπου P-3B Οrion την ώρα που περικόπτονται τα κονδύλια για την καταπολέμηση της φτώχειας.

Τα σενάρια φούντωσαν περισσότερο από το γεγονός ότι η κυβέρνηση αποσιώπησε μια συμφωνία που ήταν η μεγαλύτερη αμυντική προμήθεια της Ελλάδας από το 2006. Την αποκάλυψη έκανε το Πρώτο Θέμα, μια ελληνική εφημερίδα, αν και φυσιολογικά θα παρουσιαζόταν στην επιτροπή αμυντικών θεμάτων της Βουλής για συζήτηση.

Η συμφωνία αποκαλύπτει τις αντικρουόμενες προτεραιότητες στην κυβέρνηση συνεργασίας ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, που ανέβηκε στην εξουσία μετά τις εκλογές του Ιανουαρίου.

Η ακροαριστερή της πτέρυγα αντιτίθεται στην αγορά αμερικάνικου στρατιωτικού εξοπλισμού, ενώ ο Πάνος Καμμένος, ο υπουργός Άμυνας και ηγέτης του ακροδεξιού κόμματος των Ανεξάρτητων Ελλήνων, θέλει να βελτιώσει την εναέρια επιτήρηση των 15.000 χιλιομέτρων ακτογραμμής της Ελλάδας.

Άλλοι κατηγορούν τον ΣΥΡΙΖΑ ότι παραβίασε την προεκλογική του υπόσχεση να καταστήσει προτεραιότητα την καταπολέμηση της φτώχειας.

«Πως γίνεται η κυβέρνηση να δαπανάει €200 εκατ. για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και €500 εκατ. για την άμυνα» διερωτήθηκε ο Σταύρος Θεοδωράκης, ηγέτης ου κεντροαριστερού κόμματος Το Ποτάμι. «Ανέλαβαν το μεγαλύτερο αμυντικό πρόγραμμα εδώ και χρόνια σε μια στιγμή που η οικονομική κρίση παραμένει οξεία και τα ταμεία του κράτους άδεια».

Αξιωματούχος του υπουργείου Άμυνας υπερασπίστηκε την συμφωνία λέγοντας πως θα παρατείνει το προσδόκιμο ζωής των αεροσκαφών «κατά 20 τουλάχιστον χρόνια», ενώ θα έδινε δουλειά στην Ελληνική Αεροναυπηγική Βιομηχανία, μια ζημιογόνα κρατικά ελεγχόμενη εταιρία και την ISI, μια μικρή εταιρεία ηλεκτρονικού λογισμού.

Η συνεργασία του ΣΥΡΙΖΑ με τον κ. Καμμένο και το εθνικιστικό του κόμμα θεωρείται σημαντική για την διατήρηση της αφοσίωσης των ένοπλων δυνάμεων σε μια κυβέρνηση που καθοδηγείται από πρώην κομμουνιστές, πολύ από τους οποίους φυλακίστηκαν στα νιάτα τους για την αντίσταση τους στο στρατιωτικό καθεστώς το 1967-74.

Ο στρατός έχει χάσει την επιρροή του καθώς οι εντάσεις με την Τουρκία έχουν υποχωρήσει, αλλά παραμένει ένας αξιοσέβαστος θεσμός σε μια χώρα με παράδοση εθνικισμού.

Είναι γνωστό πως οι αξιωματικοί του ελληνικού ναυτικού βρίσκονται σε απόγνωση λόγω περικοπών, καθώς εξ’ αιτίας τους έχει καθυστερήσει η ανανέωση γερασμένων πλοίων, επηρεάζοντας συνολικά το αξιόπλοο του στόλου. «Βλέπουμε χρόνιες ελλείψεις σε ανταλλακτικά και υπάρχουν σκάφη που διαλύονται, προκειμένου να μπορούν άλλα να πλέουν», δήλωσε ένας προσφάτως αποστρατευθείς αξιωματικός του ναυτικού.

Τα ελληνικά ελικοφόρα αεροσκάφη Orion κατασκευάστηκαν από την Lockheed Martin τη δεκαετία του 60, αλλά αποσύρθηκαν τις πρώτες μέρες της ελληνικής κρίσης. Ένα σχέδιο αντικατάστασής τους το 2010 εγκαταλείφθηκε μετά από πιέσεις των δανειστών για περικοπές στις αμυντικές δαπάνες από το σχεδόν 4% του ΑΕΠ – ένα από τα υψηλότερα ποσοστά στο ΝΑΤΟ – στο 2%. Το τελευταίο αποτελεί και το ελάχιστο προβλεπόμενο για τα μέλη της συμμαχίας, παρότι τα περισσότερα μέλη ξοδεύουν ακόμα λιγότερα.

«Υπάρχουν θετικά και αρνητικά σε αυτή τη συμφωνία» αναφέρει ο εκδότης του «Άμυνα και Διπλωματία», ενός εξειδικευμένου ελληνικού περιοδικού. «Υπάρχουν φτηνότερα αεροπλάνα για να το αντικαταστήσουν, αλλά το Orion έχει μεγαλύτερη εμβέλεια, γιατί μπορεί να πετά περισσότερες ώρες χωρίς να ανεφοδιάζεται».

Την περασμένη χρονιά, οι ροές των μεταναστών από τη Συρία, το Ιράκ και το Αφγανιστάν αυξήθηκαν, κι έτσι η κεντροδεξιά κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά αποφάσισε τον εκσυγχρονισμό και την επαναφορά πέντε P-3B προκειμένου να επιβλέπουν το στενό πέρασμα μεταξύ Τουρκίας και ανατολικών νησιών του Αιγαίου. Το πέρασμα χρησιμοποιήθηκε το προηγούμενο έτος από 25.000 λαθρομετανάστες και πρόσφυγες.

«Το ζήτημα της ανθρωπιστικής διάσωσης έγινε πιεστικό», είπε ο στρατιωτικός αναλυτής. «Το δίκτυο ραντάρ που διαθέτουν τα νησιά παρουσιάζει συχνά τεχνικά προβλήματα και είναι πολύ περιορισμένο για να ανακαλύψει με αξιοπιστία τα σκάφη των δουλεμπόρων. Το ναυτικό θέλησε να επαναφέρει σε λειτουργία τα P-3B ως μέτρο επείγουσας ανάγκης».

Ο ρόλος της Ελλάδας ως προορισμού για τους δουλεμπόρους ήρθε στο προσκήνιο την προηγούμενη εβδομάδα όταν 200 μετανάστες έφτασαν στην Γαύδο, ένα μικρό νησί στο νότια της Κρήτης. Αυτή την εβδομάδα το λιμενικό έσωσε 90 ανθρώπους όταν ναυάγησε ένα σκάφος δουλεμπόρων στις ακτές της Ρόδου. Ανασύρθηκαν τρία πτώματα.

«Αυτά είναι νησιά, τα οποία δεν αποτελούσαν μέχρι τώρα στόχο των δουλεμπόρων, καθώς ήταν δυσκολότερο να τα φτάσουν», ανέφερε ένας αξιωματικός του λιμενικού. «Εάν είχαμε επίβλεψη από αέρος, ειδικά στα ανοιχτά της Κρήτης, θα ήμασταν πολύ καλύτερα εξοπλισμένοι για να αντιμετωπίσουμε μια όλο και πιο γρήγορα εξελισσόμενη κατάσταση».

Τους τρεις πρώτους μήνες αυτής της χρονιάς, ο αριθμός των αφίξεων μεταναστών από τη θάλασσα έχει τριπλασιαστεί, φτάνοντας σχεδόν τους 10.500, συμπλήρωσε ο ίδιος αξιωματικός.

© The Financial Times Limited 2015. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v