Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Regling: Μην ελπίζετε σε μεγάλη μείωση χρέους

Οι όροι χρηματοδότησης της Ελλάδας είναι «οι πλέον ευνοϊκοί στην ιστορία», δηλώνει ο Κλ. Ρέγκλινγκ. «Υπερβολική» χαρακτηρίζει την ανάλυση του ΔΝΤ για τη βιωσιμότητα. Ο Τσίπρας θέλει να εφαρμόσει το πρόγραμμα, υποστηρίζει. Αιχμές για Βαρουφάκη.

Regling: Μην ελπίζετε σε μεγάλη μείωση χρέους

Ο επικεφαλής του Ταμείου διάσωσης της ευρωζώνης, ύψους 500 δισ. ευρώ, υποβαθμίζει τις προσδοκίες ότι η Ελλάδα θα λάβει μεγάλη διαγραφή χρέους, υποστηρίζοντας ότι δεν είναι απαραίτητη για να συνεφέρει την οικονομία της χώρας και είναι απίθανο να γίνει αποδεκτή από τους ευρωπαίους πιστωτές.

Ο Κλάους Ρέγκλινγκ, διευθύνων σύμβουλος του ESM δηλώνει πως η Ελλάδα έχει ήδη επωφεληθεί από γενναιόδωρους όρους δανειοδότησης που είναι οι πλέον ευνοϊκοί «στην παγκόσμια ιστορία».

Σε συνέχεια της επανεκλογής του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, προσθέτει, οι πλευρές εμφανίζονται να έχουν μειώσει τις διαφορές τους καθώς ετοιμάζονται να συνεχίσουν τις διαπραγματεύσεις για την πιθανή απομείωση χρέους αργότερα φέτος.

«Νομίζω ότι τώρα υπάρχει μεγάλη σύγκλιση», δηλώνει. «Η ελληνική κυβέρνηση συνειδητοποιεί ότι δεν θα υπάρξει ονομαστικό κούρεμα χρέους, και για καλούς λόγους. Η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να ‘πουλήσει’ ότι έχει συμβεί ήδη -και αυτό ίσως να έγινε- πολύ θετικά στους ψηφοφόρους της, τον ελληνικό λαό, γιατί τα οφέλη είναι εδώ σε κάθε περίπτωση».

Ως μέρος της συμφωνίας του Ιουλίου, οι ευρωπαίοι πιστωτές συμφώνησαν να ξανανοίξουν τις συζητήσεις για το χρέος ως μέρος της πρώτης αξιολόγησης του προγράμματος που αναμένεται να ξεκινήσει τον επόμενο μήνα. Ο κος Ρέγκλινγκ (του οποίου ο ESM θα κατέχει πάνω από το 60% του ελληνικού χρέους στο τέλος του προγράμματος διάσωσης των 86 δισ. ευρώ) μπορεί να παίξει κεντρικό ρόλο στις διαπραγματεύσεις.

Παρότι όμως ο κος Ρέγκλινκ συμφωνεί ότι η συμφωνία του Ιουλίου θα οδηγήσει σε κάποιας μορφής ελάφρυνση χρέους, έχει επανειλημμένα αρνηθεί την ανάγκη για μεγάλης κλίμακας απομειώσεις, μια άποψη που έδωσε την «κάλυψη» στο Βερολίνο και άλλες βόρειες χώρες που έχουν αντισταθεί σε τέτοιες αναδιαρθρώσεις.

Το επιχείρημα του κου Ρέγκλινγκ είναι ότι το χρέος της Ελλάδας πρέπει να μετρηθεί με το πόσα η Αθήνα θα πρέπει να πληρώνει τώρα σε ετήσια βάση αντί για το συνολικό μέγεθος του χρέους. Επιμένει ότι οι ιδιώτες επενδυτές, που εν τέλει θα πρέπει να αντικαταστήσουν τους επίσημους δανειστές, ενδιαφέρονται περισσότερο για αυτές τις ροές πληρωμών αντί για το συνολικό ύψος του χρέους, το οποίο παραμένει το μεγαλύτερο στην ευρωζώνη και συνεχίζει να αυξάνει.

Τόσο το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο – βασικός υπέρμαχος της ελάφρυνσης χρέους για την Ελλάδα – όσο και η Αθήνα έχουν αποδεχθεί ότι δεν θα γίνουν «κουρέματα» ή διαγραφή της αξίας των υφιστάμενων δανείων διάσωσης της χώρας. Αλλά το ΔΝΤ ειδικότερα, έχει πιέσει για επιμήκυνση των ωριμάνσεων κατά δέκα και πλέον χρόνια με «περιόδους χάριτος» όπου η Αθήνα δεν θα πληρώνει καν τους τόκους.

Τον Ιούλιο, το ΔΝΤ προειδοποίησε ότι η Ελλάδα χρειάζεται «μια ελάφρυνση χρέους πολύ μεγαλύτερη από ότι έχει εξεταστεί ως τώρα – και από ότι έχει προταθεί από τον ESM». Το αίτημα προκάλεσε ερωτήματα για το αν το ΔΝΤ θα δεσμευτεί τελικά σε ένα τρίτο πακέτο διάσωσης, κάτι που το Βερολίνο θεωρεί πολύ σημαντικό να κερδίσει την έγκριση της Bundestag για τα πακέτα διάσωσης.

«Μου φαίνεται λίγο υπερβολικό», είπε ο κ. Ρέγκλινγκ, αναφερόμενος σε ανάλυση του ΔΝΤ που υποστηρίζει ότι η Ελλάδα χρειάζεται επιμήκυνση των ωριμάνσεων με περίοδο χάριτος τριάντα ετών.

«Κάποιος μπορεί να το εξετάσει αυτό, αλλά δεν μου φαίνεται απαραίτητο να είναι τόσο μεγάλη η περίοδος» σημείωσε. «Και πολλές μεταβλητές αλλάζουν συνέχεια, συμπεριλαμβανομένων των εκτιμήσεων για την ανάπτυξη, η οποία είναι φυσικά εξαρτάται και από το πόσο γρήγορα εφαρμόζονται τα προγράμματα μεταρρυθμίσεων. Μερικές από αυτές είναι ήδη ξεπερασμένες».

Παρά τις διαφορές, ο κ. Ρέγκλινγκ εκτίμησε ότι το ΔΝΤ έχει σταδιακά μετατοπιστεί κοντά στην δική του θέση σχετικά με την σημασία του χαμηλού ετήσιου κόστους εξυπηρέτησης του χρέους. Εν τω μεταξύ, ερμήνευσε τα πρόσφατα σχόλια του κ. Τσίπρα ως ένδειξη ότι δεν έχει διάθεση να επαναλάβει την κόντρα που προηγήθηκε της νέας συμφωνίας διάσωσης, κατά την οποία η Ελλάδα παραλίγο να βγει από την ευρωζώνη.

«Ο κ. Τσίπρας παραμένει ο κ. Τσίπρας, αλλά τον Φεβρουάριο όταν ξεκίνησε την πρώτη του κυβέρνηση, δεν είχε εντολή να εφαρμόσει τέτοιου είδους μεταρρυθμίσεις. Είχε την αντίθετη εντολή. Για αυτό τον λόγο προέκυψαν αυτά τα προβλήματα» πρόσθεσε. «Τώρα έχει μια ξεκάθαρη εντολή να εφαρμόσει τις συμφωνηθείσες μεταρρυθμίσεις».

Σύμφωνα με τον κ. Ρέγκλινγκ, μεγάλη ευθύνη για την σύγκρουση έχει ο Γιάνης Βαρουφάκης, ο πρώτος υπουργός Οικονομικών του κ. Τσίπρα, ο οποίος όταν ήταν στην κυβέρνηση είχε αναδείξει ως κεντρικό αίτημα την αναδιάρθρωση χρέους.

«Είχε τόσες περίεργες ιδές, δεν νομίζω ότι θέλω να κάνω σχόλιο για συγκεκριμένα σημεία» ανέφερε ο κ. Ρέγκλινγκ. «Ο κ. Τσίπρας διαφέρει πολύ από τον κ. Βαρουφάκη γιατί υπέγραψε την συμφωνία στην Σύνοδο του Ιουλίου και έκανε προεκλογική καμπάνια με την υπόσχεση να εφαρμόσει το πρόγραμμα. Πρόκειται για μια εντελώς διαφορετική ρητορική σε σχέση με πριν».

© The Financial Times Limited 2015. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v