Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μαύρα σύννεφα για τις μεγάλες αλυσίδες ξενοδοχείων

Τα κέρδη των μεγαλύτερων ξενοδοχειακών ομίλων του κόσμου ξεπέρασαν τις προβλέψεις, αλλά οι μετοχές των Accor και Marriott ίσα που κουνήθηκαν. Οι φόβοι για τέλος του κύκλου ανάπτυξης και η προετοιμασία για απότομη πτώση της ζήτησης.

  • της Άννας Νικολάου
Μαύρα σύννεφα για τις μεγάλες αλυσίδες ξενοδοχείων

Η ανθεκτικότητα του ξενοδοχειακού κλάδου θα δοκιμαστεί εκ νέου την ερχόμενη χρονιά σε παγκόσμιο επίπεδο, από την ίδια του την επιτυχία.

Σε όλη την επικράτεια των ΗΠΑ, τα έσοδα για κάθε διαθέσιμο δωμάτιο και οι συντελεστές πληρότητας έχουν ξεπεράσει τα προηγούμενα υψηλά των εποχών της ραγδαίας ανάπτυξης των εταιρειών τεχνολογίας και των τιτλοποιημένων στεγαστικών δανείων. Τις τελευταίες εβδομάδες, τα κέρδη των μεγαλύτερων ξενοδοχειακών ομίλων του κόσμου ξεπέρασαν τις προβλέψεις, αλλά οι μετοχές των Accor και Marriott ίσα που κουνήθηκαν.

Η στάση των επενδυτών είναι απλή. Οι καλές εποχές δεν μπορούν να συνεχίζονται επ’ άπειρον.

«Όλοι πέρασαν γρήγορα από το “θα έχουμε ανάπτυξη 4% με 6% για τα επόμενα τρία χρόνια, στο “είμαστε στο τέλος του κύκλου, πόσο άσχημα θα είναι;» αναφέρει ο Wes Golladay, αναλυτής στο RBC. «Από μια προοπτική προσφοράς και ζήτησης, μπορεί να επιτευχθεί ισορροπία αυτή τη χρονιά», σημειώνει. 

Μολονότι το 2016 είναι η έβδομη διαδοχική χρονιά ανάπτυξης για τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο στα ξενοδοχεία των ΗΠΑ, ο δείκτης Baird/STR hotel index έχει υποχωρήσει κατά περίπου ένα τρίτο, έναντι αύξησης 4% για τον δείκτη S&P 500.

Οι μεγάλοι ξενοδοχειακοί όμιλοι, οι οποίοι επιβίωσαν από την κάμψη μετά την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση πουλώντας περιουσιακά στοιχεία και αναλαμβάνοντας κυρίως διοικητικό ρόλο, βρίσκονται σε μια κούρσα επέκτασης και συγχωνεύσεων.

Η Marriott αγόρασε τη Starwood για 12,2 δισ. δολάρια, ενώ η Accor ανέλαβε την ιδιοκτησία των αλυσίδων Fairmont, Raffles και Swisshotel έναντι 2,9 δισ. δολαρίων στο τέλος της περασμένης χρονιάς.

Την περασμένη εβδομάδα, η Hilton ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει σε spin off του μεγαλύτερου μέρους των ακινήτων της σε ένα REIT.

Επίσης πρέπει να κάνουν δαπάνες για να καθησυχάσουν τους επενδυτές. Ο όμιλος InterContinental Hotels ανακοίνωσε πρόσφατα ειδικό μέρισμα $1.5 δισ., ενώ η Marriott και η Starwood προσπάθησαν και οι δύο να προσγειώσουν τις προσδοκίες για φέτος, μειώνοντας τις προβλέψεις για την ανάπτυξη των εσόδων ανά διαθέσιμο δωμάτιο.

«Ζούμε σε ένα κόσμο όπου σίγουρα υπάρχει μεγαλύτερη ανησυχία στις αγορές. Υπάρχει λίγο μεγαλύτερη ανησυχία για το πώς θα είναι η ανάπτυξη του ΑΕΠ το 2016», υποστηρίζει ο Arne Sorenson, CEO της Marriott.

Υπάρχουν ήδη σημάδια ότι η ανοδική ζήτηση τα τελευταία χρόνια, ειδικά στις ΗΠΑ, μπορεί να φτάνει στο τέλος. Τα εταιρικά κέρδη έχουν επιβραδυνθεί σε παγκόσμιο επίπεδο, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να περιορίσουν την περασμένη χρονιά τα επιχειρηματικά ταξίδια. Εν τω μεταξύ, το ισχυρό δολάριο αποθαρρύνει τους ξένους ταξιδιώτες.

Αλλά υπάρχουν και διαρθρωτικές αιτίες για να είναι κανείς «αρκούδα». Η παρουσία του Airbnb έχει δημιουργήσει από καιρό ανησυχία και ενώ η εταιρεία με έδρα το Σαν Φρανσίσκο καλύπτει μόνο το 2% με 4% της προσφοράς δωματίων στις ΗΠΑ, το νούμερο φτάνει στο 8% με 15% για τις μεγάλες πόλεις, σύμφωνα με υπολογισμούς της Bank of America.

Πολλοί στον ξενοδοχειακό κλάδο επισημαίνουν ότι δεν είναι παίγνιο μηδενικού αθροίσματος και υποβαθμίζουν την επικάλυψη μεταξύ των πελατών του Airbnb και μιας παραδοσιακής μεγάλης αλυσίδας ξενοδοχείων.

«Ο πελάτης του Airbnb ψάχνει για μια ειδική εμπειρία. Βρίσκεται σε εξειδικευμένες αγορές, στις οποίες ούτε καν δραστηριοποιούμαστε» σημειώνει ο Leeny Oberg, CEO της Marriott. «Είναι πολύ δύσκολο να υπολογίσει κανείς τον αντίκτυπο του Airbnb, αλλά είναι περισσότερο περιφερειακός».

Ο Richard Solomons, CEO της InterContinental Hotels, λέει ότι το γεγονός πως ο όμιλος δραστηριοποιείται σε περίπου 100 χώρες, τον προστατεύει από ενδεχόμενη κάμψη σε μια συγκεκριμένη αγορά.

Οι τρεις μεγαλύτεροι ξενοδοχειακοί όμιλοι -Hilton, Marriott και InterContinental Hotels- έχουν παρουσία σε όλο τον κόσμο, με το 83%, το 81% και το 65% των δωματίων τους αντίστοιχα να είναι στην αμερικανική ήπειρο.

Ωστόσο, τελευταία oι κύκλοι ραγδαίας ανάπτυξης στον ξενοδοχειακό κλάδο έληξαν με σοκ ζήτησης -την επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου και τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008. «Αυτό είναι που φοβούνται όλοι, μια ύφεση και ένα σοκ ζήτησης», λέει ο κ. Golladay.

© The Financial Times Limited 2016. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v