Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η οδύσσεια του ελληνικού στόλου στον Nasdaq

Στο πιο πρόσφατο ταξίδι της ελληνικής ναυτιλίας, 8 επιχειρήσεις μεταφοράς ξηρού φορτίου συγκέντρωσαν περί τα 1,5 δισ. δολάρια από εισαγωγές στις ξένες αγορές και κυρίως τον Nasdaq. Το ταξίδι αποδείχθηκε δύσκολο, καθώς οι τιμές των ναύλων καταβυθίστηκαν και έπεσε άπνοια στην αγορά, αλλά οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν πλέον αποκτήσει έναν πολύ καλό εξοπλισμό που θα τους στηρίξει όταν έρθει η ώρα της ”ναυμαχίας” των εξαγορών και συγχωνεύσεων.

της Kerin Hope

Όταν ο Γιώργος Οικονόμου προχώρησε στις πρώτες αρχικές δημόσιες εγγραφές επιχείρησης πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου στον Nasdaq, τον περασμένο Φεβρουάριο, έσπευσαν να τον ακολουθήσουν κι άλλοι Έλληνες εφοπλιστές.

Ο κ. Οικονόμου, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της DryShips, χρησιμοποίησε τα έσοδα 270 εκατ. δολαρίων που εξασφάλισε από την εισαγωγή, η οποία υπερκαλύφθηκε, για να διευρύνει τον στόλο της εταιρίας από τα 6 στα 27 πλοία, με συνολική δυνατότητα 2,1 εκατ. τόνων deadweight.

”Αδραξα την ευκαιρία της δημόσιας εγγραφής, διότι η αγορά της μεταφοράς ξηρού φορτίου είχε μεταβληθεί ριζικά. Μετά από μια μακρά περίοδο χαμηλών αποδόσεων, οι τιμές των ναύλων είχαν αυξηθεί σε νέο επίπεδο”, δήλωσε ο κ. Οικονόμου.

Οκτώ ναυτιλιακές επιχειρήσεις ελληνικής ιδιοκτησίας, κατά κύριο λόγο επιχειρήσεις μεταφοράς ξηρού φορτίου, έχουν συγκεντρώσει περί τα 1,5 δισ. δολάρια φέτος μέσω των δημόσιων εγγραφών, κυρίως στον Nasdaq.

Τα ελληνικά πλοία ευνοήθηκαν ιδιαίτερα από τη σταθερά δυνατή ζήτηση από την Κίνα και, σε μικρότερο βαθμό, από την Ινδία, για εμπορεύματα όπως το σιδηρομετάλλευμα, ο άνθρακας και τα χαλυβουργικά προϊόντα.

Ο ελληνικός στόλος, που καταλαμβάνει το ένα τέταρτο του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου, έχει ανανεωθεί αισθητά, καθώς οι επιχειρήσεις επένδυσαν περισσότερα από 12 δισ. δολάρια από το 2000 σε νέα πλοία.

Οι πλοιοκτήτες δεν ήθελαν να εισαχθούν στο μικρό αθηναϊκό χρηματιστήριο ”εξαιτίας της περιορισμένης ρευστότητας, των ρυθμιστικών προβλημάτων και της έλλειψης ενός παγκόσμιου οπτικού πρίσματος”, όπως αναφέρει ανώτερο στέλεχος εταιρίας.

Ωστόσο το ταξίδι δεν αποδείχθηκε ιδιαίτερα εύκολο για τους Έλληνες. Καθώς οι τιμές των ναύλων καταβυθίστηκαν και μειώθηκαν οι τιμές των πλοίων, αρκετά ΙΡΟ μειώθηκαν σε μέγεθος και προσφέρθηκαν σε εκπτωτική τιμή. Κάποιες εταιρίες επέλεξαν να προσφέρουν αυξημένα μερίσματα για να προσελκύσουν επενδυτές. Παρά τα δυνατά αποτελέσματα β’ και γ’ τριμήνου, οι μετοχές της ελληνικής ναυτιλίας κινούνται επίμονα κάτω από την τιμή προσφοράς.

Δύο κορυφαίες εταιρίες, η Golden Energy και η Capital Maritime, ανέβαλαν την εισαγωγή τους, καθώς η αρχική τιμή αποτίμησής τους έπεφτε κάτω από την καθαρή αξία του ενεργητικού τους. Η απόφαση δε της αθηναϊκής Goldenport να γίνει η πρώτη ελληνική πλοιοκτήτρια που εισήχθη στο Λονδίνο κατέδειξε την επενδυτική κόπωση που επικρατούσε στη Νέα Υόρκη.

”Οι προσφορές αποδείχθηκαν υπερβολικές, δεδομένου ότι η δυναμική της αγοράς μετεβλήθη άρδην μετά το α’ τρίμηνο, με αισθητή πτώση στους ναύλους μεταφοράς φορτίων”, αναφέρει ο Αντώνης Αργυρόπουλος της Cantor Fitzgerald.

Σήμερα, οι τιμές των ναύλων ενισχύονται ήπια αλλά σταθερά από τα χαμηλά επίπεδα, αλλά πάντως δεν προβλέπεται να επιστρέψουν στα υψηλά του 2004. Από την άλλη, οι τιμές παραμένουν πάνω από τους μέσους όρους επτά και δέκα ετών, ενώ η ανάπτυξη στη διεθνή ζήτηση εμπορευμάτων προβλέπεται να παραμείνει δυναμική.

Καθώς ξεθυμαίνει το ενδιαφέρον για νέες εισαγωγές, οι επενδυτικές τράπεζες προωθούν άλλες, εξειδικευμένες ναυτιλιακές συναλλαγές, όπως τις αποκαλούμενες επιχειρήσεις λευκών επιταγών. Πρόκειται για εξειδικευμένα επενδυτικά εργαλεία που κρατούν το κεφάλαιο του επενδυτή 12 με 18 μήνες, για να χρηματοδοτήσουν την εξαγορά νέου στόλου από τον Έλληνα πλοιοκτήτη”.

”Εάν υποχωρήσουν οι τιμές των μετοχών της ναυτιλιακής βιομηχανίας, όπως προβλέπεται, οι επενδυτές μέσω αυτών των εργαλείων θα έχουν το πλεονέκτημα να αποκτήσουν σε καλές τιμές μετοχές μιας έμπειρης ελληνικής ναυτιλιακής”, εκτιμά ο Allan Schwartz της Hellenic Millennium Capital Partners.

Η Star Maritime, εισηγμένη ελληνική ναυτιλιακή εταιρία, επιθυμεί να συγκεντρώσει 200 εκατ. δολάρια από τα hedge funds και τους θεσμικούς επενδυτές μέσω επιχείρησης λευκών επιταγών. Τα κεφάλαια θα επενδυθουν σε έναν στόλο πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, το οποίο θα διαχειριστεί ομάδα της καθιερωμένης ελληνικής επιχείρησης Ocean Bulk.

Εάν πάντως οι τιμές των ναύλων βελτιωθούν, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ενδέχεται να επιστρέψουν σύντομα στην αγορά ΙΡΟ της Νέας Υόρκης.

”Η πρόσφατη εμπειρία έχει δείξει ότι οι ναυτιλιακές εισαγωγές δεν είναι εύκολη υπόθεση. Αλλά οι επενδυτές προεξοφλούν τα θεμελιώδη δεδομένα του κλάδου, οπότε η κατάσταση θα αλλάξει όταν προχωρήσει ο κύκλος και βελτιωθούν οι ναύλοι”, αναφέρει ο Χρήστος Μεγάλου, διευθυντικό στέλεχος στην Credit Suisse First Boston.

Οι ελληνικές εταιρίες που κοιτούν μακροπρόθεσμα, θεωρούν την εισαγωγή στη Νέα Υόρκη ως ένα βήμα προς την εξασφάλιση της συμμετοχής τους στην περαιτέρω ενοποίηση του ευρύτερου κλάδου. Το ρευστό που εξασφαλίζεται σε μια δημόσια εγγραφή δίνει τη δυνατότητα στην εταιρία να χρησιμοποιήσει το ποσό ως εγγύηση για να λάβει το τριπλάσιο ποσό σε τραπεζικό δάνειο, με αποτέλεσμα την ταχεία επέκταση των στόλων.

”Όταν έλθει η ώρα των εξαγορών και συγχωνεύσεων, οι εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρίες θα είναι πολύ καλύτερα εξοπλισμένες για να υπογράψουν συμφωνίες”, καταλήγει ο κ. Μεγάλου.

© The Financial Times Limited 2005. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v