Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΣΤΕΑΤ: "Έως και 33% φθηνότερα τα έργα οδοποιίας"

Έως και 33% φθηνότερα είναι τα έργα οδοποιίας στην Ελλάδα, υποστηρίζει σε ανακοίνωσή του ο ΣΤΕΑΤ σε συνέχεια δημοσιευμάτων όπου εμφανίζεται ότι τα έργα αυτά κοστίζουν επτά φορές πιο ακριβά απ' ό,τι στην Ισπανία.

ΣΤΕΑΤ: Έως και 33% φθηνότερα τα έργα οδοποιίας
 Έως και 33% φθηνότερα είναι τα έργα οδοποιίας στην Ελλάδα, υποστηρίζει σε ανακοίνωσή του ο ΣΤΕΑΤ, σε συνέχεια δημοσιευμάτων όπου εμφανίζεται ότι τα έργα αυτά κοστίζουν επτά φορές πιο ακριβά απ' ό,τι στην Ισπανία.

Αναλυτικότερα ο ΣΤΕΑΤ επισημαίνει τα ακόλουθα:

Το μέσο κόστος κατασκευής οδικών έργων για αυτοκινητόδρομο ευρωπαϊκών προδιαγραφών στη δυτική Ευρώπη είναι σαφώς υψηλότερο απ' ό,τι στην Ελλάδα και διαμορφώνεται ανάλογα με τον τύπο οδοποιίας σε: 

* 6 - 8 εκατ.€/km (μέσος όρος 7 εκ.€/km) για ημιορεινή οδοποιία ή πεδινή οδοποιία με ιδιαίτερα τεχνικά έργα ή και εξυγιάνσεις. 
* 9 - 12 εκατ.€/km (μέσος όρος 10,5 εκατ.€/km) για ορεινή οδοποιία με ικανό αριθμό γεφυρών και σηράγγων. 
* 20 - 25 εκατ.€/km για ειδικές οδοποιίες σε αστικό περιβάλλον, για ορεινή οδοποιία σε δύσβατα μέρη κ.λπ.

To κόστος των έργων στην Ελλάδα είναι μικρότερο παρά το γεγονός ότι: 

* Επιβαρύνεται σημαντικά λόγω του σεισμικού παράγοντα που επηρεάζει σοβαρά τα τεχνικά έργα (γέφυρες, σήραγγες κ.λπ.). 

* Σε ένα μεγάλο έργο οδοποιίας το κόστος της εργατικής δαπάνης υπεισέρχεται μόνο κατά ένα πολύ μικρό ποσοστό στο συνολικό κόστος κατασκευής, οπότε το τελικό ποσό διαμορφώνεται κυρίως από την απόδοση του μηχανικού εξοπλισμού και από το κόστος των πρώτων υλών (π.χ. πετρέλαιο, άσφαλτος, σίδηρος κ.λπ.), επομένως θα έπρεπε να μην αναμένεται σημαντική διαφορά κόστους στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.

Παρ’ όλα αυτά, στα μεγάλα έργα κατασκευής αυτοκινητοδρόμων με τη μέθοδο των Συμβάσεων Παραχώρησης στην Ελλάδα, το κόστος για τη νέα οδοποιία είναι: 

*  Για ημιορεινή οδοποιία 5,4 εκατ.€/km έναντι 7 εκατ.€/km του αντίστοιχου κοινοτικού, δηλαδή κατά 23% χαμηλότερο. 

*  Για ορεινή οδοποιία (με μεγάλο αριθμό σηράγγων, γεφυρών και κόμβων) 8,1 εκατ.€/km έναντι 10,5 εκατ. € /km του αντίστοιχου κοινοτικού, δηλαδή κατά 23% χαμηλότερο. 

*  Για συνδυασμό ημιορεινής και ορεινής οδοποιίας το κόστος είναι 6,63 εκατ.€/km έναντι αντίστοιχου κατ’ αναλογία 8,6 εκατ.€/km κοινοτικού, δηλαδή κατά 17% χαμηλότερο.

* Για ημιορεινή ή πεδινή οδοποιία το μέσο κόστος κατασκευής είναι 4,7 εκατ.€/km έναντι 7 εκατ.€/km του αντίστοιχου κοινοτικού, δηλαδή 33% χαμηλότερο.

Υπενθυμίζεται ότι στα συγχρηματοδοτούμενα έργα υπεισέρχεται κυρίως ο παράγοντας των τραπεζών, οι οποίες χρηματοδοτούν το μεγάλο τμήμα του κόστους του έργου, ενώ οι κατασκευαστές χρηματοδοτούν ποσοστό της τάξης του 15%.

Για να ελέγχουν οι τράπεζες τόσο τη βιωσιμότητα όσο και την απόδοση της επένδυσης που χρηματοδοτούν προσλαμβάνουν διεθνούς φήμης χρηματοοικονομικούς συμβούλους, οι οποίοι ελέγχουν το εύλογο του κατασκευαστικού κόστους καθ’ όλη τη διάρκεια της κατασκευής και πριν από κάθε εκταμίευση από τις τράπεζες, έτσι ώστε ούτε να υποστεί ζημία ο ανάδοχος, ώστε να προκύπτει αδυναμία κατασκευής του έργου με συνακόλουθη ζημία των τραπεζών, και συγχρόνως ούτε να έχει υπερβάλλον κέρδος ο ανάδοχος που λειτουργεί ανισοβαρώς για την αναληφθείσα χρηματοδότηση από τις τράπεζες.

Έτσι ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος ελέγχει συνεχώς το εύλογο του τιμήματος με αντικειμενικά και τεχνοκρατικά κριτήρια για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας της επένδυσης, σε σύγκριση με δεδομένα από αντίστοιχα έργα στην ευρωπαϊκή αγορά την ίδια περίοδο.

Όσον αφορά στα έργα οδοποιίας εκτός έργων παραχώρησης, οι μεγάλες εκπτώσεις οδηγούν εκ των πραγμάτων σε ακόμη μικρότερο κόστος κατασκευής, με αποτέλεσμα η σύγκριση με τα αντίστοιχα έργα στην Ευρώπη να οδηγεί σε ακόμη μεγαλύτερες διαφορές.

Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, είναι τουλάχιστον παράδοξο πως αυτή η φιλολογία για τα έργα στην Ελλάδα που είναι "ακριβότερα κατά επτά φορές από τα αντίστοιχα της Ισπανίας" μπορεί να συνδυαστεί με το πραγματικό γεγονός της δραματικής κατάστασης μεγάλου μέρους του κατασκευαστικού κλάδου. Επιπλέον, πρέπει να τονιστεί ιδιαίτερα ότι γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο εκτός εξαιρετικά ιδιαίτερων περιπτώσεων δεν υπάρχει συμμετοχή ευρωπαϊκών εταιριών σε αυτούς τους διαγωνισμούς.

Για να υποστηριχθούν περισσότερο τα ανωτέρω ακολουθεί λίστα έργων των δύο προηγούμενων ετών στην Ισπανία, ανάλογων με τους ελληνικούς οδικούς άξονες, με το αντίστοιχο κόστος ανά χιλιόμετρο. Από τη λίστα αυτή προκύπτει ότι τα αντίστοιχα έργα στην Ισπανία είναι σαφώς ακριβότερα απ’ ό,τι στην Ελλάδα, καταλήγει η ανακοίνωση.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v