Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Θριάσιο: Γη και ύδωρ ζητούν οι ιδιώτες

Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές ζητούν αλλαγές σε βασικά σημεία του διαγωνισμού όπως την επιμήκυνση των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης του εμπορευματικού κέντρου αλλά και την μείωση του ποσοστού της ΓΑΙΑΟΣΕ.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Θριάσιο: Γη και ύδωρ ζητούν οι ιδιώτες
Αναφορά, μεταξύ άλλων βέβαια, και στον διαγωνισμό για την ανάθεση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο έκανε στην χθεσινοβραδινή ομιλία του για την συζήτηση του προϋπολογισμού ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Ρέππας θέλοντας να υπογραμμίσει τις επιτυχημένες κινήσεις του υπουργείου σε θέματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων του.

Ωστόσο ειδικά η πορεία του συγκεκριμένου διαγωνισμού κάθε άλλο παρά αισιοδοξία, αναφορικά με τα αποτελέσματά του, δημιουργεί ακόμη και στον πλέον καλοπροαίρετο παρατηρητή καθώς οι καθυστερήσεις και αναβολές της διαδικασίας μοιάζουν να μην έχουν τέλος, βάζοντας σε κίνδυνο ένα μεγάλο επενδυτικό έργο με στρατηγική σημασία για τη χώρα μας.

Πρόκειται για ένα έργο για το οποίο εκφράζεται η ελπίδα ότι θα λειτουργήσει ως μοχλός ανάπτυξης όμως έως σήμερα το μόνο που παράγει είναι απανωτές καθυστερήσεις στην διαγωνιστική διαδικασία που, όπως φαίνεται, αποδεικνύουν τον ελλιπή σχεδιασμό της.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που υπάρχει εως τώρα, και μετά από τέσσερις αναβολές, τα ενδιαφερόμενα σχήματα καλούνται να υποβάλλουν τις δεσμευτικές προσφορές τους στις 27 Ιανουαρίου, όμως ακόμη και αυτή η ημερομηνία είναι αμφίβολο αν θα τηρηθεί καθώς οι ενδιαφερόμενες εταιρείες έχουν, καθώς φαίνεται, σοβαρές ενστάσεις σε σχέση με τα όσα προβλέπουν τα τεύχη δημοπράτησης του έργου.

Ενστάσεις για τις προδιαγραφές

Από τα ενδιαφερόμενα σχήματα, μεταξύ των οποίων βρίσκονται πολύ μεγάλες ξένες αλλά και ελληνικές εταιρείες, έχει εκφραστεί πλειάδα ενστάσεων αναφορικά με τις προδιαγραφές του διαγωνισμού.

Ανάμεσα σε όσους είχαν εκφράσει αντιρρήσεις για τις προβλέψεις του διαγωνισμού είναι και η κινεζική εταιρεία Cosco η οποία είχε ζητήσει τροποποιήσεις σε πολλά σημεία του διαγωνισμού και μάλιστα το γεγονός ότι, τουλάχιστον στην αρχή, από την ελληνική πλευρά οι παρατηρήσεις αυτές είχαν γίνει δεκτές μόνον κατά ένα μέρος φέρεται να δημιούργησε σοβαρή δυσαρέσκεια στον κινεζικό κολοσσό.

Πάντως η κινεζική εταιρεία δεν ήταν η μόνη που είχε ενστάσεις για τις προβλέψεις βασικών όρων του διαγωνισμού καθώς και άλλες εταιρείες έχουν επίσης καταθέσεις αντιρρήσεις για βασικά σημεία της διαδικασίας.

Θέλουν αύξηση χρόνου και μείωση συμμετοχή της ΓΑΙΑΟΣΕ

Συγκεκριμένα οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές ζητούν αλλαγές σε βασικά σημεία του διαγωνισμού όπως την επιμήκυνση των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης του εμπορευματικού κέντρου αλλά και την μείωση του ποσοστού της ΓΑΙΑΟΣΕ, ουσιαστικά δηλαδή του Ελληνικού Δημοσίου, στο κοινοπρακτικό σχήμα εκμετάλλευσης του έργου, που σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο θα είναι της τάξης του 15%.

Σε ότι αφορά το πρώτο αίτημα, δηλαδή την επιμήκυνση του χρονοδιαγράμματος ή ακόμη και την μη υποχρέωση του αναδόχου να ολοκληρώσει ένα σύνολο έργων φαίνεται ότι υπάρχει διαλλακτικότητα αφού ήδη δόθηκε μια παράταση 1,5 έτους στην περίοδο εντός της οποίας ο ανάδοχος θα έχει την υποχρέωση να έχει ολοκληρώσει υποδομές που αντιστοιχούν στο 90% της επιτρεπόμενης δόμησης. Αλλαγές, που ικανοποιούν σχετικό αίτημα της Cosco, υπήρξαν ήδη και σε ότι αφορά την χρηματοδότηση του έργου.

Σοβαρότερες, όμως, δυσκολίες φαίνεται ότι υπάρχουν σχετικά με το θέμα της μείωσης του ποσοστού που θα κατέχει στο εμπορευματικό η ΓΑΙΑΟΣΕ. Παρά την επιθυμία της κυβέρνησης η θυγατρική του ΟΣΕ να κατέχει ένα σημαντικό ποσοστό δεν αποκλείεται να υπάρξει αλλαγή και σε αυτό το κομμάτι σε περίπτωση που εκτιμηθεί ότι η εμμονή στη θέση αυτή μπορεί βάλει σε κίνδυνο ολόκληρο τον διαγωνισμό.

Προϋποθέσεις επιτυχίας

Μια τέτοια εξέλιξη είναι εντελώς ανεπιθύμητη από την κυβερνητική πλευρά η οποία θεωρεί ότι, και με βάση τις εταιρείες που εκδήλωσαν αρχικό ενδιαφέρον, ο διαγωνισμός έχει τις προϋποθέσεις να είναι επιτυχής, βάζοντας τέλος στην κακοδαιμονία του συγκεκριμένου έργου του οποίου η υλοποίηση αποτελεί διακηρυγμένο στόχο όλων σχεδόν των κυβερνήσεων από την δεκαετία του 1970.

Να σημειώσουμε ότι αρχικό ενδιαφέροντος για το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου εκδήλωσαν περισσότερες από 30 εταιρείες, μεταξύ αυτών και η κινεζική Cosco η οποία στο εγχείρημα αυτό ενδιαφέρεται να συμπράξει με τον ΟΛΠ, μεγάλοι γαλλικοί και γερμανικοί όμιλοι αλλά και μεγάλες εταιρείες από την ελληνική αγορά που και κατά το πρόσφατο παρελθόν είχαν βρεθεί στην τελική φάση του προηγούμενου διαγωνισμού για την ανάθεση του έργου.

Να σημειώσουμε ότι ο διαγωνισμός προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ (κατασκευαστικό κόστος), αναφέρεται στην παραχώρηση του εμπορευματικού κέντρου για 40 χρόνια ενώ το κριτήριο κατακύρωσης του έργου θα είναι η μεγαλύτερη οικονομική προσφορά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v