Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στα 30 δισ. το ελληνικό «καλάθι» για τρόφιμα

Ούτε ένα, ούτε δύο, αλλά 30 - 31 δισ. ευρώ είναι ετησίως ο συνολικός τζίρος του λιανεμπορίου τροφίμων στη χώρα, επίπεδα τα οποία πλησιάζουν αυτά της Ολλανδίας, της Ελβετίας και του Βελγίου.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Στα 30 δισ. το ελληνικό «καλάθι» για τρόφιμα
Ούτε ένα, ούτε δύο, αλλά 30 - 31 δισ. ευρώ είναι ετησίως ο συνολικός τζίρος του λιανεμπορίου τροφίμων στη χώρα, επίπεδα τα οποία πλησιάζουν αυτά της Ολλανδίας, της Ελβετίας και του Βελγίου.

Ειδικότερα, τη μερίδα του λέοντος σε αυτήν την πίτα καταλαμβάνουν οι πωλήσεις των καταστημάτων τροφίμων και ποτών (παντοπωλεία, μίνι μάρκετ κ.λπ.), με συνολικά έσοδα 14 - 15 δισ. ευρώ, ενώ το οργανωμένο λιανεμπόριο (αλυσίδες σούπερ μάρκετ και συνεταιρισμοί) πραγματοποιεί «μόλις» 11,5 - 12,5 δισ. ευρώ.

Οι πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων επιβεβαιώνουν ότι η Ελλάδα έχει το μικρότερο ποσοστό συμμετοχής των μη ειδικευμένων καταστημάτων στις συνολικές πωλήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων στην Ευρώπη, με 63% περίπου, όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 84%.

Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από μελέτη του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών), η οποία έχει ως στόχο την καταγραφή της συνεισφοράς του λιανεμπορίου τροφίμων -αποτελείται από τα μη ειδικευμένα καταστήματα (σούπερ μάρκετ, παντοπωλεία, περίπτερα), τα ειδικευμένα καταστήματα (κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, κάβες, ιχθυοπωλεία κ.λπ.) και τις λαϊκές αγορές- στην εθνική οικονομία. Παρουσιάστηκε την περασμένη Παρασκευή από τον επιστημονικό συνεργάτη του Ινστιτούτου Δρα Γιώργο Δουκίδη.

Από τη μελέτη προκύπτει επίσης ότι το λιανεμπόριο τροφίμων έχει το πιο εκτεταμένο πανελλήνιο δίκτυο καταστημάτων με 57.000 σημεία πώλησης.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, την τελευταία δεκαετία, τη μεγαλύτερη ανάπτυξη δικτύων είχαν τα αρτοποιεία (+25%) και τα σούπερ μάρκετ (+17,5%). Τα τελευταία, παρά το μικρό ποσοστό καταστημάτων που εκπροσωπούν (περίπου 4.400 ή ποσοστό 9,5%),  έχουν ευρεία πανελλαδική κάλυψη και υψηλή πυκνότητα. Αναλογεί ένα κατάστημα σούπερ μάρκετ ανά 2.600 κατοίκους περίπου, όταν οι αντίστοιχοι αριθμοί για τις ΗΠΑ είναι 8.600, για τη Βρετανία 9.600 και για τη Γαλλία 5.100.

Εξίσου εντυπωσιακές είναι και οι επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί στον κλάδο, οι οποίες την περίοδο 2002 - 2010 ξεπέρασαν τα 6 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το οργανωμένο λιανεμπόριο, παρά την περιορισμένη συμμετοχή του στον κλάδο (40%) όσον αφορά στις πωλήσεις, εκπροσωπεί το 63% των επενδύσεων αυτών, ήτοι 3,81 δισ. ευρώ. 

Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο την τριετία 2008 - 2010 πραγματοποιήθηκαν στον κλάδο επενδύσεις άνω των 2,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 1,6 δισ. ευρώ από το οργανωμένο λιανεμπόριο.

Σε ό,τι αφορά τη μελλοντική ανάπτυξη του κλάδου, στη μελέτη επισημαίνεται ότι σημαντικό ρόλο αναμένεται να διαδραματίσουν η αναμόρφωση του αναχρονιστικού θεσμικού πλαισίου εμπορίου και συναλλαγών και η αναβάθμιση των υποδομών στην Ελλάδα, αφού υπάρχει σημαντική επιβάρυνση του κόστους αλυσίδας εφοδιασμού από ελλιπείς οδικές υποδομές, από αναχρονιστικούς κανονισμούς λειτουργίας των Ι.Χ. φορτηγών, των αποθηκών διανομής και των ίδιων των καταστημάτων σούπερ μάρκετ.

Η επίλυση των παραπάνω προβλημάτων, όπως επισημαίνεται, μπορεί να εξοικονομήσει μερικές εκατοντάδες εκατ. ευρώ από το κόστος λειτουργίας των καναλιών διανομής του λιανεμπορίου τροφίμων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v