Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τα σενάρια για το λιμάνι κρουαζιέρας

Ο χώρος δίπλα στο ΣΕΦ συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες για τη δημιουργία του λιμένα κρουαζιεροπλοίων. Στο τραπέζι και η δημιουργία τεχνητού νησιού στην ίδια περιοχή, επί του οποίου θα κατασκευαστεί το λιμάνι.

Τα σενάρια για το λιμάνι κρουαζιέρας
Ο χώρος δίπλα στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ), που σήμερα θυμίζει σκουπιδότοπο, συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες για τη δημιουργία του λιμένα κρουαζιεροπλοίων, με βάση τις συζητήσεις που έχουν εκπρόσωποι ισχυρών ομίλων του κλάδου με τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη.

Οι ανακοινώσεις για το έργο είναι πλέον ζήτημα ημερών όπως είπε σήμερα στο συνέδριο του Economist ο κ. Νότης Μηταράκης.

Στο τραπέζι έχει πέσει και η δημιουργία τεχνητού νησιού στην ίδια περιοχή, επί του οποίου θα κατασκευαστεί το λιμάνι.

Όπως επισημαίνουν άνθρωποι που παρακολουθούν τις συζητήσεις, «δεν πρέπει να μας τρομάζει η ιδέα του τεχνητού νησιού γιατί ούτως ή άλλως θα απαιτηθούν εκτεταμένες εκσκαφές και συμπληρωματικά έργα προκειμένου να δημιουργηθεί προβλήτα στην πλευρά του ΣΕΠ».

Υπενθυμίζεται πως μία ακόμα από τις θέσεις για τον νέο λιμένα κρουαζιεροπλοίων ήταν η περιοχή του Φλοίσβου, δίπλα στη σημερινή μαρίνα που διαχειρίζεται η Lamda Development και θα εισφερθεί στην κοινή εταιρεία που δημιουργεί με τον τουρκικό όμιλο Dogus.


Το σχέδιο για τα λιμάνια

Οι διεργασίες για το λιμάνι κρουαζιεροπλοίων θα επιταχυνθούν με το ξεκαθάρισμα της κυβερνητικής στρατηγικής για τα λιμάνια Πειραιά (ΟΛΠ) και Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), καθώς και για άλλους 10 λιμένες που λειτουργούν με τη μορφή Α.Ε.

Στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) κατέληξαν στο μοντέλο master concession, δηλαδή της πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών των 12 οργανισμών λιμένων ανά την Ελλάδα που έχουν αναλάβει τη διαχείριση αντίστοιχων λιμανιών, με ταυτόχρονη παράταση της σύμβασης παραχώρησης.

Το σχέδιο Ποσειδών αναμένεται να παρουσιαστεί στην κυβέρνηση εντός των ημερών και θα προβλέπει την πώληση του ΟΛΠ, του ΟΛΘ καθώς και άλλων 10 οργανισμών που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας.

Σε πρώτη φάση, όπως συνέβη και με την ΕΥΑΘ, το Δημόσιο θα πωλήσει το 51% των μετοχών με στόχο να μεταβιβάσει το επιπλέον ποσοστό σε μελλοντικό χρόνο, όταν οι συνθήκες στην αγορά θα είναι καλύτερες.

Είναι λίγοι πλέον εκείνοι που δεν πιστεύουν πως ο ΟΛΠ θα περάσει στον έλεγχο της κινεζικής Cosco, το ενδιαφέρον της οποίας επανέλαβε χθες στο συνέδριο του Economist ο επικεφαλής της Piraeus Container Terminal (PCT), Τάσος Βαμβακίδης. Η PCT είναι θυγατρική της Cosco και διαχειρίζεται ήδη τους προβλήτες 2 και 3 του λιμανιού του Πειραιά.


Το ενδιαφέρον για την κρουαζιέρα

Από την άλλη πλευρά, κυβερνητικά στελέχη που ασχολούνται με την υπόθεση του λιμανιού κρουαζιεροπλοίων κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους και υποστηρίζουν πως στόχος των συζητήσεων είναι «να καλυφθούν οι απαιτήσεις της αγοράς».

Ισχυροί όμιλοι της παγκόσμιας κρουαζιέρας έχουν ούτως ή άλλως ενδιαφερθεί να συμμετάσχουν στη χρηματοδότηση του εγχειρήματος και συνεπώς θέλουν να έχουν λόγο στον σχεδιασμό. Το έργο προωθείται με τη συνδρομή της Ειδικής Γραμματείας Συμπράξεως Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), το 2012 ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που προσέγγισαν ελληνικά λιμάνια ανέρχεται σε 4.824 και ο αριθμός αφίξεων επιβατών σε 5.475.816 (χωρίς αναχωρήσεις).


Διαφωνία από Ανωμερίτη

Με αφορμή την ανακοίνωση της ΕΛΙΜΕ, ο επικεφαλής του ΟΛΠ Γ. Ανωμερίτης βρήκε άλλη μία ευκαιρία για να εκφράσει τη διαφωνία του με τον κυβερνητικό σχεδιασμό. Σημειώνεται ότι ο κ. Ανωμερίτης διαβίβασε στους κ.κ. Χατζηδάκη και Μουσουρούλη επιστολή - διαμαρτυρία των ναυταθλητικών σωματείων για το Φαληρικό Δέλτα (δες δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό").

Ο κ. Ανωμερίτης, ο οποίος αντιδρά και στο σχέδιο πώλησης του ΟΛΠ, θεωρεί πως οι ειδικές λιμενικές υποδομές που θα στηρίξουν την ανάπτυξη της κρουαζιέρας πρέπει να αναπτυχθούν υπό «τον βασικό πάντα όρο ότι κύριοι των μετοχών θα είναι το Δημόσιο, η αυτοδιοίκηση, τα επιμελητήρια και οι χρήστες ιδιώτες της ναυτιλιακής και τουριστικής βιομηχανίας της χώρας, ενώ έργα και υπηρεσίες να μπορούν να γίνουν και με παραχωρήσεις ιδιαίτερα μάλιστα σε νέες υποδομές».

Στην κυβέρνηση, πάντως, θεωρούν πως αφού έχει εξασφαλίσει τη στήριξη ισχυρών διεθνών ομίλων το νέο λιμάνι μπορεί να κατασκευαστεί και να λειτουργήσει από ιδιώτες.

Τα στοιχεία που επικαλούνται είναι γνωστά και προέρχονται από μελέτες όπως του διεθνούς οίκου McKinsey και της Εθνικής Τράπεζας. Εκτιμάται πως η μετατροπή του Πειραιά σε λιμάνι εκκίνησης (home porting) των κρουαζιεροπλοίων μπορεί ακόμα και να δεκαπλασιάσει τα έσοδα από την κρουαζιέρα. Εκτιμάται πως η μέση δαπάνη ενός τουρίστα είναι της τάξεως των 300 ευρώ στα λιμάνια εκκίνησης έναντι περίπου 20 ευρώ στα λιμάνια διέλευσης.

Μόλις το 16% των επιβατών κρουαζιέρας που επισκέφθηκαν την Ελλάδα ξεκίνησε από ελληνικό λιμάνι το 2011, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό εκτιμάται κοντά στο 75% στην Ιταλία και στην Ισπανία.

Το πρόσθετο άμεσο ετήσιο όφελος για την ελληνική οικονομία από τον κλάδο κρουαζιέρας μπορεί να φθάσει από 300 εκατ. έως 1,3 δισ. σε ορίζοντα πενταετίας. Η αύξηση αυτή των άμεσων εσόδων μπορεί να λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά, δημιουργώντας συνολικά 10.000-30.000 νέες θέσεις εργασίας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v