Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αερομεταφορές: Εσωσαν την παρτίδα οι ξένοι τουρίστες

Αλεξίπτωτο στην πτώση και μοχλός ανόδου στην αύξηση της κίνησης το καλοκαίρι αποδείχθηκαν οι ξένοι επιβάτες. Η φυγή των Ελλήνων από τα αεροπλάνα και πώς αντέδρασαν οι εταιρείες. Ποιοι προορισμοί αναδείχθηκαν... μπεστ σέλερ.

  • Του Παύλου Υψηλάντη
Αερομεταφορές: Εσωσαν την παρτίδα οι ξένοι τουρίστες

Την παρατεταμένη μεγάλη μείωση των μετακινήσεων των Ελλήνων με αεροπλάνο στους προορισμούς εσωτερικού αποτυπώνουν τα στοιχεία κίνησης από το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας για το 2013.

Αν, μάλιστα, οι ξένοι επιβάτες δεν έβαζαν γερή πλάτη το καλοκαίρι που πέρασε, η πτώση στα δρομολόγια εσωτερικού θα ήταν ακόμα μεγαλύτερη.

Τα στοιχεία, πάντως, οδηγούν στελέχη του χώρου στην εκτίμηση πως η αγορά δείχνει να κινείται στα όρια του πυθμένα, με ενθαρρυντικά σημάδια ανάκαμψης σε κάποιους προορισμούς.

Στις κύριες γραμμές του δικτύου προς Θεσ/νίκη και Ηράκλειο (όπου κυριαρχούν οι Έλληνες επιβάτες) διατηρήθηκε η καθοδική τροχιά. Αν και φαίνεται πως ενεργοποιήθηκαν τα φρένα.

Ενθαρρυντικά σημάδια ανάκαμψης, στον αντίποδα, εμφάνισε η επιβατική κίνηση προς δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς όπως η Σαντορίνη, η Μύκονος, η Ρόδος, η Ζάκυνθος αλλά και μικρότερα νησιά. Αιτία οι αυξημένοι ξένοι επιβάτες οι οποίοι αρχικά λειτούργησαν σαν αλεξίπτωτο στη μείωση της κίνησης και στη συνέχεια σαν μοχλός ανόδου τους καλοκαιρινούς μήνες αιχμής.

Η μεγαλύτερη μείωση επιβατών, σε απόλυτα μεγέθη, καταγράφηκε στην κυριότερη γραμμή του δικτύου εσωτερικού Αθήνα-Θεσ/νίκη, στην οποία οι ταξιδιώτες ήταν λιγότεροι σχεδόν κατά 80.000 (-8,26%) σε σύγκριση με το 2012. Τα μεγαλύτερα ποσοστά μείωσης επιβατών κατέγραψαν η Αλεξανδρούπολη (-23,55%), η Κεφαλονιά (-19,22%), η Λήμνος (-13,45%), η Κως (-12,28%), η Σάμος (-10,5%) και η Χίος (-10,06%). Πτώση επιβατικής κίνησης, αλλά με ενισχυμένο... αλεξίπτωτο, αντίθετα, καταγράφηκε στη γραμμή Αθήνα-Ηράκλειο, με τη χρονιά να κλείνει στο -2,65%.

Οι αεροπορικές εταιρείες προχώρησαν σε μείωση δρομολογίων σχεδόν σε όλους τους προορισμούς (με ελάχιστες εξαιρέσεις) σε μια προσπάθεια να συναντήσουν τη ζήτηση και να μειώσουν τις ζημίες από τα άδεια καθίσματα.

Σε έναν βαθμό αυτό ήταν αποτέλεσμα της διαδικασίας συγχώνευσης της Aegean Airlines και της Olympic Air, με αποτέλεσμα να αποσυρθούν αρκετά δρομολόγια από γραμμές όπου οι δύο εταιρείες ανταγωνίζονταν σκληρά τα προηγούμενα χρόνια. Ένας ανταγωνισμός που είχε ως αποτέλεσμα σε κάποιες περιπτώσεις να καταγράφεται υπερπροσφορά θέσεων.

Στις δύο κύριες γραμμές του εσωτερικού δικτύου της χώρας (τις θεωρούμενες βασικά φιλέτα της αγοράς) η μείωση των πτήσεων το 2013 έφθασε στη γραμμή Αθήνα-Θεσ/νίκη το 20,48% και στη διαδρομή Αθήνα-Ηράκλειο το 11,93%.

Οι περικοπές πτήσεων στη γραμμή Αθήνα-Αλεξανδρούπολη ήταν 20,08%, ενώ τα δρομολόγια «ψαλιδίστηκαν» στη Μήλο (-23,72%), στην Κεφαλονιά (-21,69%), στη Λήμνο (-20,91%), στα Χανιά (-19,05%), στην Κω (-16,69%), στη Χίο (-14,63%), στα Ιωάννινα (-13,9), στην Καβάλα (-13,21%) και στη Μυτιλήνη (-11,08%).

Με τις περικοπές δρομολογίων και τη σημαντική μείωση των διαθέσιμων θέσεων οι αεροπορικές πέτυχαν να αυξήσουν τον συντελεστή πληρότητας των αεροπλάνων αλλά και τα έσοδά τους. Δεν κατάφεραν, όμως, να τα γεμίσουν. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη γραμμή Αθήνα-Θεσ/νίκη τα αεροπλάνα πέτυχαν το 2013 να αυξήσουν τον μέσο συντελεστή πληρότητάς τους από 61% σε 70% αλλά ακόμα και τον καλύτερο μήνα τους (Ιούλιο) δεν κατάφεραν παρά μόνο να γεμίσουν το 82% των διαθέσιμων θέσεων. Τους περισσότερους μήνες πετούσαν μισοάδεια.

Ακόμα και προς το Ηράκλειο, το αεροδρόμιο με τη μεγαλύτερη κίνηση κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, η πληρότητα των πτήσεων αυξήθηκε από 64,5% σε 70%, αλλά μόνο τον Ιούλιο πέτυχαν μέση πληρότητα 84%. Από τον Μάιο μέχρι και το τέλος της χρονιάς τα δρομολόγια αναχωρούσαν με μέση πληρότητα από 70% έως 75%.

Κι όμως... best seller

Παρά τη συνολική μείωση της επιβατικής κίνησης στις γραμμές εσωτερικού, η χρονιά ανέδειξε μπεστ σέλερ.
Αδιαφιλονίκητη πρωταγωνίστρια θα πρέπει να θεωρηθεί η Σαντορίνη. Παρά το γεγονός ότι οι πτήσεις από την Αθήνα προς το νησί μειώθηκαν 3,13%, οι επιβάτες αυξήθηκαν 13,08% με αποτέλεσμα να αυξηθεί η μέση πληρότητα των δρομολογίων από 72,5% σε 80%.

Από τον Μάιο μέχρι και τον Σεπτέμβριο, μάλιστα, τα αεροπλάνα πετούσαν σταθερά με πληρότητα από 81,3% μέχρι 88,7% (Ιούνιος). Το εντυπωσιακό είναι ότι μετά το τέλος της τουριστικής περιόδου στην υπόλοιπη χώρα, η επιβατική κίνηση προς τη Σαντορίνη κατέγραψε εντυπωσιακή άνοδο από 26% έως 30% στο τελευταίο τρίμηνο του έτους.

Αύξηση επιβατών 5,7% παρά τη μείωση των πτήσεων και των διαθέσιμων θέσεων κατά 2,1% κατέγραψε και η Μύκονος. Σε αντίθεση με τη Σαντορίνη, πάντως, η αιχμή της κίνησης καταγράφηκε τους καλοκαιρινούς μήνες. Ακόμα και τότε, όμως, οι πτήσεις αναχωρούσαν με πληρότητες από 71% έως 77% στο τετράμηνο Ιουνίου-Σεπτεμβρίου.

Πετυχημένη ήταν η χρονιά και για τη γραμμή της Ρόδου που αποτελεί την τρίτη κυριότερη βασική διαδρομή του εσωτερικού δικτύου. Αν και ο αριθμός των πτήσεων ελαττώθηκε 2,57% (μείωση 5,45% των διαθέσιμων θέσεων), η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 3,39% και η πληρότητα των δρομολογίων από 64% σε 70%.

Στους κερδισμένους της χρονιάς που έφυγε είναι και η Ζάκυνθος. Οι πτήσεις από την Αθήνα προς το νησί του Ιονίου μειώθηκαν 5,57%, αλλά το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό: αύξηση της επιβατικής κίνησης 26,95%! Παρότι όλη τη χρονιά τα αεροπλάνα πετούσαν προς το νησί σχεδόν μισοάδεια, στο δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου οι πτήσεις πραγματοποιούνταν με πληρότητα 87% και 90% αντίστοιχα.

Τους προβολείς, ωστόσο, τράβηξε η Σκιάθος. Η τοποθέτηση μεγαλύτερων αεροπλάνων στη γραμμή Αθήνα-Σκιάθος μείωσε μεν τις πτήσεις κατά 6,32%, αλλά αύξησε εντυπωσιακά τις διαθέσιμες θέσεις (+56,8%) κι ακόμα εντυπωσιακότερα την επιβατική κίνηση, η οποία σημείωσε άνοδο 44,64%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v