Τα κινεζικά σχέδια για το «Ελευθέριος Βενιζέλος»

Η μικρότερη ανάπτυξη που έχει καταγράψει τα τελευταία χρόνια το αεροδρόμιο της Αθήνας σε σχέση με ανταγωνιστικά αεροδρόμια της Ευρώπης κινητοποίησε το ενδιαφέρον των Κινέζων. Βλέπουν μεγάλες προοπτικές για το «Ελευθέριος Βενιζέλος».

  • της Μάρως Τσαντήλα
Τα κινεζικά σχέδια για το «Ελευθέριος Βενιζέλος»

Μεγάλα σχέδια για τη δημιουργία μιας αεροδρομιακής πόλης με πυρήνα το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» (ΔΑΑ) έχει το κοινοπρακτικό σχήμα Friedmann Pacific Asset Management Limited (FPAM) και Shenzhen Airport (Group) Co., Ltd., το οποίο ανακοίνωσε επίσημα χθες το ενδιαφέρον του να αποκτήσει πλειοψηφικό πακέτο, αλλά και το management του μεγαλύτερου ελληνικού αεροδρομίου.

Στόχος της κινεζικής κοινοπραξίας είναι να αξιοποιήσει τον ΔΑΑ ως πύλη εισόδου για το αυξανόμενο ταξιδιωτικό ρεύμα από την Ασία προς την Ευρώπη το οποίο υπολογίζεται ότι θα εκτοξευθεί τα επόμενα χρόνια.

Ωστόσο, ο σχεδιασμός δεν σταματά μόνο σε αυτό το επίπεδο αφού στα σχέδια περιλαμβάνονται και επενδύσεις σε μια σειρά τομείς του συνδέονται με τη λειτουργία του αεροδρομίου, όπως τo real estate, o κλάδος των logisitcs, αλλά και ο τομέας της τεχνολογίας.

Σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης

Πρόθεση της κοινοπραξίας, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της FPAM Έρικ Τσενγκ, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην Αθήνα, είναι η ανάδειξη του ΔΑΑ σε διεθνή κόμβο για επιβάτες και εμπορεύματα, προσελκύοντας έναν μεγάλο αριθμό από τους ολοένα αυξανόμενους επιβάτες από την Ασία προς την Ευρώπη.

Μάλιστα ο διευθύνων σύμβουλος της FPAM σημείωσε ότι η επιλογή του αεροδρομίου της Αθήνας έγινε μετά από έρευνα στην Ευρώπη από την οποία προέκυψε ότι ο ΔΑΑ έχει τις καλύτερες δυνατότητες ανάπτυξης. Αυτό, όμως, οφείλεται στο γεγονός ότι το ελληνικό αεροδρόμιο έχει μείνει πίσω σε σχέση με τους ανταγωνιστές του, ενώ τα περισσότερα αεροδρόμια, με τα οποία συγκρίθηκε, έχουν εξαντλήσει τις δυνατότητες ανάπτυξής τους.

Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα ο κ. Τσενγκ ανέφερε ότι το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, το οποίο ξεκίνησε τη λειτουργία του ταυτόχρονα με αυτό της Αθήνας, έχει ξεπεράσει τα 30 εκατ. επιβάτες, την ώρα που το «Ελευθέριος Βενιζέλος» βρίσκεται περίπου στο 1/3 της κίνησης αυτής, έχοντας όμως τις προοπτικές, εφόσον γίνουν οι κατάλληλες επενδύσεις, να εξυπηρετήσει περίπου 50 εκατ. επιβάτες ετησίως.

Τρία χρόνια μελετούν την επένδυση

Το κινεζικό κοινοπρακτικό σχήμα εδώ και μία τριετία διερευνά την περίπτωση επένδυσης στο αεροδρόμιο της Αθήνας, θέμα για το οποίο μάλιστα έχει κάνει και επαφές με στελέχη της κυβέρνησης αλλά και με εκπροσώπους άλλων φορέων, μεταξύ αυτών και των Καναδών της PSP, που την προηγούμενη χρονιά απέκτησαν το 40% του ΔΑΑ παίρνοντας στα χέρια τους και τη διαχείριση του αεροδρομίου.

Ο κ. Τσενγκ ήταν ιδιαίτερα διπλωματικός σε ό,τι αφορά την αντίδραση του ΤΑΙΠΕΔ τις προηγούμενες μέρες, όταν το Ταμείο εξέφραζε απορία αλλά και ενόχληση για τη σπουδή της κοινοπραξίας να ανακοινώσει το επενδυτικό ενδιαφέρον της για ένα περιουσιακό στοιχείο του Δημοσίου για το οποίο δεν έχει ξεκινήσει η διαδικασία πώλησης.

Ο διευθύνων σύμβουλος της FPAM σημείωσε ότι το ενδιαφέρον της κοινοπραξίας δεν εκδηλώθηκε ξαφνικά, αλλά εδώ και χρόνια είναι γνωστό στην κυβέρνηση η οποία, με τη στάση της φρόντισε να τονώσει περαιτέρω το ενδιαφέρον αυτό. Παράλληλα ο ίδιος σημείωσε ότι η αποκρατικοποίηση του αεροδρομίου της Αθήνας περιλαμβάνεται σε όλες τις συμφωνίες της ελληνικής κυβέρνησης με την τρόικα.

Να σημειώσουμε, πάντως, ότι στο περιθώριο της συνέντευξης Τύπου δεν έλειψαν και οι επισημάνσεις ότι το Δημόσιο στην περίπτωση του ΔΑΑ θα μπορούσε να είχε κάνει κινήσεις που θα ήταν προς το συμφέρον του προχωρώντας σε αλλαγές της σύμβασης, πριν συναινέσει στην πώληση του ποσοστού της Hochtief τον περασμένο χρόνο.

Ο κ. Τσενγκ δεν απέκλεισε κανένα ενδεχόμενο για τη συμμετοχή της κοινοπραξίας στον διαγωνισμό. Φρόντισε όμως να ξεκαθαρίσει ότι προτεραιότητα για το κινεζικό σχήμα είναι η απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού αλλά και της διαχείρισης, συνθήκη που θα επιτρέψει στην κοινοπραξία να κινητοποιήσει τις επενδύσεις που απαιτούνται.

Να σημειωθεί ότι το Shenzhen Airport διαθέτει τέσσερις τερματικούς σταθμούς. Το 2012, μέσω του αεροδρομίου μετακινήθηκαν 29,57 εκατομμύρια επιβάτες, διαμετακομίστηκαν 855 χιλιάδες τόνοι εμπορεύματα, με 240 χιλιάδες αεροσκάφη, με πτήσεις προς 102 εγχώριες και διεθνείς πόλεις σε 18 χώρες. Ο όμιλος FPAM δραστηριοποιείται τόσο στην αεροναυτιλία και στη διαχείριση υποδομών όσο και στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες.

Πάντως πηγές του ΤΑΙΠΕΔ, συγκρίνοντας τα μεγέθη του κινεζικού αεροδρομίου με αυτά που διαχειρίζεται η AviAllaiance, θυγατρική της PSP, υποστήριζαν ότι τα μεγέθη δεν είναι συγκρίσιμα. Κατά πληροφορίες, τη στάση αυτή υπαγόρευσε στην ουσία η αντίδραση της PSP, η οποία, μάλλον, δεν είδε θετικά την πρόθεση των Κινέζων να μπουν στο παιχνίδι για τον ΔΑΑ, την ώρα που οι ίδιοι έχουν ξεκινήσει συζητήσεις για διεύρυνση της παρουσίας τους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v