«Πόρτα» από ΤΑΙΠΕΔ στους Κινέζους για Ελ. Βενιζέλος

Φρένο στα κινεζικά σχέδια για το "Ελευθέριος Βενιζέλος" επιχειρεί να βάλει το ΤΑΙΠΕΔ. Καταλύτης η παρουσία των Καναδών στο μετοχικό κεφάλαιο του αεροδρομίου της Αθήνας.

  • της Μάρως Τσαντήλα
«Πόρτα» από ΤΑΙΠΕΔ στους Κινέζους για Ελ. Βενιζέλος

«Ευχαριστούμε, αλλά δεν θα πάρουμε». Ούτε λίγο, ούτε πολύ με αυτόν τον τρόπο απάντησε το ΤΑΙΠΕΔ στους Κινέζους του γκρουπ Friedmann Pasific Asset Management Limited & Shenzhen Airport που ενδιαφέρονται για την απόκτηση του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» (ΔΑΑ).

Η κίνηση της Friedmann Capital να γνωστοποιήσει την προηγούμενη εβδομάδα συνέντευξη Τύπου, στην οποία σκοπεύει να ανακοινώσει το επενδυτικό ενδιαφέρον της για το αεροδρόμιο της Αθήνας, ήταν μάλλον μία δυσάρεστη έκπληξη για το ΤΑΙΠΕΔ, όπως προκύπτει και από όσα ακολούθησαν στη συνέχεια.

Η πρόσκληση σε Media Brief από το group Friedmann Pasific Asset Management Limited & Shenzhen Airport έφτασε στα δημοσιογραφικά γραφεία στις 26 Φεβρουαρίου και όπως σημειώωνόταν σε αυτή ο κ. Eric Cheng πρόκειται να παρουσιάσει στους δημοσιογράφους το ενδιαφέρον του γκρουπ για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.

Δεν υφίσταται συμφωνία μετόχων

Δύο μέρες μετά, στις 28 Φεβρουαρίου, το ΤΑΙΠΕΔ με επιστολή του προς τον διευθύνοντα σύμβουλο του γκρουπ έσπευσε όχι μόνο να ευχαριστήσει τον κ. Cheng για το ενδιαφέρον της εταιρίας να επενδύσει στον ΔΑΑ, αλλά, κυρίως, και να εκφράσει την απορία του για τον λόγο της συγκεκριμένης συνέντευξης Τύπου, από τη στιγμή που, όπως επισημαίνεται στην επιστολή, το Ταμείο δεν έχει προχωρήσει ακόμα στην έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για την πώληση των μετοχών που έχει στο αεροδρόμιο.

Όπως τονίζεται χαρακτηριστικά στην επιστολή, «η απόφαση αυτή θα ληφθεί σε συνάρτηση με τους στόχους του ΤΑΙΠΕΔ και της χώρας, και θα πρέπει να είναι συμβατή με συγκεκριμένους όρους της συμφωνίας μεταξύ των μετόχων του ΔΑΑ. Οι όροι αυτοί απαιτούν τη συμφωνία των μετόχων για κάθε πώληση ποσοστού που υπερβαίνει το 25%. Αυτήν τη στιγμή η συμφωνία των μετόχων δεν υφίσταται, και επομένως δεν έχει ξεκινήσει η διαδικασία».

Επισημαίνεται ότι η εν λόγω επιστολή κοινοποιήθηκε και στους υπόλοιπους μετόχους του ΔΑΑ (PSP, Hochtief Airport, όμιλος Κοπελούζου) ώστε και εκείνοι να είναι ενήμεροι για τις εξελίξεις.

Πηγές προσκείμενες στο ΤΑΙΠΕΔ εξέφραζαν χθες σχεδόν την ενόχληση του ταμείου για την κίνηση της κινεζικής εταιρίας, ενώ, να σημειώσουμε, υπήρχε και φημολογία που συνέδεε την ενέργεια αυτή με μάλλον ατυχείς χειρισμούς από την πλευρά μελών της κυβέρνησης.

Εκείνο που επισημαίνεται είναι ότι πρόκειται για μια κίνηση τουλάχιστον άκομψη, γιατί αφορά το ενδιαφέρον να αγοραστεί κάτι που αυτήν τη στιγμή δεν είναι προς πώληση. Μάλιστα η σφήνα των Κινέζων έρχεται τώρα που έχει αρχίσει διαπραγμάτευση με το καναδικό κεφάλαιο PSP Investements, στην κατοχή του οποίου βρίσκεται το 40% των μετόχων του ΔΑΑ, το οποίο απέκτησε την προηγούμενη χρονιά από τη Hochtief.

Ο βασικότερος, πάντως, λόγος για τον οποίο το ΤΑΙΠΕΔ επιχειρεί από νωρίς να κλείσει την πόρτα στους Κινέζους είναι το γεγονός πως από τη στιγμή που όλες οι εκτιμήσεις συγκλίνουν στο ότι ο ΟΛΠ θα καταλήξει στα χέρια της Cosco δεν είναι δυνατόν να δοθεί και το αεροδρόμιο σε μια εταιρία που προέρχεται από την Κίνα.

Παγκοσμίως στις περιπτώσεις αποκρατικοποιήσεων αποφεύγεται οι βασικές υποδομές μιας χώρας να καταλήγουν σε επιχειρήσεις που προέρχονται από την ίδια χώρα αφού σε αυτήν την περίπτωση υπάρχει πάντα ο κίνδυνος να λειτουργήσουν ως κράτος εν κράτει.

Δεν είναι συγκρίσιμα τα μεγέθη

Πληροφορίες φέρουν την Public Sector Pension Investment Board (PSP) αποφασισμένη όχι μόνο να διατηρήσει, αλλά και να ενισχύσει την παρουσία της στην ελληνική αγορά και για τον λόγο αυτό προτίθεται σύντομα να ξεκινήσει επαφές με φορείς που σχετίζονται με τη λειτουργία του αεροδρομίου, όπως π.χ. φορείς του τουρισμού.

Η διεύρυνση της παρουσίας των Καναδών φαίνεται ότι είναι μια επιλογή προς την οποία κλίνει η ελληνική πλευρά υπολογίζοντας και τα μεγέθη των δύο εταιριών που είναι δυσανάλογα. Το κινεζικό γκρουπ, με τα υπό διαχείριση κεφάλαια να ανέρχονται μόλις σε 1 δισ. ευρώ, θεωρείται πολύ μικρό εν συγκρίσει με την PSP, της οποίας τα αντίστοιχα κεφάλαια φτάνουν τα 90 δισ. ευρώ.

Επίσης, και σε ό,τι αφορά την εμπειρία και την τεχνογνωσία στο ίδιο το αεροδρομιακό κομμάτι, επισημαίνεται ότι η θυγατρική της PSP, AviAlliance Capital, διαχειρίζεται συνολικά έξι αεροδρόμια που την προηγούμενη χρονιά εξυπηρέτησαν περισσότερους από 57 εκατομμύρια επιβάτες. Κατ' αντιστοιχίαν, το κινεζικό γκρουπ διαχειρίζεται ένα αεροδρόμιο της Κίνας, με χαμηλή κίνηση αλλά και με προβλήματα λειτουργίας, όπως ανέφεραν χθες πηγές του ταμείου.

Πάντως, να αναφέρουμε ότι δεν είναι λίγοι όσοι τονίζουν με έμφαση ότι, αν η ελληνική πλευρά είχε επιδείξει καλύτερα αντανακλαστικά και το σχέδιο αποκρατικοποίησης του αεροδρομίου είχε συνδυαστεί χρονικά με την πώληση της συμμετοχή της Hochtief, το Δημόσιο θα μπορούσε να εξασφαλίσει τις υψηλότερες αποδόσεις. Τώρα η παρουσία ενός νέου μετόχου με ισχυρά δικαιώματα υποχρεώνει την ελληνική πλευρά να θέσει χαμηλότερα τον πήχη των προσδοκιών.

Επέκταση

Να σημειωθεί, τέλος, ότι το εγχείρημα της πώλησης του ποσοστού του δημοσίου θα συνδυαστεί και με επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, αφού το χρονικό διάστημα ως το 2026 κρίνεται μικρό για την προσέλκυση σημαντικού επενδυτικού ενδιαφέροντος. Η κίνηση αυτή πρέπει να γίνει με τρόπο ώστε να εξασφαλιστεί πως δεν θα θεωρηθεί παράνομη κρατική ενίσχυση προς την εταιρία, όπως πολλές φορές έχει γίνει στο παρελθόν στη χώρα μας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v