Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μάχη με το χρόνο για τους οδικούς άξονες

Φιλόδοξος στόχος η ολοκλήρωση των αυτοκινητόδρομων έως το τέλος του 2015, σύμφωνα με τον Μ. Χρυσοχοΐδη. Διπλάσιοι εργαζόμενοι μέχρι το τέλος Ιουνίου στα εργοτάξια. Σταθεροποιείται η κυκλοφορία έπειτα από τέσσερα χρόνια.

Μάχη με το χρόνο για τους οδικούς άξονες

Δεκαέξι εργοτάξια, μέσω των οποίων εξελίσσεται η κατασκευή 250 χιλιομέτρων, 17 σηράγγων, 33 γεφυρών και 8 διελεύσεων με «cut and cover» (διάνοιξη δρόμου και στη συνέχεια κάλυψη) λειτουργούν σήμερα στους τέσσερις οδικούς άξονες που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε χθες η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και το στέλεχος της Ομάδας Δράσης Βύρων Καμπαράκης (που συντονίζει από την πλευρά της Κομισιόν την προσπάθεια ολοκλήρωσης των έργων) έως το τέλος του 2015, μέχρι σήμερα απασχολούνται στα εργοτάξια 4.142 εργαζόμενοι, ενώ σύμφωνα με τις προβλέψεις ο αριθμός τους θα διπλασιαστεί μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου.

Όπως επισημάνθηκε, η ολοκλήρωση των έργων μέχρι το τέλος του επόμενου έτους είναι πολύ φιλόδοξος στόχος και θα απαιτηθεί εξαιρετικός συντονισμός μεταξύ των εμπλεκομένων. Ο υπουργός Υποδομών Μιχ. Χρυσοχοΐδης άφησε, μάλιστα, αιχμές για τις καθυστερήσεις στην εκδίκαση προσφυγών που συνδέονται με την κατασκευή των οδικών αξόνων. Υποστήριξε, όμως, πως «πρόκειται για ένα τεστ αξιοπιστίας» που πρέπει να κερδίσει η Ελλάδα γι' αυτό και η ολοκλήρωση των έργων εντός του χρονοδιαγράμματος είναι προτεραιότητα για την κυβέρνηση.

Σήμερα λειτουργούν πέντε εργοτάξια στην Ιονία Οδό, τέσσερα στην Ολυμπία Οδό, τρία στο τμήμα του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) που κατασκευάζεται με σύμβαση παραχώρησης, και τέσσερα στο τμήμα Μαλιακός – Κλειδί.

Όπως είπε ο κ. Καμπαράκης, η κατασκεή του τμήματος Μαλιακός – Κλειδί έχει ολοκληρωθεί κατά 76,8%, της Ολυμπίας Οδού κατά 48,1%, της Ιονίας Οδού κατά 30%, ενώ τη μικρότερη πρόοδο εμφανίζει ο Ε65 με ποσοστό ολοκλήρωσης 26,27%. Ειδικά για τον Ε65, κατασκευάζεται μόνο το τμήμα Ξινιάδα – Τρίκαλα, ενώ τα τμήματα Λαμία – Ξινιάδα και Τρίκαλα – Εγνατία Οδός θα κατασκευαστούν στο μέλλον.

Χθες ο κ. Χρυσοχοΐδης υποστήριξε πως προωθείται η κατασκευή του τμήματος Λαμία – Ξινιάδα, όπως προβλέπεται από τη σύμβαση παραχώρησης του Ε65 καθώς αποτελεί και δέσμευση της Ελλάδας απέναντι στην Κομισιόν ώστε ο οδικός άξονας να μην είναι τυφλός.

Στο πρώτο τρίμηνο του 2014 πιστοποιήθηκαν νέες εργασίες κατά μήκος των οδικών αξόνων ύψους 95 εκατ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με τις προβλέψεις στο δεύτερο τρίμηνο οι πιστοποιήσεις θα ξεπεράσουν τα 205,5 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τον κ. Καμπαράκη, το τελευταίο τρίμηνο υπήρξε και σταθεροποίηση της κυκλοφορίας στους οδικούς άξονες η οποία μειώνεται συνεχώς από το 2010. Άνοδο καταγράφουν τα έσοδα των παραχωρησιούχων από τα διόδια εξαιτίας των αυξήσεων που εφαρμόστηκαν από τις αρχές Φεβρουαρίου. Για το θέμα του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα που διαχειρίζεται η κοινοπραξία Μωρέας, ο κ. Χρυσοχοΐδης υποστήριξε πως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) που συμμετέχει στη χρηματοδότηση έχει εγείρει θέμα εγγυήσεων καθώς εκτιμά πως οι προβλέψεις για την κυκλοφορία δεν θα επαληθευτούν.

Ο ίδιος απέφυγε να αναφερθεί στις απαιτήσεις περί τα 200 εκατ. ευρώ που φέρεται να έχει εγείρει ο ανάδοχος και παρέπεμψε στη διαιτησία η οποία και θα αποφασίσει. Όσο για το πότε θα ολοκληρωθεί το τμήμα Λεύκτρο – Σπάρτη του ίδιου οδικού άξονα, η ηγεσία του υπουργείου προέβλεπε πως θα παραδοθεί μέσα στο καλοκαίρι.

Σημειώνεται πως με βάση τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν χθες οι κοινοπραξίες παραχώρησης και κατασκευής των τεσσάρων άλλων οδικών αξόνων έχουν λάβει από το Δεκέμβριο μέχρι σήμερα περί τα 900 εκατ. ευρώ, είτε για εκτελεσθείσες εργασίες είτε ως αποζημιώσεις με βάση τις αναμορφωμένες συμβάσεις παραχώρησης.

Συγκεκριμένα 172,5 εκατ. ευρώ έχουν λάβει η κοινοπραξία της Ιονίας Οδού, 236,6 εκατ. ευρώ αυτή του Ε65, 247 εκατ. ευρώ η κοινοπραξία του Μαλιακός – Κλειδί και 242 εκατ. ευρώ η κοινοπραξία για την Ολυμπία Οδό.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v