Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Ελευθέριος Βενιζέλος»: ΦΑΠα στον διαγωνισμό αποκρατικοποίησης

Πολύ δύσκολη θεωρείται η προκήρυξη του διαγωνισμού για την πώληση του ποσοστού του Δημοσίου όσο παραμένει ανοικτή η εκκρεμότητα με τον ΦΠΑ. Οι κινήσεις των Καναδών.

«Ελευθέριος Βενιζέλος»: ΦΑΠα στον διαγωνισμό αποκρατικοποίησης

Φωτιά στα σχέδια της κυβέρνησης και του ΤΑΙΠΕΔ για την προκήρυξη διαγωνισμού που να αφορά την αποκρατικοποίηση του αεροδρομίου της Αθήνας βάζει, όπως όλα δείχνουν, η δικαστική διαμάχη του ελληνικού δημοσίου με την εταιρεία του ΔΑΑ για τις οφειλές ΦΠΑ.

Το πολύχρονο σίριαλ συνεχίζεται, αυτήν τη φορά με την απόφαση του Διοικητικού Εφετείου της Αθήνας το οποίο ορίζει ότι η εταιρεία του αεροδρομίου καλείται να πληρώσει ΦΠΑ που έχει καταλογιστεί για τα έτη 1998 – 2009.

Η συγκεκριμένη δικαστική απόφαση από πολλούς θεωρείται σοκαριστική. Ο λόγος είναι ότι είχε προηγηθεί η απόφαση του Διαιτητικού Δικαστηρίου του Λονδίνου, η οποία δικαίωνε την προσφεύγουσα εταιρεία του ΔΑΑ κρίνοντας ότι δεν οφείλει στο ελληνικό δημόσιο τα ποσά του καταλογισθέντος ΦΠΑ, μαζί με τα ποσά των επιβληθέντων προσθέτων φόρων, κηρύσσοντας κατά παράβαση εκδοθείσες και τις σχετικές πράξεις καταλογισμού.

Η διαμάχη του ελληνικού δημοσίου με την εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, στην οποία, να σημειωθεί, το Δημόσιο είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος κατέχοντας ποσοστό 55% του μετοχικού κεφαλαίου, θα έχει συνέχεια στα δικαστήρια, καθώς αναμένεται η κατάθεση προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της απόφασης του Διοικητικού Εφετείου.

Παράπλευρη απώλεια

Παράπλευρη, αλλά πολύ σημαντική, επίπτωση της διαμάχης αυτής φαίνεται ότι θα είναι ο διαγωνισμός αποκρατικοποίησης του αερολιμένα ο οποίος σχεδιαζόταν να γίνει παράλληλα με τη χρονική επέκταση της σύμβασης. Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός βρίσκεται εδώ και πολύ καιρό σε φάση σχεδιασμού, χωρίς όμως να έχει προχωρήσει. Γνώστες της διαδικασίας υποστηρίζουν μάλιστα ότι αν δεν λυθεί αμετάκλητα το ζήτημα του ΦΠΑ είναι απίθανο να προχωρήσει μια διαγωνιστική διαδικασία.

Επιπλέον προκειμένου να προχωρήσει ο διαγωνισμός θα πρέπει να εξασφαλιστεί η συναίνεση των Καναδών επενδυτών της PSP: είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος του ΔΑΑ, κατέχοντας ποσοστό συνολικά 40% και ασκεί τη διοίκηση της εταιρείας. Παρότι αρχικώς το καναδικό συνταξιοδοτικό ταμείο εμφανιζόταν διατεθειμένο να συναινέσει σε διαγωνισμό, εκφράζοντας μάλιστα ενδιαφέρον να είναι και το ίδιο ο αγοραστής του ποσοστού που θα διέθετε το ελληνικό δημόσιο, οι τελευταίες εξελίξεις αφήνουν ανοικτό το ενδεχόμενο να υπάρξει καναδικό βέτο.

Πληροφορίες αναφέρουν μάλιστα ότι η ελληνική στάση έχει προκαλέσει δυσαρέσκεια στους Καναδούς επενδυτές, που φέρονται να θεωρούν ότι με τις κινήσεις της ελληνικής πλευράς υπάρχει αμφισβήτηση της υφιστάμενης σύμβασης. Να σημειώσουμε ότι στο άρθρο 25 της σύμβασης που έχει υπογραφεί για την ανάπτυξη του αερολιμένα καθορίζονται τα φορολογικά θέματα του αεροδρομίου.

Τι λέει η σύμβαση για τον φόρο προστιθέμενης αξίας

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά το θέμα του ΦΠΑ στο συγκεκριμένο άρθρο της σύμβασης αναφέρεται:

(η) «Η Εταιρεία του Αεροδρομίου θα δικαιούται επιστροφής από το Ελληνικό Δημόσιο του φόρου προστιθέμενης αξίας που καταβάλλεται για όλα τα αγαθά. Εργασίες και υπηρεσίες που παρέχονται στην Εταιρεία του Αεροδρομίου κατά το μέτρο που ο φόρος της προστιθέμενης αξίας που καταβλήθηκε ούτως υπερβαίνει τυχόν οφειλόμενο φόρο προστιθέμενης αξίας για προμήθειες που έγιναν από την Εταιρεία Αεροδρομίου και υπόκεινται σε φορολόγηση.

(θ) Κατά το μέτρο που οφείλεται στην Εταιρεία του Αεροδρομίου οποιαδήποτε επιστροφή χρημάτων λόγω του ότι η Εταιρεία Αεροδρομίου κατέβαλε οποιονδήποτε φόρο προστιθέμενης αξίας, η επιστροφή αυτή θα γίνεται εντός 30 ημερών από της υποβολής εκ μέρους της Εταιρείας του Αεροδρομίου της σχετικής αίτησης περί επιστροφής φόρου προστιθέμενης αξίας, οι οποίες επιστροφές θα καταβάλλονται κάθε μήνα.

Το Ελληνικό Δημόσιο θα υποχρεούται να καταβάλει στην εταιρεία του Αεροδρομίου για κάθε καθυστερημένη επιστροφή του φόρου προστιθέμενης αξίας τόκο υπολογιζόμενο από και περιλαμβάνοντας την πρώτη ημέρα που ακολουθεί μετά την τριακοστή ημέρα μετά την υποβολή της σχετικής αίτησης επιστροφής με το ισχύον εκάστοτε επιτόκιο στην Ελληνική Δημοκρατία».

Να σημειώσουμε ότι η διένεξη μεταξύ ΔΑΑ και Δημοσίου αφορά τον ΦΠΑ τριών κατηγοριών. Ειδικότερα αφορά ΦΠΑ επί εξόδων φιλοξενίας, ΦΠΑ επί κόστους κατασκευής και ΦΠΑ επί κοινών λειτουργικών δαπανών. Κατά κύριο λόγο, ποσοστό περίπου 80% είναι το ποσό που αφορά ΦΠΑ επί του κόστους κατασκευής.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v