Τουρισμός: Η αβεβαιότητα χτύπησε το... Πάσχα

Πού θα κριθεί η φετινή πασχαλινή περίοδος. Το πάρτι διαρκείας σε Μύκονο και Σαντορίνη. Πώς αμύνονται στην κρίση τα γραφεία ταξιδίων της περιφέρειας με τα «τσάρτερ των φτωχών». Ενδεικτικές τιμές και πληρότητες τις μέρες των γιορτών.

Τουρισμός: Η αβεβαιότητα χτύπησε το... Πάσχα

Οι άδειες τσέπες των Ελλήνων, ο άστατος καιρός, ο πρώιμος ερχομός του Πάσχα στα μέσα Απριλίου και οι... αναποφάσιστοι ταξιδιώτες της τελευταίας στιγμής θα καθορίσουν όπως όλα δείχνουν την τουριστική κίνηση τη φετινή πασχαλινή περίοδο.

Οι κρατήσεις εμφανίζουν υστέρηση σε όλη τη χώρα σε σύγκριση με πέρυσι και οι περισσότερες μονάδες παραμένουν κλειστές. Ο λόγος είναι ότι αμέσως μετά το Πάσχα ακολουθεί νεκρή περίοδος τουλάχιστον 2-4 εβδομάδων έως ότου αρχίσουν να καταφθάνουν μαζικά οι ξένοι τουρίστες, οπότε θα υποχρεώνονταν να λειτουργούν με άδεια δωμάτια. Κι επειδή η στρόφιγγα των προκαταβολών από το εξωτερικό έχει κλείσει για τους Έλληνες ξενοδόχους και η ρευστότητα είναι ανύπαρκτη, πολλοί από αυτούς επέλεξαν να γλιτώσουν τα λειτουργικά κόστη που συνεπάγεται το πρόωρο άνοιγμα των μονάδων τους (επισκευές, προσλήψεις προσωπικού κ.λπ.).

Ικανοποιητικές πληρότητες την ίδια στιγμή καταγράφουν τα ξενοδοχεία που άνοιξαν σε δημοφιλείς πασχαλινούς προορισμούς όπως η Κέρκυρα, η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Χίος, η Ζάκυνθος, η Πάρος και η Νάξος, τα Χανιά, το Ρέθυμνο και η Ρόδος, αλλά και κοντινά προς την Αττική νησιά όπως η Ύδρα, η Αίγινα , η Τζιά και η Άνδρος.

Οι κρατήσεις στα πλοία του Αιγαίου και της Κρήτης εμφανίζονταν υποτονικές μέχρι τα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας. Στελέχη ακτοπλοϊκών εταιρειών, ωστόσο, αισιοδοξούσαν ότι η κατάσταση θα διαφοροποιηθεί τις πρώτες μέρες της Μεγάλης Εβδομάδας σε συνάρτηση και με τις καιρικές συνθήκες. Ανέφεραν χαρακτηριστικά πως οι κρατήσεις αναθερμάνθηκαν στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας όταν επικράτησε ηλιοφάνεια και οι θερμοκρασίες άρχισαν να ανεβαίνουν.

Έντονη τάση για κρατήσεις της τελευταίας στιγμής φέρεται να καταγράφει και η αεροπορική εταιρεία Aegean, ενδεικτικό της καταναλωτικής συμπεριφοράς που διαμορφώνεται στους Έλληνες που έχουν τη δυνατότητα να ταξιδέψουν.

Η εταιρεία έχει αυξήσει φέτος τις διαθέσιμες θέσεις της στα δρομολόγια εσωτερικού κατά 20%. Παρ' όλα αυτά, η πληρότητα των δρομολογίων κινείται στα περυσινά επίπεδα, αποτυπώνοντας αντίστοιχη αύξηση του αριθμού επιβατών στα δρομολόγια εσωτερικού.

Στις γραμμές εξωτερικού η Aegean επιχειρεί φέτος μεγάλο άνοιγμα αυξάνοντας τις διαθέσιμες θέσεις κατά 35%. Η εταιρεία ακολούθησε επιθετική πολιτική προσφορών για να γεμίσει τις πτήσεις και όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς ταξιδιωτικών γραφείων, οι κρατήσεις της κινούνταν ανοδικά κάθε φορά που εμφανίζεται μια νέα προσφορά. Αυτό οδήγησε αρκετούς ταξιδιώτες στο να επιλέξουν να κάνουν κράτηση την τελευταία στιγμή ώστε να επωφεληθούν από νέες προσφορές.

Μέχρι την περασμένη Παρασκευή υπήρχαν αρκετές διαθέσιμες θέσεις για όλους τους προορισμούς. Όπως αναφέρουν, ωστόσο, στελέχη της αγοράς, η τάση είναι ανοδική και η πληρότητα των πτήσεων επιστροφής (Δευτέρα του Πάσχα) αρκετά υψηλότερη από την αντίστοιχη των πτήσεων αναχώρησης από την Αθήνα προς προορισμούς όπως η Κέρκυρα. Οπότε, όσοι έχουν κατά νου να ταξιδέψουν με αεροπλάνο μάλλον θα πρέπει να βιαστούν αφού μπορεί να βρουν εισιτήριο για να πάνε, αλλά θα δυσκολευτούν να επιστρέψουν.

Πούλμαν: Το «τσάρτερ» του φτωχού

Η πασχαλινή περίοδος αντιπροσωπεύει την τρίτη σε μέγεθος ταξιδιωτική αγορά της χρονιάς για τις τουριστικές επιχειρήσεις, μετά την αιχμή του καλοκαιριού και την περίοδο Χριστουγέννων-Πρωτοχρονιάς.

Η οικονομική κρίση είχε ως αποτέλεσμα να ενισχυθεί η παραδοσιακή τάση των Ελλήνων να περνούν τις μέρες του Πάσχα στα εξοχικά τους, σε συγγενείς ή φίλους. Εσχάτως, μάλιστα, να μην μετακινούνται από το σπίτι τους λόγω κόστους.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (ΗΑΤΤΑ) Λύσσανδρο Τσιλίδη, σε ό,τι αφορά τους Ελληνες ταξιδιώτες αντιπροσωπεύει, πλέον, μόλις το 15% της συνολικής ετήσιας τουριστικής αγοράς. Όταν πριν από μία δεκαετία το ειδικό της βάρος ήταν πολύ μεγαλύτερο καθώς αντιπροσώπευε σχεδόν το 1/3 του ετήσιου τζίρου των ταξιδιωτικών γραφείων της χώρας.

Οι κρατήσεις των Ελλήνων στα ελληνικά ταξιδιωτικά γραφεία για δημοφιλείς προορισμούς εσωτερικού κινούνται στα περυσινά επίπεδα.

Η οικονομική κατάσταση των Ελλήνων, ακόμα και αυτών που μπορούν ακόμα να δαπανούν για ταξίδια, αλλάζει τα δεδομένα της αγοράς. Έτσι, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΗΑΤΤΑ, πολλά περιφερειακά γραφεία ταξιδίων αναπροσαρμόζουν τη στρατηγική τους με στόχο να προσελκύσουν την πελατεία που είναι διατεθειμένη τα ταξιδέψει δαπανώντας μικρά ποσά. Έτσι, οργανώνουν οδικές εκδρομές με πούλμαν, διάρκειας μιας βδομάδας, που κοστίζουν 250-350 ευρώ το άτομο προς την Ιταλία, την Αυστρία ή την Τσεχία.

Στα περυσινά επίπεδα κινείται η ζήτηση για ταξίδια προς κλασικούς ευρωπαϊκούς προορισμούς όπως η Ιταλία, η Αυστρία, η Ελβετία, το Παρίσι, το Λονδίνο, το Βερολίνο, η Πράγα και η Βουδαπέστη, με τα «πακέτα» να ξεκινούν από 320 ευρώ με τρεις διανυκτερεύσεις.

Αυξημένη κινητικότητα καταγράφεται στα τσάρτερ για Κωνσταντινούπολη με το κόστος να ξεκινά από τα 280 ευρώ για τρεις νύχτες.

Αρκετοί Έλληνες επίσης φαίνεται πως θα δοκιμάσουν φέτος να κάνουν μια κρουαζιέρα διάρκειας τεσσάρων, επτά ή δέκα ημερών στο Αιγαίο ή στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v