Συμβιβαστική λύση για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ

Διάθεση του 51% προκρίνει το Δημόσιο, αλλά δίνει το δικαίωμα στον πλειοδότη για σταδιακή απόκτηση του υπόλοιπου ποσοστού μέχρι το 67% εντός πενταετίας. Συγκεκριμένο σχέδιο επενδύσεων προβλέπει το ΤΑΙΠΕΔ.

Συμβιβαστική λύση για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ

Στη σημερινή, απογευματινή, συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου θα κριθεί ο πρώτος διαγωνισμός παραχώρησης, με βάση το νέο μοντέλο λειτουργίας του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), ο οποίος αφορά την πώληση πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ.

Χθες, το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ ενέκρινε τις αλλαγές στο διαγωνισμό προκειμένου να εφαρμοστεί λύση η οποία θα καλύπτει τόσο τις απαιτήσεις των πέντε ομίλων που συμμετείχαν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού (και κυρίως της κινεζικής Cosco και της δανέζικης APM Terminals που είναι και οι πλέον ενεργές), όσο και τις απαιτήσεις για αύξηση των εσόδων του Δημοσίου.

Το θέμα του OΛΠ επρόκειτο να συζητηθεί στη χθεσινή συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου, αλλά τελικώς μετατέθηκε για σήμερα. 

Η επιστολή που θα λάβουν οι πέντε όμιλοι, αν στη σημερινή συνεδρίαση υπάρξει άσπρος καπνός, όπως και αναμένεται, θα προβλέπει πως το Δημόσιο θα πωλήσει αρχικά το 51%. Ομως, ο πλειοδότης θα έχει τη δυνατότητα σταδιακής απόκτησης του υπόλοιπου ποσοστού μέχρι το 67% εντός πενταετίας, με βάση συγκεκριμένο σχέδιο επενδύσεων που πρέπει να υλοποιήσει και θα συμφωνηθεί με το ΤΑΙΠΕΔ.

Ετσι το Δημόσιο διατηρεί ποσοστό του ΟΛΠ και θα επωφεληθεί σημαντικά από τις υπεραξίες που θα δημιουργηθούν τα επόμενα χρόνια μέσω της ανάπτυξης του λιμανιού και των σημαντικών επενδύσεων που θα υλοποιήσει ο επενδυτής. Η νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ OΛΠ και Δημοσίου καθώς και μεταξύ του αγοραστή του OΛΠ και του ΤΑΙΠΕΔ (shareholders agreement) θα διασφαλίζει την υλοποίηση των επενδύσεων.

Οπως αναφέρθηκε χθες στη στήλη "Χαμαιλέων" η διοίκηση του Ταμείου επιχείρησε να προχωρήσει σε έναν ακόμα συμβιβασμό για να καλύψει την ακραία πλευρά της κυβέρνησης που τάσσεται υπέρ της ακύρωσης του διαγωνισμού. Προσπάθησε να βγάλει εκτός πώλησης τη δραστηριότητα της ακτοπλοΐας καθώς δεν θεωρείται και τόσο ελκυστική για τους ιδιώτες. Τελικά οι σύμβουλοι του Ταμείου υποστήριξαν πως είναι δύσκολη η απόσχιση της συγκεκριμένης δραστηριότητας και έτσι ο διαγωνισμός προχωρά κανονικά.

Στο Ταμείο και στην κυβέρνηση επισημαίνουν πως δεν πωλούνται οι υποδομές του λιμανιού οι οποίες μένουν στην κυριότητα του ελληνικού δημοσίου. Πωλείται πλειοψηφικό πακέτο του ΟΛΠ ο οποίος δεν έχει την ιδιοκτησία των υποδομών, αλλά μόνο τη διαχείριση με βάση πολυετή σύμβαση παραχώρησης με το ελληνικό δημόσιο η οποία και θα αναμορφωθεί.

Στη νέα σύμβαση θα προβλέπεται συγκεκριμένο ποσοστό εσόδων του OΛΠ που θα εισπράττει το Δημόσιο (σήμερα ο οργανισμός πληρώνει το 2% του ετήσιου κύκλου εργασιών). Θα προβλέπει, επίσης, και συγκεκριμένες δράσεις για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων του λιμανιού που σήμερα υπολειτουργούν, όπως η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη κ.λπ.

Η υποβολή δεσμευτικών προσφορών προβλέπεται να γίνει στις αρχές του φθινοπώρου, ενώ οι πέντε όμιλοι που πέρασαν στην τελική φάση είναι η κινεζική Cosco, η δανέζικη APM Terminals του ομίλου Maersk, η International Container Terminal Services από τις Φιλιππίνες, η νεοζηλανδέζικων συμφερόντων Utilico και η αμερικανική Ports America.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v