Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τέλος του 2016 η μεταβίβαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους Ιταλούς

Οι ανησυχίες των Ιταλών για τις συνεχόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις στη σιδηροδρομική εταιρία. Το χρονοδιάγραμμα και τα επόμενα «ορόσημα» για την ολοκλήρωση του deal. Δεδομένο το ενδιαφέρον της Ferrovie για τη Rosco. Tι εκτιμούν για την ανάπτυξη του σιδηροδορμικού δικτύου στην Ελλάδα.

Τέλος του 2016 η μεταβίβαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους Ιταλούς

Οι δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου της Ferrovie Dello Stato Italiane (FS) Renato Mazzoncini και της προέδρου του ομίλου Gioia Ghezzi δείχνουν πως οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι έχουν "πάρει ζεστά" το θέμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά ανησυχούν για τις συνεχείς απεργιακές κινητοποιήσεις των τελευταίων ημερών. Γι' αυτό και η κα Ghezzi μίλησε για την αξία που δίνει η κρατική ιταλική εταιρεία στο προσωπικό και υπενθύμισε πως η FS επελέγη για δεύτερο συνεχή χρόνο ως "ο Καλύτερος Εργοδότης" στην Ιταλία!

Εκπρόσωπος του ιταλικού ομίλου ήταν και χθες στη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου και του συμβουλίου εμπειρογνωμόνων του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), κατά την οποία έγινε δεκτή η προσφορά των Ιταλών ύψους 45 εκατ. ευρώ. Επανέλαβε τη δέσμευση της FS για ανάπτυξη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και στήριξη του προσωπικού. Κατά πληροφορίες, όμως, οι Ιταλοί έχουν θέσει αυστηρούς όρους για την ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταξύ των οποίων είναι και το να μη βρεθούν προ τετελεσμένων σε σχέση με τις αμοιβές του προσωπικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ.λπ.

Στο ΤΑΙΠΕΔ επικρατούσε χθες γιορτινή ατμόσφαιρα, επειδή για μεγάλο χρονικό διάστημα υπήρχε ο φόβος πως ουδείς θα ενδιαφερθεί για τη ζημιογόνο εταιρεία. Πάνω από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ κρεμόταν και η δαμόκλειος σπάθη των "παράνομων κρατικών ενισχύσεων", ύψους άνω των 700 εκατ. ευρώ, που πρέπει να επιστρέψει στο δημόσιο αν δεν ιδιωτικοποιηθεί. Τώρα στο Ταμείο ετοιμάζουν τον σχετικό φάκελο ώστε να σταλεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και να ξεκινήσει η διαδικασία διαγραφής των παράνομων κρατικών ενισχύσεων. Απαιτείται, βέβαια, κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Υποδομών Χρ. Σπίρτζη και Οικονομικών Ευκλ. Τσακαλώτου.

Η προσφορά που κατέθεσε η FS και η σχετική σύμβαση πρέπει να περάσει, επίσης, από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια να εξεταστεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Στο ΤΑΙΠΕΔ ευελπιστούν πως αν δεν υπάρξουν στραβοπατήματα, η διαδικασία μπορεί να ολοκληρωθεί μέχρι τέλος του χρόνου. "Η συναλλαγή συνδέεται με το στρατηγικό σχέδιο που θα παρουσιάσουμε τον Σεπτέμβριο και επικεντρώνεται, μεταξύ άλλων, στη διεθνή επέκταση", δήλωσε χθες ο Renato Mazzoncini. Πρόσθεσε πως "είναι επίσης μια ευκαιρία ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού των ελληνικών σιδηροδρόμων, που θα είναι σε θέση να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα της τεχνογνωσίας και εμπειρίας που διαθέτει η FS στα 110 χρόνια ιστορίας της".

Η ολοκλήρωση της συμφωνίας θα αλλάξει άρδην το τοπίο στον τομέα των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών καθώς η κινεζική Cosco, που ελέγχει το λιμάνι του Πειραιά και θέλει να αποκτήσει το εμπορευματικό στο Θριάσιο, αποκτά έναν ισχυρό συνομιλητή. Βέβαια, οι Κινέζοι φέρονται να βρίσκονται πίσω από την εταιρεία PEARL που πήρε προ εβδομάδων άδεια σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών.

Οι Ιταλοί ενδιαφέρονται σίγουρα για την εταιρεία τροχαίου υλικού του ΟΣΕ (ΕΕΣΣΤΥ-Rosco), με το ΤΑΙΠΕΔ να προκηρύσσει άμεσα εκ νέου τον διαγωνισμό που ακυρώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα. Θεωρούν, επίσης, πως υπάρχουν τεράστια περιθώρια ανάπτυξης του σιδηροδρόμου στη χώρα μας, τον οποίο έχουν απαξιώσει οι επιλογές σειράς ελληνικών κυβερνήσεων. Δεν είναι τυχαίο πως η διοίκηση της FS μιλάει ήδη για τις τεράστιες προοπτικές της γραμμής Αθήνα - Θεσσαλονίκη.

Γιατί εμφανίστηκαν στο παρά πέντε οι Ιταλοί; Οπως είχε γράψει προ ημερών το Euro2day.gr, η ιταλική κυβέρνηση προωθεί την (μερική) ιδιωτικοποίηση της FS και θέλει να φτιάξει ένα προφίλ ελκυστικό στους διεθνείς επενδυτές. Ο ιταλικός όμιλος έχει παρουσία, εντός και εκτός Ιταλίας, σε ολόκληρο το φάσμα των υπηρεσιών που συνδέονται με τον σιδηρόδρομο, από τις υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών και φορτίων μέχρι τη διαχείριση τροχαίου υλικού και την κατασκευή σιδηροδρομικών έργων.

Προ τριμήνου, ανέλαβε, μάλιστα, την κατασκευή δύο γραμμών υψηλής ταχύτητας στο Ιράν, ενώ πριν από λίγες ημέρες έγινε γνωστό πως προχωρά στην έκδοση ομολογιακού δανείου για την αναβάθμιση του ιταλικού σιδηροδρομικού δικτύου και την αγορά τροχαίου υλικού.

Στις αρχές Ιουνίου, μάλιστα, υπήρξαν δηλώσεις του Ιταλού υπουργού Μεταφορών Graziano Delrio, σύμφωνα με τις οποίες η κυβέρνηση «φτιάχνει τη μόστρα» της Ferrovie Dello Stato Italiane, με στόχο να την ιδιωτικοποιήσει εντός του 2017. Σε συνέντευξή του στο Bloomberg, ο Delrio υποστήριξε πως η ιταλική κυβέρνηση θα επενδύσει περί τα 3 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη του μεσογειακού σιδηροδρομικού διαδρόμου, που θα συνδέει την Ισπανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, τη Σλοβενία και την Ουγγαρία. Με αυτό τον άξονα έρχεται να «κουμπώσει» και το σχέδιο για σύνδεση του Πειραιά με τη Βουδαπέστη, για το οποίο πιέζουν (και επενδύουν, αλλά στη Σερβία και την Ουγγαρία) οι Κινέζοι, που θα ελέγχουν σύντομα το λιμάνι του Πειραιά.

Ο Ιταλός υπουργός Μεταφορών είχε μιλήσει για πρόσθετες επενδύσεις 3 δισ. ευρώ στις Αλπεις για τη διασύνδεση με Ελβετία και για άλλα 2,5 δισ. ευρώ για την κατασκευή σήραγγας κοντά στη Γένοβα. Δήλωσε πως οι επενδύσεις στις υποδομές που προσφέρουν υψηλές ταχύτητες θα καταστήσουν πιο ελκυστική την εταιρεία στους επενδυτές, όταν τον επόμενο χρόνο προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση. Ειδική αναφορά έκανε στην εταιρεία λειτουργίας των ιταλικών σιδηροδρόμων, την Trenitalia, που αποτελεί και τον σημαντικότερο βραχίονα της Ferrovie. Αναφορά στην ιδιωτικοποίηση της τελευταίας, «εντός του προσεχούς 18μήνου», έκανε προ ημερών και ο υπουργός Οικονομικών της Ιταλίας Pier Carlo Padoan.

Το προφίλ

Ο όμιλος Ferrovie dello Stato Italliane είναι μία από τις ηγέτιδες επιχειρήσεις της Ιταλίας με τουλάχιστον 7 θυγατρικές στη χώρα: η Trenitalia, ο operator επιβατικού και εμπορευματικού σιδηροδρομικού έργου, είναι μία από τις εταιρείες του στην Ιταλία, όπως και η BusItalia SITA nord, η δημόσια εταιρεία αστικών λεωφορείων.

Αποτελεί έναν από τους ισχυρότερους ομίλους στον κόσμο, με παρουσία και δραστηριότητα (συμβουλευτική, κατασκευαστική και λειτουργική) σε Κεντρική Ευρώπη (Γερμανία, Πολωνία, Γαλλία, Τσεχία, Αυστρία), Βαλκάνια (Ρουμανία, Βουλγαρία, Κροατία, Αλβανία), Τουρκία, Ρωσία, Μέση Ανατολή (Κουβέιτ, Ιράν, Κατάρ, Ομάν, Σαουδική Αραβία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα), Αφρική (Αλγερία, Μαρόκο, Κονγκό, Αιθιοπία, Αίγυπτο), Λατινική Αμερική, Ινδία και Αυστραλία. Ενδιαφέρεται να επεκταθεί σε ΗΠΑ, Καναδά και Λατινική Αμερική, ενώ παρακολουθεί την εξέλιξη σιδηροδρομικών έργων ανά τον κόσμο.

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στις εκθέσεις και τις οικονομικές καταστάσεις της Ferrovie για την κατά 100% θυγατρική της στη Γερμανία, τη Netinera Deutscheland, την οποία εξαγόρασε το 2011. Η εταιρεία είναι ο τρίτος μεγαλύτερος operator στη γερμανική αγορά, παρέχοντας υπηρεσίες μεταφορών μέσω σιδοροδρόμου και οδικών αξόνων.
Καθημερινά περισσότεροι από 69.000 εργαζόμενοι διαχειρίζονται πάνω από 8.000 τρένα και 250.000 λεωφορειο-χιλιόμετρα, μεταφέροντας περίπου 830 εκατ. επιβάτες -220 εκατ. μέσω οδικών αξόνων- και 50 εκατ. τόνους φορτίων ετησίως, σε ένα δίκτυο που υπερβαίνει τις 16.700 χλμ. σιδηροδρομικών γραμμών, εκ των οποίων 1.000 χλμ. καλύπτουν μεταφορές μεγάλης ταχύτητας.

Ο όμιλος είχε το 2015 έσοδα ύψους 8,585 δισ. ευρώ, με το 13% να προέρχεται από τις εκτός Ιταλίας δραστηριότητές του. Τα λειτουργικά αποτελέσματα (EBITDA) διαμορφώθηκαν σε 1,975 δισ. ευρώ (από 2,114 δισ. ευρώ το 2014) και τα λειτουργικά κόστη ανήλθαν σε 6,610 δισ. ευρώ. Η Ferrovie συνεισφέρει στο ιταλικό ΑΕΠ κατά 2%, ενώ για το 2016 έχει προγραμματίσει συνολικές επενδύσεις ύψους 6,5 δισ. ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v