ΟΑΣΑ: Οι «αμαρτίες», τα συμφέροντα και το e-εισιτήριο

Δύσκολα θα τηρηθεί η εξαγγελία για την κατάργηση του χάρτινου εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας από την 1η Νοεμβρίου, λένε στελέχη του ΟΑΣΑ. Οι δύο εκκρεμότητες και η παρασκηνιακή μάχη για το... «επίδομα ανθυγιεινής εργασίας».

ΟΑΣΑ: Οι «αμαρτίες», τα συμφέροντα και το e-εισιτήριο

Προς το τέλος του έτους και όχι από τις αρχές του επόμενου μήνα, που προανήγγειλε ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, μπορεί να εφαρμοστεί πλήρως το ηλεκτρονικό εισιτήριο σε όλα τα μέσα, υποστηρίζουν στελέχη του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ) που παρακολουθούν το εγχείρημα.

Οι ίδιοι αποδίδουν τις αντιδράσεις του σωματείου εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ ΑΕ ( Σταθερές Συγκοινωνίες, θυγατρική του ΟΑΣΑ που λειτουργεί μετρό, τραμ και ηλεκτρικό σιδηρόδρομο) στην προσπάθεια του προεδρείου να εξασφαλίσει «επίδομα ανθυγιεινής εργασίας».

Ο πρόεδρος του σωματείου Ε. Ρενιέρης, άνθρωπος που θεωρείται από τους σοβαρούς συνδικαλιστές στις αστικές συγκοινωνίες, διέψευσε χθες αυτές τις πληροφορίες. Μίλησε, όμως, για τις «ανθυγιεινές συνθήκες εργασίας» των εργαζομένων στα εκδοτήρια και είναι κοινό μυστικό στον ΟΑΣΑ πως επιχειρήθηκε η προσθήκη του συγκεκριμένου επιδόματος.

Πάντως, όσοι θεωρούν πως το ηλεκτρονικό εισιτήριο δεν μπορεί να εφαρμοστεί πλήρως, δηλαδή με κατάργηση των χάρτινων εισιτηρίων, από τις αρχές του επόμενου μήνα, επισημαίνουν δύο στοιχεία:

Πρώτον, δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα οι δύο εργολαβίες που θα επιτρέψουν τη διασύνδεση του συστήματος του ηλεκτρονικού εισιτηρίου με τα συστήματα πυρασφάλειας και ελέγχου της Αττικό Μετρό. Η διασύνδεση είναι απαραίτητη για λόγους ασφαλείας, καθώς θα επιτρέπει το άμεσο άνοιγμα όλων των θυρών ελέγχου του ηλεκτρονικού εισιτηρίου σε περίπτωση πυρκαγιάς ή άλλης έκτακτης ανάγκης. Χωρίς τη διασύνδεση, δεν μπορούν να κλείσουν οι πύλες. Ως γνωστόν και σήμερα μπορεί κάποιος να ταξιδεύσει με ηλεκτρονικό εισιτήριο, αλλά οι πύλες σε όλους τους σταθμούς του μετρό είναι ανοικτές για τους λόγους ασφαλείας που προαναφέρθηκαν.

Δεύτερον, για να εφαρμοστεί πλήρως το ηλεκτρονικό εισιτήριο και στα λεωφορεία και στα τρόλεϊ, πρέπει οι επιβάτες να μπορούν να το προμηθευτούν εύκολα. Πρέπει, με βάση τον σχεδιασμό, να εγκατασταθούν ειδικά συστήματα πωλήσεων (POS) σε περίπτερα και άλλα σημεία λιανικής, ώστε να μπορεί κάποιος να πάρει ή να «φορτώσει» ένα ηλεκτρονικό εισιτήριο. Πρόκειται για διαδικασία που θα χρειαστεί περί τους δύο μήνες, σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών του ΟΑΣΑ. Προς το παρόν, το ηλεκτρονικό εισιτήριο είναι δυσεύρετο για όσους δεν χρησιμοποιούν το μετρό. 

Οι συνδικαλιστές της ΣΤΑΣΥ υποστήριζαν χθες πως υπάρχουν διάφορα τεχνικά προβλήματα με το ηλεκτρονικό εισιτήριο, χωρίς να δώσουν λεπτομέρειες. Για το ζήτημα της μη λειτουργίας κάποιων μηχανημάτων έκδοσης ηλεκτρονικού εισιτηρίου, στελέχη του ΟΑΣΑ επισημαίνουν κάποια παράδοξα. Όπως λένε, παρατηρείται το φαινόμενο να ξεμένουν από κέρματα (ώστε να μπορούν να δώσουν ρέστα) τα αυτόματα μηχανήματα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Δεν συμβαίνει το ίδιο με τα γειτονικά μηχανήματα, που εκδίδουν τα χάρτινα εισιτήρια, τα οποία έχουν πάντα κέρματα για ρέστα!

Τα ίδια στελέχη επισημαίνουν πως «παιδικές ασθένειες υπάρχουν και θα υπάρχουν τις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας», αλλά σταδιακά επιλύονται. Αναφέρουν ένα πρόβλημα που επίσης τονίζουν οι συνδικαλιστές, τις περιπτώσεις καρτών ηλεκτρονικού εισιτηρίου που ενώ έχουν «φορτώσει» (π.χ. με 5 εισιτήρια), εμφανίζουν μηδενικό υπόλοιπο. Εξηγούν πως «υπήρχαν κάποια περιστατικά, ακολούθησε εκπαίδευση των χρηστών για το πώς φορτίζεται η κάρτα, έγιναν αναβαθμίσεις λογισμικού και σήμερα το πρόβλημα έχει λυθεί».

Στον οργανισμό υποστηρίζουν πως «το χάρτινο εισιτήριο σταδιακά καταργείται, το ηλεκτρονικό καθιερώνεται και ολοένα και περισσότεροι Αθηναίοι και επισκέπτες της πόλης «αγκαλιάζουν» τα ηλεκτρονικά εισιτήρια του ΟΑΣΑ. Οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 5,7 εκατ. ευρώ έως και τον Αύγουστο». 

Ποιο είναι το ηλεκτρονικό εισιτήριο

Τα νέα «έξυπνα» εισιτήρια του ΟΑΣΑ αποτελούνται από το ηλεκτρονικό εισιτήριο (ΑΤΗ.ΕΝΑ Ticket) και την απρόσωπη και προσωποποιημένη ηλεκτρονική κάρτα (απρόσωπη ATH.ENA Card). Το ηλεκτρονικό εισιτήριο (ΑΤΗ.ΕΝΑ Ticket) και η απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα (απρόσωπη ATH.ENA Card) τέθηκαν στη διάθεση του επιβατικού κοινού τον Φεβρουάριο.

Αντίστοιχα, η προσωποποιημένη ηλεκτρονική κάρτα (προσωποποιημένη ATH.ENA Card) κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες, αφότου ξεπεράστηκαν τα εμπόδια με την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.

Η έκδοση της προσωποποιημένης ηλεκτρονικής κάρτας γίνεται ήδη σε ορισμένους σταθμούς του μετρό και του ηλεκτρικού, όπως στους σταθμούς Σύνταγμα, Αγ. Μαρίνα, Δ. Πλακεντίας, Ελληνικό, Ανθούπολη, Πειραιάς, Κηφισιά, Ομόνοια και Αττική (οι σταθμοί εμπλουτίζονται συνεχώς), σε δύο σταθμούς του τραμ (Αγ. Φωτεινή και Σύνταγμα) και στο εκδοτήριο της Ο.ΣΥ. στην Όθωνος (Πλ. Συντάγματος).

Το πολλαπλό ηλεκτρονικό εισιτήριο (ATH.ENA Ticket) και η απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα (απρόσωπη ATH.ENA Card) απευθύνονται, κυρίως, στους μεμονωμένους και όχι στους συστηματικούς επιβάτες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Η διάθεση του πολλαπλού «έξυπνου» εισιτηρίου και της απρόσωπης «έξυπνης» κάρτας γίνεται, προς το παρόν, με προϊόντα αξίας άνω των 4,5 ευρώ.

Η κύρια διαφορά μεταξύ τους είναι ότι η απρόσωπη «έξυπνη» κάρτα αποθηκεύει και χρηματική αξία.

Αντίστοιχα, η προσωποποιημένη «έξυπνη» κάρτα (προσωποποιημένη ATH.ENA Card), η οποία απευθύνεται στους συστηματικούς χρήστες των ΜΜΜ, θα υποκαταστήσει, μεταξύ άλλων, τις υφιστάμενες μηνιαίες, τριμηνιαίες, εξαμηνιαίες και ετήσιες κάρτες του ΟΑΣΑ και τις κάρτες των ειδικών κατηγοριών επιβατών.

Για την έκδοση προσωποποιημένης κάρτας από Τερματικό Έκδοσης Καρτών (ΤΕΚ) απαιτείται o επιβάτης να προσκομίσει επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει τον αριθμό ΑΜΚΑ, την αστυνομική του ταυτότητα ή εναλλακτικά, για μη Έλληνες υπηκόους, απαιτείται διαβατήριο και η εισαγωγή ενός 8ψήφιου κωδικού. Ο δικαιούχος μειωμένης ή δωρεάν μετακίνησης θα πρέπει να προσκομίζει και το σχετικό αποδεικτικό του δικαιώματος.

Μέσω του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, επιδίωξη του ΟΑΣΑ είναι η παροχή συνδυασμένων προσφορών κομίστρων σε επιβάτες, η δικαιότερη τιμολογιακή πολιτική (μελλοντικά εξετάζεται η εφαρμογή «ζωνικού» συστήματος), η διευκόλυνση των επιβιβάσεων και μετεπιβιβάσεων και η αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής.

Φώτης Κόλλιας fotisk2@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus