Οι νέες ισορροπίες των εργολάβων στη μάχη του 2023

Πωλήσεις assets, «γάμοι» και «διαζύγια» που δημιούργησαν μετοχικές ανακατατάξεις, αλλά και ΑΜΚ είχε η χρονιά που κλείνει. Οι εισηγμένες σε θέση μάχης για τα επόμενα έργα.

Οι νέες ισορροπίες των εργολάβων στη μάχη του 2023

Συνεχίστηκε με αμείωτη ένταση το 2022 ένας μεγάλος κύκλος επιχειρηματικών ανακατατάξεων στον ευρύτερο κατασκευαστικό κλάδο - ο οποίος ξεκίνησε το 2020 με το proxy war στον όμιλο Ελλάκτωρ – και δεν φαίνεται να ολοκληρώνεται καθώς σειρά γεγονότων κυοφορούνται, ώστε να εκδηλωθούν το 2023.

Η χρονιά θεωρητικώς κλείνει με την έγκριση του ενημερωτικού δελτίου για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Ιντρακάτ, ύψους 100 εκατ. ευρώ που στοχεύει μεταξύ άλλων και σε εξαγορές τεχνικών εταιρειών, όπως έχει δηλώσει η νέα διοίκηση της εταιρείας, με τις πληροφορίες της αγοράς να επιβεβαιώνουν προσέγγιση με την ΤΕΚΑΛ.

H θεαματική αλλαγή μετοχικής σύνθεσης στην εισηγμένη υπήρξε εξάλλου και ένα από τα μεγάλα γεγονότα της χρονιάς για τον κλάδο. Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Ιούλιο συντελέστηκε η εξαγορά του 31,7% της εταιρείας από τη Winex Investment Limited -συμφερόντων των εφοπλιστών Δ. Μπάκου, Γ. Καϋμενάκη και του Αλ. Εξάρχου-, με πωλητές την Intracom Holdings και την Intracom Technologies. Επίσης ακολούθησαν συναλλαγές για την είσοδο δύο ακόμη εφοπλιστών στο σχήμα (Ηλίας Γκότσης, Κώστας Αγγέλου) ενώ πέρα από τις μετοχικές αλλαγές υπήρξε και πλήρης αλλαγή σε επίπεδο διοίκησης με τον κ. Α. Εξάρχου να αναλαμβάνει ρόλο CEO στην εισηγμένη.

Η παραπάνω εξέλιξη αποτέλεσε δε απόρροια ενός προηγούμενου μεγάλου deal που αφορούσε την πώληση τομέα ΑΠΕ της πρώην ΕΛΤΕΧ - Ελλάκτωρ στην Motor Oil. Η συμφωνία είχε διπλό αντίκτυπο, αφενός γιατί απέμπλεξε την τεταμένη σχέση μεταξύ εφοπλιστών και Reggerborg, καθώς οι πρώτοι ήταν πωλητές προς την Motor Oil, η οποία έγινε ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος του εισηγμένου κατασκευαστικού ομίλου, και αφετέρου γιατί προσέφερε επιπλέον ρευστότητα στον όμιλο για τις επόμενες κινήσεις του. Έτσι, μετά την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, η ολοκλήρωση του deal στον προκαθορισμένο χρόνο, έδωσε στην Ελλάκτωρ και τη δυνατότητα απεμπλοκής από το ακριβό ομόλογο των 670 εκατ. ευρώ, το οποίο αποπλήρωσε πλήρως και πρόωρα στα μέσα Δεκεμβρίου. Μετά τις παραπάνω κινήσεις, έως το τέλος του α’ τριμήνου του 2023, η διοίκηση του ομίλου αναμένεται να παρουσιάσει το αναθεωρημένο στρατηγικό της πλάνο ανάπτυξης.

Κινήσεις ενίσχυσης της ρευστότητας του ολοκλήρωσε μέσα στο 2022 και ο όμιλος Άβαξ, προχωρώντας στην πώληση της συμμετοχής του ύψους 20,5% στην εταιρεία Γέφυρα ΑΕ, η οποία αποτελεί την παραχωρησιούχο εκμετάλλευσης της γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου, προς τους υπόλοιπους βασικούς μετόχους της κοινοπραξίας που ελέγχει την παραχώρηση (Vinci 57,45% και Άκτωρ Παραχωρήσεις 22,02%).

Υπενθυμίζεται την τελευταία διετία, ο όμιλος έχει προβεί σε πώληση περιουσιακών στοιχείων, όπως η μεταβίβαση του ΣΔΙΤ 10 σχολείων στην Premia AEEAΠ τον Οκτώβριο του 2019 (έναντι 8 εκατ. ευρώ), την πώληση του κτιριακού συγκροτήματος γραφείων του ομίλου στο Μαρούσι προς την Trastor ΑΕΕΑΠ τον Μάιο του 2020 (έναντι 34 εκατ.ευρώ), αλλά και την πώληση της Voltrerra στη ΔΕΗ τον περασμένο Ιούνιο, από την οποία ο όμιλος ενέγραψε κεφαλαιακό κέρδος ύψους 40 εκατ. ευρώ. Επίσης, προχώρησε η διάκριση του τομέα παραχωρήσεων του ομίλου (ο οποίος σύμφωνα με την πιο πρόσφατη αποτίμηση ανέρχεται σε 515 εκατ. ευρώ) και η εισφορά των assets στη νεοσυσταθείσα θυγατρική.

Ήδη σε αυτή έχει μεταβιβαστεί η συμμετοχή του ομίλου Άβαξ στην παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου Αιγαίου (αποτελεί τον δεύτερο βασικό μέτοχο της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας), ύψους 23,61% ενώ έως το τέλος του α’ εξαμήνου του 2023 αναμένεται και η μεταβίβαση ποσοστού 19,1% που κατέχει ο όμιλος στην Ολυμπία Οδό. Σε κάθε περίπτωση, όπως ήδη έχει αναφέρει η διοίκηση του ομίλου Άβαξ, η παραπάνω λειτουργική αναδιάρθρωση θα επιτρέψει την καλύτερη αποτύπωση των δανειακών υποχρεώσεων αλλά και την άντληση ρευστότητας.

Στο spin off δύο εταιρειών – για παραχωρήσεις και μεγάλα τεχνικά έργα- προχώρησε ο όμιλος Μυτιληναίος στο πλαίσιο του νέου εταιρικού μετασχηματισμού του ομίλου. Υπενθυμίζεται πως οι νέες θυγατρικές «προικίζονται» με ρευστότητα 1 δισ. ευρώ (300 μετοχικό κεφάλαιο και 700 εκατ. ευρώ δυνατότητας έκδοσης εγγυητικών επιστολών), σ’ ένα περιβάλλον έντονου ανταγωνισμού, σημαντικών προκλήσεων (λόγω κόστους κατασκευής χρήματος), αλλά και μιας σημαντικής ευκαιρίας που συνδέεται με τους πόρους ΤΑΑ και ΕΣΠΑ.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, το spin off του τομέα θα ξεκινήσει με το νέο έτος, με ορίζοντα ολοκλήρωσης μετασχηματισμού εντός του α’ τριμήνου του έτους. Οι δύο εταιρείες ξεκινούν με ανεκτέλεστο 1,5 δισ. ευρώ (προφανώς εξαιρούνται τα έργα στις διεθνείς αγορές, όπου ο όμιλος έχει παρουσία και έως πρότινος αποτελούσαν τον κύριο όγκο των έργων υποδομών για το χαρτοφυλάκιό του). Στο βάθος της διεργασίας μετασχηματισμού και διεκδίκησης έργων, καθώς ο όμιλος συμμετέχει στη διεκδίκηση έργων Παραχωρήσεων όπως η Αττική Οδός (με leader τη Vinci), το μεγάλο φιλέτο του ΒΟΑΚ, αλλά και πολλά έργα ΣΔΙΤ, προβλέπεται η ανεξάρτητη εισαγωγή του τομέα στο Χρηματιστήριο.

Τέλος, η κυοφορούμενη σύνθετη συναλλαγή πώλησης της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εκτιμάται ότι βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης, χωρίς εντούτοις να υπάρχει ακόμη οριστική συμφωνία, που αν προκύψει μέσα στο 2023 θα αποτελέσει μια ακόμη σοβαρή εξέλιξη για τον κλάδο και τα εταιρικά σχήματα που τον εκπροσωπούν.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v