Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

AVAX: Η ακτινογραφία του 2022 και οι εκτιμήσεις για τη φετινή χρονιά

Τα έκτακτα έσοδα από πώληση συμμετοχών μείωσαν δανεισμό και ευνόησαν την κερδοφορία. Οι εμπροσθοβαρείς πληρωμές για τρέχουσες συμβάσεις, το παζλ αποτύπωσης των Παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ. Οι εκτιμήσεις για περιθώρια κέρδους το 2023 και μετά.

AVAX: Η ακτινογραφία του 2022 και οι εκτιμήσεις για τη φετινή χρονιά

Κάμψη κύκλου εργασιών, διατήρηση μικτών περιθωρίων κέρδους, αλλά σημαντική αύξηση καθαρής κερδοφορίας εμφάνισε το 2022 ο όμιλος Άβαξ, ο οποίος προέβη παράλληλα σε αναδιάρθρωση assets, μείωση δανεισμού, αλλά και διεκδίκηση bonus για υφιστάμενες συμβάσεις έργων, κοινώς για τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας.

Σε επίπεδο oμίλου, ο συνολικός κύκλος εργασιών από συνεχιζόμενες δραστηριότητες (δηλαδή εξαιρώντας τη Volterra) το 2022 μειώθηκε σε 402,7 εκατ. ευρώ έναντι 592,2 εκατ. ευρώ το 2021, γεγονός που η διοίκηση του ομίλου αποδίδει στη χρονική υστέρηση της έναρξης των νέων έργων που είχε αναλάβει από τα τέλη του 2021 σε σχέση και με την προγραμματισμένη ολοκλήρωση ορισμένων μεγάλων έργων, κυρίως στο εξωτερικό.

Εξαιτίας αυτού, το μικτό κέρδος των ενοποιημένων αποτελεσμάτων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθε σε 20,9 εκατ. ευρώ το 2022 έναντι 31,6 εκατ. ευρώ το 2021, με το σχετικό περιθώριο κέρδους να διαμορφώνεται σε 5,2% έναντι 5,3% του 2021. Η πτώση στη μεικτή κερδοφορία το 2022 οφείλεται στον μειωμένο συνολικό όγκο δραστηριότητας, αλλά από την άλλη, ο όμιλος κατάφερε να διατηρήσει το περιθώριο κέρδους, απορροφώντας μέρος του αυξημένου κόστους ενέργειας και υλικών, αλλά και διεκδικώντας αναπροσαρμογή τιμών με βάση την ισχύουσα νομοθεσία αναπροσαρμογής τιμοκαταλόγων για το κόστος πρώτων υλών.

Στην αναλυτική οικονομική έκθεση του ομίλου αναφέρεται πως οι τιμές κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 για τα περισσότερα υλικά κινήθηκαν ανοδικά μεταξύ 5% και 30%, με αποτέλεσμα την περαιτέρω συμπίεση των μικτών αποτελεσμάτων των υφιστάμενων έργων, τα οποία ολοκληρώνονται σχεδόν όλα μέχρι το τέλος του 2022, οπότε προσβλέπει σε αύξηση των περιθωρίων του από το 2023 και μετά.

Το αποτέλεσμα EBITDA από τις συνεχιζόμενες δραστηριότητες του ομίλου εμφάνισε κέρδος ύψους 58,2 εκατ. ευρώ το 2022, αυξημένο έναντι των 51 εκατ. ευρώ του προηγούμενου έτους. Σε προσαρμοσμένη βάση, λαμβάνοντας υπόψη μεταξύ άλλων το κεφαλαιακό κέρδος ύψους 39,1 εκατ. ευρώ από την πώληση του χαρτοφυλακίου έργων ΑΠΕ της θυγατρικής Volterra, το αποτέλεσμα EBITDA του 2022 διαμορφώνεται σε 82,3 εκατ. ευρώ.

Τέλος, το καθαρό αποτέλεσμα μετά φόρων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του 2022 ήταν κερδοφόρο κατά 12,9 εκατ. ευρώ έναντι κέρδους 2 εκατ. ευρώ το 2021.

Ο δανεισμός

Το καθαρό χρηματοοικονομικό κόστος του ομίλου μειώθηκε σε 20,7 εκατ. ευρώ το 2022 από 22,3 εκατ. ευρώ το 2021, καθώς ο δανεισμός και οι συμβάσεις leasing περιορίστηκαν από 495,5 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2021 σε 382,8 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2022. Ο καθαρός δανεισμός του ομίλου μειώθηκε σε 220,4 εκατ. ευρώ στα τέλη του 2022 από 328,3 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2021, ενώ το 2023 ο όμιλος προγραμματίζει περαιτέρω μείωση δανεισμού.

Δεδομένου ότι η διοίκηση του ομίλου έχει δηλώσει πως έχει ολοκληρώσει τον κύκλο αποεπένδυσης από διάφορες δραστηριότητες (Volterra, ποσοστό στην κοινοπραξία της Γέφυρας Ρίου - Αντιρρίου), η αποπληρωμή υποχρεώσεων εκτιμάται ότι θα προκύψει από τα μερίσματα των ώριμων έργων παραχώρησης που διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό της.

Οι παραχωρήσεις

Ο όμιλος έχει δημιουργήσει μια εσωτερική διακριτή δομή για την αποτύπωση του κλάδου Παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, αλλά παρόλα αυτά στα ενοποιημένα αποτελέσματα δεν εμφανίζεται πλήρως όλη η αξία του κλάδου, καθώς κάποια συμβόλαια υπολογίζονται σε επίπεδο καθαρής θέσης και κάποια στη συνολική ενοποίηση.

Ο όμιλος επανέλαβε ότι μετέφερε στην 100% θυγατρική «ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις Μονοπρόσωπη Α.Ε.», εντός του 2022, τις συμμετοχές κατά 23,61% στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ», και κατά 19,1% στις «Ολυμπία Οδός ΑΕ» και «Ολυμπία Οδός Λειτουργία ΑΕ».

Στον ενοποιημένο ισολογισμό του Ομίλου ΑΒΑΞ, οι επενδύσεις σε ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεις ενοποιούνται με τη μέθοδο της καθαρής θέσης, πλην των συμμετοχών κάτω του 20% (ο Αυτοκινητόδρομος Μωρέας και η Ολυμπία Οδός), οι οποίες απεικονίζονται και στον ενοποιημένο ισολογισμό με τις εύλογες αξίες τους. Ως αποτέλεσμα, ποσό εύλογης αξίας 130,2 εκ. δεν αντικατοπτρίζονται στον ενοποιημένο ισολογισμό.

Το bonus

Ο όμιλος, δεδομένου ότι διαχειρίζεται το ευαίσθητο ζήτημα της ρευστότητας σε περιβάλλον έντονων πιέσεων από το κόστος χρήματος και συνολικής δραστηριότητας (ενέργεια, υλικά), αξιοποίησε τη δυνατότητα των διατάξεων του άρθρου 154 του Ν.4938/2022 για την είσπραξη πρόσθετης καταβολής (premium) από το Ελληνικό Δημόσιο σε συμβάσεις έργων προκειμένου να μην απαιτηθεί επιμήκυνση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης των εργασιών.

Εν ολίγοις έλαβε εμπροσθοβαρώς το 5% επί του ανεκτέλεστου υπολειπόμενου συμβατικού ανταλλάγματος για τη σύμβαση της Γραμμής 4 του Αττικού Μετρό, καταβάλλοντας σχετική εγγυητική επιστολή «καλής εκτέλεσης». Ο όμιλος εκτιμά ότι το περίπλοκο έργο θα εκτελεστεί εντός χρονοδιαγράμματος, οπότε δεν θα χρειαστεί να επιστρέψει το εν λόγω ποσό στο τέλος της σύμβασης έργου. Σε κάθε περίπτωση πάντως το ποσό που εισέπραξε δεν επιβαρύνει το συνολικό ύψος της της σχετικής σύμβασης.

Το ανεκτέλεστο

Στο τέλος του 2022, ο όμιλος είχε υπογεγραμμένες συμβάσεις έργων που ξεπερνούν το 1,8 δισ. ευρώ, ενώ έχει υπογράψει νέες συμβάσεις ύψους 274 εκατ. ευρώ μέσα στο 2023 και περιμένει επίσης συμβάσεις προς υπογραφή ύψους 43 εκατ. ευρώ, πέρα από τη διεκδίκηση νέων διαγωνισμών της τρέχουσας περιόδου.

Σε κάθε περίπτωση, σήμερα το κατοχυρωμένο ανεκτέλεστο έργων ανέρχεται σε 2,2 δισ. ευρώ και λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, η εκτίμηση της διοίκησης του ομίλου είναι ότι η εκτέλεση εργασιών το 2023 θα ανέλθει περίπου σε 416 εκατ. ευρώ σε σχέση με το ανεκτέλεστο, το 2024 σε 550 εκατ. ευρώ και από 2025 έως και 2028 περίπου σε 1,213 δισ. ευρώ, σε σχέση πάντα με το ανεκτέλεστο στις 31.12.2022.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v