Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κοντός: Πού θα βρεθούν τα ισοδύναμα για τους αγρότες

Τα μέτρα που προβλέπονται στη συμφωνία Τσίπρα - Καμμένου με τους δανειστές βάζουν «ταφόπλακα» στην εγχώρια αγροτική παραγωγή και απομακρύνουν κάθε προοπτική ανάπτυξης, τονίζει ο βουλευτής Ξάνθης της ΝΔ..

  • του Αλέξανδρου Κοντού*
Κοντός: Πού θα βρεθούν τα ισοδύναμα για τους αγρότες

Τα τελευταία χρόνια η οικονομική κρίση «χτύπησε» ανελέητα τον αγροτικό τομέα, ο οποίος πλέον αντιμετωπίζει σωρεία πολύ σοβαρών προβλημάτων και οδηγείται σε αφανισμό.

Είναι απαραίτητο να αναληφθούν άμεσα πρωτοβουλίες και, κυρίως, να χαραχθεί και να υλοποιηθεί μια εθνική στρατηγική για την ανάκαμψη της γεωργίας και της κτηνοτροφίας μας, πριν η κατάσταση γίνει ακόμα πιο δραματική, κυρίως πριν γίνει μη αναστρέψιμη.

Ο αγροτικός τομέας πρέπει να σταθεί γρήγορα στα πόδια του, να αποτελέσει «όχημα» ανάπτυξης της ελληνικής περιφέρειας και στήριξης της εγχώριας οικονομίας.

Μία τέτοια προσπάθεια δεν μπορεί να ξεκινήσει με αφετηρία τις αλλαγές στη φορολογία του αγροτικού εισοδήματος στις οποίες συμφώνησε η κυβέρνηση Τσίπρα - Καμμένου με τους δανειστές της χώρας.

Τα μέτρα που προβλέπονται σε αυτή τη συμφωνία βάζουν «ταφόπλακα» στην εγχώρια παραγωγή, απομακρύνουν κάθε προοπτική ανάπτυξης στο μέλλον, αποτρέπουν τον αγροτικό κόσμο από τη συνέχιση της παραγωγής του, του δημιουργούν προβλήματα επιβίωσης και οδηγούν την ελληνική περιφέρεια σε μαρασμό.

Αντιμετωπίζοντας με υπευθυνότητα το σοβαρό αυτό ζήτημα, η Νέα Δημοκρατία ανέλαβε τη δέσμευση να μην εφαρμόσει τη συμφωνία Τσίπρα - Καμμένου, αλλά να στηρίξει τον αγροτικό κόσμο σε αυτή την πολύ δύσκολη «μάχη» που καθημερινά δίνει για την επιβίωσή του.

Δεσμεύτηκε να αναζητήσει ισοδύναμα μέτρα, τα οποία θα αντικαταστήσουν την οριζόντια κι εξοντωτική φορολογία των αγροτών και θα λειτουργήσουν με δίκαιο και αντικειμενικό τρόπο, έτσι ώστε και αυτός ο κόσμος να συνεισφέρει ανάλογα με τις πραγματικές δυνατότητές του.

Επιθυμώντας να συμβάλω εποικοδομητικά στη σχετική συζήτηση, έχω ήδη καταθέσει προς τον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας την πρότασή μου, θεωρώντας ότι τα ισοδύναμα που αναζητούμε μπορούν να προέλθουν από δύο σημαντικές «πηγές» είσπραξης εσόδων που προέρχονται από τον αγροτικό τομέα.

Ειδικότερα, θεωρώ ότι για να καταλήξουμε σε ένα αποτελεσματικό και, κυρίως, δίκαιο και βιώσιμο σύστημα φορολόγησης των αγροτών θα πρέπει να κινηθούμε στις εξής δύο κατευθύνσεις:

Α. Η πρώτη αφορά έναν δίκαιο και αντικειμενικό τρόπο εξακρίβωσης του εισοδήματος των αγροτών με βάση τα πραγματικά έσοδά τους. Αυτό θα οδηγήσει στη διεύρυνση της βάσης των φορολογούμενων αγροτών περίπου κατά 30%, στην αντίστοιχη αύξηση της είσπραξης ΦΠΑ στον αγροτικό τομέα και την πάταξη της παράνομης διακίνησης των προϊόντων.

Δυστυχώς, είναι σημαντικό το ποσοστό εκείνο των παραγωγών που καλλιεργούν χωρίς έλεγχο και διαθέτει τα προϊόντα του σε ιδιώτες εμπόρους, χωρίς να δηλώνει τα αντίστοιχα έσοδα, χωρίς να εκδίδονται φορολογικά παραστατικά και χωρίς να καταβάλλεται ο αντίστοιχος φόρος εισοδήματος και ο αναλογούν ΦΠΑ.

Για την πάταξη αυτού του φαινομένου, απαιτούνται:

* η αξιοποίηση της βάσης δεδομένων που λειτουργεί από το 2008 στον ΟΠΕΚΕΠΕ, η οποία δίνει τη δυνατότητα της πλήρους και αναλυτικής καταγραφής για το κάθε αγροτεμάχιο και την κάθε καλλιέργεια ή ζωικό κεφάλαιο σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Είναι σημαντικό ότι τα στοιχεία αυτά επικαιροποιούνται σε ετήσια βάση και συνεπώς δίνουν τη δυνατότητα στην Πολιτεία να γνωρίζει επακριβώς και ανά έτος ποιος καλλιεργεί, τι είδος παράγει και σε ποιες ποσότητες.

*Ο προσδιορισμός -σε ετήσια βάση- των συντελεστών απόδοσης ανά περιοχή, στρέμμα και καλλιέργεια, της μέσης τιμής ανά κιλό προϊόντος και περιοχή και κατ' επέκταση του εισοδήματος κάθε παραγωγού. Ο προσδιορισμός αυτός μπορεί να γίνει από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια, τις Συνεταιριστικές Οργανώσεις και την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία.

Η διασταύρωση των παραπάνω με τις φορολογικές δηλώσεις του κάθε αγρότη και τα παραστατικά που εκδόθηκαν κατά την πώληση των προϊόντων του, επιτρέπει στις Αρχές να διασταυρώσουν εάν τα προϊόντα του διακινήθηκαν νόμιμα, εάν εκδόθηκαν τα σχετικά παραστατικά και αποδόθηκε ο ΦΠΑ, και βέβαια εάν δηλώθηκαν στη φορολογική του δήλωση.

Ένα σύστημα φορολογικού ελέγχου με αξιοποίηση των στοιχείων που αναλυτικά και σε ετήσια βάση συγκεντρώνει ο ΟΠΕΚΕΠΕ μπορεί πραγματικά να διευκολύνει σημαντικά τον προσδιορισμό του πραγματικού αγροτικού εισοδήματος, να οδηγήσει σε σημαντική διεύρυνση της βάσης των φορολογούμενων αγροτών, της αύξησης του ΦΠΑ που εισπράττεται σε ετήσια βάση από τον αγροτικό τομέα, της αντιμετώπισης της παράνομης διακίνησης αγροτικών προϊόντων και κατ' επέκταση της συγκέντρωσης σημαντικών εσόδων στα δημόσια ταμεία.

Β. Η δεύτερη κατεύθυνση στην οποία μπορούμε να κινηθούμε για την είσπραξη εσόδων είναι η τεράστια «δεξαμενή» απολεσθέντων φόρων, ύψους 750 εκατ. ευρώ κατά έτος, που προέρχεται από τη διακίνηση λαθραίων τσιγάρων και προϊόντων καπνού στη χώρα μας.

Δεδομένου ότι ως κυβέρνηση αντίστοιχα φαινόμενα διακίνησης λαθραίων αγροτικών προϊόντων και ελληνοποιήσεων αγροτικών προϊόντων μπορέσαμε να τα αντιμετωπίσουμε κατά το παρελθόν με σημαντική επιτυχία, είμαι πεπεισμένος ότι μπορούμε να κινηθούμε εξίσου αποτελεσματικά και σε αυτή την περίπτωση.

Ειδικότερα, θεωρώ πως με τα παρακάτω:

*τη δημιουργία ειδικής υπηρεσίας, με στελέχη του ΥΠΑΑΤ, του Υπουργείου Οικονομικών, του Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και του Υπουργείου Ναυτιλίας, που θα ασχολείται μόνον με την καταπολέμηση του φαινομένου αυτού,

*την ενεργοποίηση όλων των εμπλεκόμενων φορέων του κλάδου (ομάδες καπνοπαραγωγών, μεταποιητικές επιχειρήσεις καπνού, βιομηχανίες που παράγουν τσιγάρα, νόμιμοι διακινητές τσιγάρων),

*την αποφυγή οποιασδήποτε νέας αύξησης της φορολογίας των τσιγάρων και των προϊόντων καπνού που θα προκαλέσουν ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα,

μπορούν να εισπραχθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα μεγάλο μέρος από τα κατά έτος απολεσθέντα φορολογικά έσοδα των 750 εκατ. ευρώ.

Είμαι πεπεισμένος πως τα παραπάνω αποτελούν ισοδύναμα μέτρα τα οποία μπορούν να αντικαταστήσουν επαρκώς τα μέτρα της κυβέρνησης Τσίπρα, τα οποία οδηγούν στην ολική καταστροφή τον αγροτικό τομέα της Ελλάδος.

*Ο κ. Αλέξανδρος Κοντός είναι βουλευτής Ξάνθης με τη ΝΔ και πρώην υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης. 


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v