Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Όνομα: Χαμαιλέων
Περιοχή: Euro2day

Αποποίηση ευθυνών
Σεπ 8 2023

Αττική Οδός: Τα δύο... παραλειπόμενα - Γιατί πρεσάρονται οι τραπεζικές μετοχές - Ο ανασχηματισμός, ο Βαρβιτσιώτης και ο Κικίλιας

Αττική Οδός: Τα δύο... παραλειπόμενα - Γιατί πρεσάρονται οι τραπεζικές μετοχές - Ο ανασχηματισμός, ο Βαρβιτσιώτης και ο Κικίλιας

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Τα φώτα της δημοσιότητας -δικαιωματικά- έπεσαν στον όμιλο του Γιώργου Περιστέρη (φωτ.), που υπέβαλε την υψηλότερη προσφορά στον διαγωνισμό για την Αττική Οδό.

Το ταμπλό για τη μετοχή επιφύλαξε συγκινήσεις, με τη διακύμανση να ξεπερνά το 10%. Στο πρώτο κομμάτι της συνεδρίασης και καθώς κυκλοφορούσαν οι πληροφορίες για την επικράτησή της, βρέθηκε να ανεβαίνει έως τα 13,32 ευρώ (+3,58%). Στη συνέχεια και ενώ βάραινε το κλίμα ευρύτερα στην αγορά, πέρασε σε αρνητικό έδαφος και έκανε χαμηλό στα 12 ευρώ (-6,69%). Κλείσιμο στα 12,48 ευρώ ή σχεδόν 3% χαμηλότερα.

Υ.Γ. Μεγάλες πιέσεις και σε κάποιες από τις εισηγμένες που ενεπλάκησαν στον διαγωνισμό. Πτώση 6,18% στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ (2,2 ευρώ), σχεδόν 8% για την ΑΒΑΞ (1,24 ευρώ). Υποχώρησε 2,56% η Intrakat (3,05 ευρώ). Στα 35,4 ευρώ ή 1,99% χαμηλότερα η Mytilineos.

 

ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ: Ντέρμπι με όλη τη σημασία της λέξεως ήταν ο διαγωνισμός για την 25ετή παραχώρηση του οδικού άξονα. Δύο προσφορές πάνω από τρία δισεκατομμύρια ευρώ, αλλά με υψηλά χτυπήματα από τα υπόλοιπα υποψήφια σχήματα. Μια χαρά για την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ.

Υπάρχουν όμως και δύο επιμέρους σημεία, δύο παραλειπόμενα, που σχολιάζονται από τις... κακές γλώσσες της αγοράς. Το ένα αφορά τις πληροφορίες που διέρρευσαν -και καταγράφηκαν στον Τύπο- ήδη από τον Αύγουστο, πολύ πριν ανοίξουν οι σφραγισμένες προσφορές, κατά τις οποίες, δύο εξ αυτών ήταν ύψους άνω των 3 δισ. ευρώ. Οι πληροφορίες επιβεβαιώθηκαν χθες απόλυτα και με... καθαρότητα -καθώς η τρίτη σε ύψος προσφορά ήταν στα 2,7 δισ. ευρώ-, οπότε οι δημοσιογράφοι που τις έγραψαν τον Αύγουστο, καλά έκαναν όπως αποδείχτηκε, τη δουλειά τους.

Εντούτοις το θέμα είναι ποιοι -και το κυριότερο πώς- γνώριζαν και διέρρευσαν εκ των προτέρων το περιεχόμενο των σφραγισμένων προσφορών, όχι μίας αλλά πολλών (αφού ήξεραν ότι πάνω από 3 δισ. θα ήταν δύο κι όχι μία ή τρεις) σε έναν από τους μεγαλύτερους σε αντικείμενο «αδιάβλητους» διαγωνισμούς που έχουν γίνει στην Ελλάδα! Τι έχουν άραγε να πουν επ' αυτού το ΤΑΙΠΕΔ και το αρμόδιο υπουργείο;

Το δεύτερο στοιχείο που σχολιάζεται στην αγορά είναι ότι για ένα μικρό ποσό, κυριολεκτικά «στο τσακ», το ντέρμπι δεν φαίνεται να πηγαίνει στην... παράταση, καθώς η διαφορά ανάμεσα στις δύο υψηλότερες προσφορές, αμφότερες πάνω από τα 3 δισ. ευρώ, είναι ελάχιστα υψηλότερη από 5%, που ήταν και το όριο διαφοράς για να περάσουν οι δύο πλειοδότες σε διαδικασία βελτιωτικών προσφορών.

Σε απόλυτους αριθμούς, μιλάμε για μια διαφορά μερικών εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, μέσα στα... δισεκατομμύρια, κι αυτό όπως αντιλαμβάνεστε -καθότι στην Ελλάδα είμαστε- έχει επίσης προκαλέσει αίσθηση.

Για την ιστορία, η προσφορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ήταν στα 3,270 δισ. ευρώ και της Mytilinaios με τη Vinci στα 3,106 εκατ. ευρώ.

 

ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΑ: Γεφύρι της Άρτας να ήταν θα… είχε κτιστεί ως τώρα. Αναφερόμαστε στη νέα παράταση για την απόφαση του τμήματος Ενέργειας της ΡΑΑΕΥ σχετικά με την τύχη του διαγωνισμού για μικρά φωτοβολταϊκά σε Πελοπόννησο και Κρήτη.

Η στήλη πληροφορείται ότι πρέπει να περιμένουμε έως τη Δευτέρα. Εκτός απροόπτου κι αυτό. Μπορεί και ναι, δηλαδή, μπορεί και όχι. Η περίοδος «κύησης» πάντως έχει ολοκληρωθεί.

Τι «παιδί» θα γεννηθεί;

 

AEGEAN: Αρκετά ενδιαφέροντα, αν μη τι άλλο, είπε χθες ο Ευτ. Βασιλάκης κατά την ενημέρωση για τα αποτελέσματα της εισηγμένης. Επεσήμανε ότι το 2024 το hedging σε ό,τι αφορά τις ανάγκες για καύσιμα διαμορφώνεται στο 25%-30%. Τόνισε, δε, πως το unit cost θα ανέβει κατά 2%-3% το επόμενο έτος, χωρίς να περιλαμβάνονται σε αυτό το ποσοστό τα καύσιμα.

Σε ό,τι αφορά την επένδυση για τα έως 46 Airbus της οικογένειας neo, δήλωσε πως στόχος είναι η Aegean να έχει στο τέλος του 2028 συνολικά 15-18 Airbus neo ελεύθερα βαρών (ιδιόκτητα), από 11 σήμερα.

 

ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ-ΤΡΑΠΕΖΕΣ: Ανησύχησαν την επενδυτική κοινότητα οι υψηλές αποπληρωμές δανείων, που έδειξαν τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για τον Ιούλιο, καθώς αποτύπωσαν τη δυσχέρεια επίτευξης των φετινών στόχων πιστωτικής επέκτασης για τις -συστημικές- τράπεζες.

Η καθαρή μηνιαία ροή χρηματοδότησης προς εγχώριες επιχειρήσεις ήταν αρνητική, τον Ιούλιο, κατά 1,23 δισ. ευρώ, διαψεύδοντας τις προσδοκίες που δημιούργησε ο καλός Ιούνιος (νέες εκταμιεύσεις 1,63 δισ. ευρώ). Σύμφωνα με τραπεζικά στελέχη, τον Ιούλιο υπήρξαν αποπληρωμές από επιχειρήσεις κάθε μεγέθους, προκειμένου να αμβλύνουν τις επιπτώσεις από το αυξημένο κόστος δανεισμού. Μέρος των νέων χορηγήσεων του Ιουνίου και των αποπληρωμών του Ιουλίου αφορούσαν σε κινήσεις βραχυπρόθεσμου ορίζοντα (χρήση γραμμών πίστωσης).

Το παραπάνω «σκωτσέζικο ντους» έπαιξε ρόλο στην ένταση της διόρθωσης των τραπεζικών τίτλων καθώς εγέρθηκαν επιφυλάξεις από πλευράς επενδυτών για το αν μεγεθυνθεί, σύμφωνα με τις προβλέψεις των τραπεζών, η «πίτα» των -εξυπηρετούμενων- δανείων κατά τη διετία 2024-25, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι για καθαρά έσοδα από τόκους και κερδοφορίας.

Φέτος, οι στόχοι θα επιτευχθούν και θα ξεπεραστούν χάρη στην ανατιμολόγηση της υφιστάμενης «πίτας» χορηγήσεων, λόγω της ανόδου των επιτοκίων και της διεύρυνσης του καθαρού επιτοκιακού περιθωρίου.

Υ.Γ. Αξιοσημείωτο, επίσης, το γεγονός ότι στη συγκυρία και περιμένοντας την DBRS σήμερα, δεν βοηθά η εικόνα μεγάλων καταστροφών, και εξίσου μεγάλων βαρών, για τον προϋπολογισμό.

Οι τελευταίες εβδομάδες υπήρξαν δύσκολες για τη χώρα και αυτό θα έχει αποτύπωμα και στα δημόσια οικονομικά που θα κληθούν να αναλάβουν το κόστος των αποζημιώσεων και της ανασυγκρότησης των περιοχών που επλήγησαν.

 

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ: Έντονες είναι τις τελευταίες ώρες οι φήμες για επικείμενο ανασχηματισμό της κυβέρνησης, καθώς οι πρώτες 80 μέρες της νέας θητείας της απέχουν πολύ από το να θεωρηθεί αυτή επιτυχημένη.

Ενώ πυρκαγιές και πλημμύρες καταστρέφουν ολόκληρες περιοχές της χώρας και ρίχνουν βαριά τη σκιά τους στις ευθύνες της Πολιτείας, τον ρόλο της... Ιφιγένειας ακούγεται ότι μπορεί να επωμιστούν οι Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης και Βασίλης Κικίλιας.

Ο πρώτος λόγω των ατυχών δηλώσεών του για την τραγική δολοφονία του 36χρονου στο λιμάνι του Πειραιά, καθώς και για την απουσία λιμενικών από το σημείο του τραγικού συμβάντος, ο δεύτερος διότι είναι ο αρμόδιος υπουργός για την αντιμετώπιση των ακραίων φυσικών φαινομένων.

Έχοντας υπόψη, πάντως, αφενός τον ρόλο του περιλάλητου επιτελικού κράτους που κάνει κουμάντο στα υπουργεία και αφετέρου το ότι η κυβέρνηση επί της ουσίας δεν είναι νέα, αλλά συνέχεια της προηγούμενης -άρα δεν δικαιούται να κατηγορήσει τους… προηγούμενους-, το ερώτημα που προκύπτει είναι αν πραγματικά πιστεύει κανείς ότι θα λυθεί το πρόβλημα με το να «πληρώσουν τη νύφη» κάποιοι υπουργοί, με μόλις 2,5 περίπου μήνες στις συγκεκριμένες θέσεις.

Δύσκολο, ε;

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v