ΥΠΟΙΚ σε Τσίπρα: Οι δύο προϋποθέσεις για να πληρωθούν τα ομόλογα Μαρτίου

Η Ελλάδα θα πρέπει να εξασφαλίσει είτε άδεια για έκδοση περισσότερων εντόκων γραμματίων είτε παράταση προγράμματος, ώστε να έχει ευχέρεια το Δημόσιο να πληρώσει τις λήξεις ομολόγων, σημειώνει το υπουργείο Οικονομικών. Για πολιτική απρέπεια μιλά ο ΣΥΡΙΖΑ.

ΥΠΟΙΚ σε Τσίπρα: Οι δύο προϋποθέσεις για να πληρωθούν τα ομόλογα Μαρτίου

Στη χθεσινή συνέντευξή του στην εφημερίδα Real News ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλ. Τσίπρας ανέφερε σχετικά με τα ομόλογα που λήγουν τον Μάρτιο ότι εφόσον εκλεγεί ο ΣΥΡΙΖΑ η νέα κυβέρνηση σκοπεύει να τα πληρώσει κανονικά ακόμα και αν η διαπραγμάτευση με τους δανειστές είναι σε εξέλιξη, χρησιμοποιώντας τα ίδια εργαλεία άντλησης ρευστότητας που κατ' επανάληψη έχουν χρησιμοποιηθεί τα τελευταία χρόνια, όπως κάνει κάθε κράτος, δηλαδή την έκδοση εντόκων γραμματίων.

Σε σχέση με αυτήν την τοποθέτηση του κ. Τσίπρα, το υπουργείο Οικονομικών διευκρινίζει τα ακόλουθα:

Ως γνωστόν, οι χρηματοδοτικές ανάγκες του Δημοσίου γίνονται ιδιαίτερα επιτακτικές το Μάρτιο. Και πράγματι, το ελληνικό δημόσιο θα μπορούσε τότε να προσπαθήσει να χρησιμοποιήσει τα ίδια εργαλεία δανεισμού με το παρελθόν, συγκεκριμένα την έκδοση εντόκων γραμματίων. Υπάρχουν, όμως, δύο σημαντικοί περιορισμοί στη χρήση των εντόκων γραμματίων, που αν δεν τους υπερβεί η τότε κυβέρνηση θα βρεθεί αντιμέτωπη με έλλειψη χρημάτων και ανήμπορη να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της απέναντι στους πολίτες, όπως πληρωμές στους προμηθευτές κλπ. Η έκδοση εντόκων γραμματίων δεν θα είναι απλή διαδικασία ρουτίνας.

Πρώτον, το ελληνικό δημόσιο σε συνεννόηση με τους δανειστές του, έχει τη δυνατότητα έκδοσης εντόκων γραμματίων συνολικού ποσού το πολύ έως €15 δισ. Το ποσό αυτό έχει ήδη καλυφθεί πλήρως από το Δεκέμβριο. Κατά συνέπεια, η έκδοση περαιτέρω εντόκων για τις χρηματοδοτικές ανάγκες του πρώτου τριμήνου δεν αποτελεί πράξη ρουτίνας. Απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των εταίρων και δανειστών για την υπέρβαση της συμφωνίας του ανώτατου ορίου των €15 δισ. Απαιτείται λοιπόν ένα πρώτο αναγκαίο βήμα συνεννόησης με την πλευρά των δανειστών.

Δεύτερον, θα πρέπει να υπάρξουν ενδιαφερόμενοι δανειστές του ελληνικού δημοσίου που θα επιθυμούν να αγοράσουν τα νέα έντοκα γραμμάτια. Ήδη σήμερα, μέσα στο κλίμα της αβεβαιότητας που επικρατεί, κανείς θεσμικός επενδυτής -ιδιαίτερα του εξωτερικού- δεν αγοράζει έντοκα γραμμάτια του ελληνικού δημοσίου, εκτός από τις ελληνικές τράπεζες.

Επομένως, θα πρέπει μετά τις εκλογές οι ελληνικές τράπεζες να διαθέτουν την απαραίτητη ρευστότητα ώστε να μπορούν να αγοράσουν έντοκα γραμμάτια. Αυτός είναι ο δεύτερος σημαντικός περιορισμός στον δανεισμό του Δημοσίου, με δεδομένη την επίσημη αναγγελία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας από την προηγούμενη εβδομάδα ότι θα διακόψει τη ρευστότητα που παρέχει προς τις ελληνικές τράπεζες, αν η χώρα δεν βρίσκεται σε πρόγραμμα, αν δηλαδή η τότε κυβέρνηση προχωρήσει σε μονομερή καταγγελία των προηγούμενων δεσμεύσεων.

Οι τράπεζες θα δυσκολεύονται να έχουν την απαραίτητη ρευστότητα, άρα και να αγοράσουν έντοκα γραμμάτια του ελληνικού δημοσίου, αν η Ελλάδα δεν έχει κλείσει την αξιολόγηση του υπάρχοντος Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής ή δεν έχει πάρει παράταση για να την κλείσει αργότερα, πέραν της καταληκτικής ημερομηνίας στις 28 Φεβρουαρίου.

Το δεύτερο σημαντικό βήμα συνεννόησης λοιπόν με την πλευρά των δανειστών είναι η αίτηση για παράταση και η προσπάθεια κλεισίματος της αξιολόγησης το νωρίτερο δυνατό. Διότι όσο αυτό καθυστερεί, οι ταμειακές ανάγκες του κράτους θα αυξάνονται και οι ανεκπλήρωτες υποχρεώσεις απέναντι στους πολίτες θα μεγαλώνουν, εντείνοντας την ανησυχία τους και ανατρέποντας τη σταθερότητα και την ανάκαμψη των τελευταίων μηνών στην οικονομία.

ΣΥΡΙΖΑ: Πολιτική απρέπεια 

Αμεση ήταν η αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ: «Tο γεγονός ότι η ανακοίνωση εκδόθηκε από το Υπουργείο συνιστά πολιτική απρέπεια. Το Υπουργείο δεν έχει δικαίωμα να παρεμβαίνει στις εκλογές. Ποιοι υπηρεσιακοί παράγοντες δέχθηκαν εντολές, και από ποιον, για να συντάξουν τη σχετική ανακοίνωση;

Θα εκδοθεί και ανακοίνωση που απαντά και σχολιάζει τις δηλώσεις Προέδρων άλλων κομμάτων και συγκεκριμένα του κ. Σαμαρά; Προφανώς όχι γιατί το Υπουργείο Οικονομικών λειτουργεί ως παράρτημα του Γραφείου του κ. Σαμαρά.

Φαίνεται ότι οι συντάκτες της ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών είναι οι ίδιοι που συνέταξαν και το e-mail Χαρδούβελη. Για αυτό και δεν μπορούν να αντιληφθούν τη δυναμική της πραγματικής διαπραγμάτευσης μέσα από την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ θα αντιμετωπίσει τις δανειακές ανάγκες της χώρας. Κακώς το Υπ. οικονομικών επαναφέρει το θέμα της ρευστότητας των ελληνικών τραπεζών.

Μόλις χθες η Τράπεζα της Ελλάδας διαβεβαίωσε επίσημα ότι "η κατάσταση βρίσκεται υπό απόλυτο έλεγχο". Επιπλέον, ο κ. Ντράγκι είναι υπεύθυνος για τις μεγάλες συστημικές τράπεζες. Θα ήταν παράλογο και θα αποτελούσε μεγάλο πλήγμα στην Τραπεζική Ένωση στα πρώτα της βήματα, να δημιουργήσει προβλήματα σε τράπεζες που εποπτεύει».

Χαρδούβελης:δεν εξωραϊζω ούτε χαιδεύω αυτιά

Μετά την ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ το υπουργείο οικονομικών εξέδωσε νέα ανακοίνωση. Σε αυτή αναφέρει: «Επισημαίνεται ότι ο υπουργός Οικονομικών Γκίκας Χαρδούβελης λαμβάνοντας υπόψη το θεσμικό βάρος των δηλώσεων του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ κ. Αλ. Τσίπρα έκρινε σκόπιμο να επισημάνει κρίσιμα τεχνικά στοιχεία που αφορούν το μείζον ζήτημα της έκδοσης εντόκων γραμματίων για την εξυπηρέτηση των δανειακών υποχρεώσεων της χώρας. 

Ο κ. Χαρδούβελης λειτουργεί από την πρώτη ημέρα της θητείας του με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και αυτό ισχύει και κατά τη προεκλογική περίοδο. Δεν επέλεξε ούτε να εξωραϊσει καταστάσεις, ούτε να χαϊδέψει αυτιά. Δεν εμπλέκεται, ούτε επιθυμεί να εμπλακεί στον προεκλογικό σχεδιασμό των κομμάτων που διεκδικούν την εξουσία στις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου 2015.

Ο κ. Χαρδούβελης σταθερά διατυπώνει και τεκμηριώνει τις θέσεις του. Τούτο ίσχυσε όταν υπερασπίστηκε τη σταθερότητα του ελληνικού χρηματοπιστωτικού συστήματος και όταν εξέφρασε δημοσίως την άποψη ότι οι μεγάλες πολιτικές δυνάμεις της χώρας επιθυμούν την Ελλάδα εντός της Ευρωζώνης (συνέντευξη στο Βήμα 28/12/2014, συνέντευξη Wall Street Journal 9/1/2015)».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v