Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τουρκική σφήνα στον ελληνοϊταλικό αγωγό μέσω... Gazprom!

Συζητήσεις με την τουρκική ΒΟΤΑS για επέκταση του Turkish Stream σε Ελλάδα και Ιταλία. Πώς αντιμετωπίζει το σχέδιο η διοίκηση της ΔΕΠΑ. Με ποιο τρόπο θα γίνει η συνεργασία της τουρκικής εταιρείας με ΔΕΠΑ, Edison, Gazprom. Τι είχε γίνει στο παρελθόν.

Τουρκική σφήνα στον ελληνοϊταλικό αγωγό μέσω... Gazprom!

Η τουρκική BOTAS είναι η τέταρτη εταιρεία με την οποία γίνονται συζητήσεις για συμμετοχή στο σχέδιο μεταφοράς ρωσικού αερίου προς την Ιταλία μέσω της Ελλάδας και με αξιοποίηση του σχεδιαζόμενου υποθαλάσσιου αγωγού Poseidon.

Αυτό προέκυψε από τα όσα είπε ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Θοδωρής Κιτσάκος, μιλώντας στο ελληνο-ρωσικό ενεργειακό συνέδριο που πραγματοποιήθηκε χθες, και τις διευκρινίσεις που δόθηκαν, αναφορικά με τα σχέδια επέκτασης του αγωγού Turkish Stream προς κοινοτικές χώρες και εφόσον επιλεγεί η διέλευσή του μέσω του ελληνικού εδάφους.

Νωρίτερα χθες το πρωί, μιλώντας στο ίδιο συνέδριο, ο υπουργός Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης είχε αναφερθεί στην προοπτική εισόδου και άλλων παικτών από άλλα κράτη στο συγκεκριμένο σχέδιο, χωρίς όμως άλλες λεπτομέρειες, τις οποίες ως ένα βαθμό διευκρίνισε ο CEO της ΔΕΠΑ.

Σημειώνεται ότι για την επιχειρηματική διερεύνηση του έργου, φέτος τον Μάρτιο υπέγραψαν στη Ρώμη Μνημόνιο Συναντίληψης - MOU η γαλλική EDF (μητρική της ιταλικής Edison που συμμετέχει στον αγωγό Poseidon), η ρωσική Gazprom και η ελληνική ΔΕΠΑ. Ο κ. Κιτσάκος, μιλώντας στο συνέδριο, τόνισε ότι οι τρεις εταιρείες επεξεργάζονται τις λεπτομέρειες του έργου, με έμφαση στα θεσμικά, καθώς η λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ρωσικού αερίου από κοινοτικό έδαφος θα πρέπει να είναι πλήρως συμβατή με τους κοινοτικούς κανόνες.

Διευκρίνισε επίσης ότι για το σχέδιο αυτό έχουν γίνει όλες οι μελέτες, η προετοιμασία καλύπτει όλα τα στάδια και είναι γνωστό το κόστος, το οποίο και το καθιστά βιώσιμο. Επίσης, ότι το σχέδιο πλέον επικαιροποιείται διότι πιθανότατα θα εισέλθει και ο τέταρτος εταίρος από την Τουρκία, εκτιμώντας παράλληλα ότι μπορεί να ξεκινήσει μέσα στο 2017 και να ολοκληρωθεί το 2019-2020.

Υπάρχουν λεπτά σημεία και λεπτές ισορροπίες που πρέπει να λάβουμε υπόψη και να προσέξουμε, τόνισε ο ίδιος, λόγω της μεταφοράς του ρωσικού αερίου. Σε κάθε περίπτωση, το σχέδιο θα τεθεί υπόψη των κοινοτικών οργάνων, ώστε εφόσον ο Turkish Stream επεκταθεί προς Ελλάδα, να λάβει τις εγκρίσεις.

Η συνεργασία με Τουρκία

Θέλοντας να διευκρινίσουν τις πτυχές της σχεδιαζόμενης συνεργασίας, πηγές της ΔΕΠΑ επεσήμαιναν ότι οι συζητήσεις γίνονται με την τουρκική κρατική εταιρεία BOTAS. Ωστόσο τόνιζαν ότι οι όποιες συμφωνίες που θα υπογραφούν, δεν θα αφορούν τη συμμετοχή της τουρκικής εταιρείας στον υποθαλάσσιο αγωγό Ελλάδας-Ιταλίας. Μάλιστα έλεγαν ότι δεν αποκλείεται η είσοδος της τουρκικής εταιρείας να γίνει μέσω της υπογραφής συμφωνίας μεταξύ Gazprom - BOTAS.

Σημειώνεται ότι και το 2010, όταν δηλαδή ο υποθαλάσσιος αγωγός Ρoseidon σχεδιαζόταν ως μέρος του ελληνοϊταλικού αγωγού και του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου (για τον ρόλο αυτό επελέγη τελικά ο αγωγός ΤΑΡ), η τουρκική πλευρά πίεζε για τη συμμετοχή της τουρκικής κρατικής εταιρείας BΟΤAS στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας Poseidon (50-50 ΔΕΠΑ - Edison). 

Μάλιστα είχε ετοιμαστεί και σχέδιο MOU μεταξύ Edison και BOTAS. Με βάση αυτό, η ιταλική εταιρεία θα προσέφερε τη δυνατότητα στην τουρκική να συμμετάσχει και αυτή στο υποβρύχιο κομμάτι του αγωγού. Επίσης και τη δυνατότητα στη ΔΕΠΑ να συμμετάσχει και αυτή σε μικτή εταιρεία στην Τουρκία (Turkish Join Venture), μέσω της οποίας θα χρηματοδοτούνταν εργασίες αναβάθμισης του τουρκικού δικτύου.

Ωστόσο το κείμενο αυτό δεν υπεγράφη λόγω σοβαρών ενστάσεων του ελληνικού ΥΠΕΞ και τελικά αντικαταστάθηκε από άλλο MOU, το οποίο υπέγραψαν οι τρεις εμπλεκόμενες εταιρείες, δηλαδή Edison, BOTAS και ΔΕΠΑ τον Ιούνιο του 2010 στην Άγκυρα. Σε αυτό αναγνωριζόταν η σημασία του αγωγού Τουρκίας - Ελλάδας - Ιταλίας (ITGI), ενώ τα μέρη επιβεβαίωναν τη δέσμευσή τους να υλοποιήσουν το σχέδιο και να ενισχύσουν την εμπορική τους συνεργασία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v