Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εννέα αλλαγές στους φόρους ζητά η κεφαλαιαγορά

Αλλαγές στο πλαίσιο που θα συμβάλουν στην εισροή κεφαλαίων ζητά σύσσωμη η αγορά από την κυβέρνηση. Τα αιτήματα για φόρο υπεραξίας και συμψηφισμό ζημιών - κερδών από τις συναλλαγές. Στο στόχαστρο και η ρύθμιση για τον επαγγελματία επενδυτή.

Εννέα αλλαγές στους φόρους ζητά η κεφαλαιαγορά
Την ανάγκη να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον το οποίο θα επιτρέψει την εισροή κεφαλαίων και θα ανακόψει τη μείωση της πελατείας των εγχώριων τραπεζών αλλά και ΑΕΠΕΥ επικαλούνται οι επικεφαλής τόσο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς όσο και όλων των βασικών φορέων της αγοράς σε κοινή επιστολή τους προς τον υπουργό Οικονομικών Γκίκα Χαρδούβελη.

Με τη συγκεκριμένη επιστολή, σύσσωμη η αγορά ζητά 9 νομοθετικές ρυθμίσεις για φορολογικά θέματα που άπτονται της κεφαλαιαγοράς.

Κραυγαλέες περιπτώσεις, όπως ο χαρακτηρισμός επενδυτών ως «επαγγελματίες», που στο παρελθόν απασχόλησαν έντονα τη χρηματιστηριακή κοινότητα και προκάλεσαν σφοδρές αντιδράσεις, επανέρχονται ως μείζονα ζητήματα τα οποία χρήζουν άμεσης ρύθμισης.

Σημειολογικά -και όχι μόνο- είναι σημαντικό πως για πρώτη φορά επιστολή προς τον αρμόδιο υπουργό για χρηματιστηριακά φορολογικά θέματα συνυπογράφεται από το σύνολο των φορέων (Χρηματιστήριο Αθηνών, ΣΜΕΧΑ, Ένωση Εισηγμένων Εταιρειών και Ελληνική Ένωση Τραπεζών), αλλά και από τον επικεφαλής της εποπτικής αρχής Κώστα Μποτόπουλο.

Σύντομα αναμένεται συνάντηση των παραπάνω εκπροσώπων με τον Γκίκα Χαρδούβελη προκειμένου να υπάρξει και διά ζώσης ενημέρωση του υπουργού ώστε η υιοθέτηση των ρυθμίσεων να οριστικοποιηθεί το συντομότερο δυνατό.

Οι 9 προτάσεις για φορολογικές ρυθμίσεις χρηματιστηριακών συναλλαγών αφορούν, σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, τα εξής:

1. Αποσύνδεση για τα φυσικά πρόσωπα των εσόδων από μεταβίβαση τίτλων από τη φορολόγηση με βάση τις διατάξεις για τα επιχειρηματικά κέρδη, δηλαδή μη εφαρμογή στους εν λόγω τίτλους του τεκμηρίου της «συστηματικής διενέργειας επιχειρηματικών πράξεων» και την κατάργηση της έννοιας του «επαγγελματία επενδυτή». Yπενθυμίζεται πως σύμφωνα με όσα ισχύουν σήμερα επαγγελματίας επενδυτής θεωρείται αυτός που αθροιστικά: α) πραγματοποίησε κατά μέσο όρο τουλάχιστον 10 συναλλαγές, συνολικής αξίας τουλάχιστον 250.000 ευρώ, ανά τρίμηνο, στη διάρκεια των τελευταίων τεσσάρων τριμήνων και β) η αξία χαρτοφυλακίου των τίτλων αυτών του φορολογούμενου, οριζόμενου ως καταθέσεις μετρητών συν τίτλους, υπερβαίνει τις 500.000 ευρώ, σε μία τουλάχιστον χρονική στιγμή στη διάρκεια των τελευταίων τεσσάρων τριμήνων. Στην περίπτωση αυτή, ο επενδυτής φορολογείται συνολικά με 26%.

Οι υπογράφοντες την επιστολή επικαλούνται μεταξύ άλλων και μελέτη της Εrnst & Young σύμφωνα με την οποία η έννοια αυτή δεν απαντά σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα. Σημειώνεται δε πως η αναστάτωση που σίγουρα θα προκληθεί στους εγχώριους επενδυτές είναι ιδιαίτερα μεγάλη, δεδομένου ότι λαμβάνεται υπόψη το αντιαναπτυξιακό κριτήριο του αριθμού των πραγματοποιούμενων συναλλαγών και όχι αυτό το πραγματοποιούμενων κερδών.

2. Εφαρμογή του φόρου υπεραξίας στις μεταβιβάσεις τίτλων που αποκτώνται από την 1η/1/2014 και μετά (grandfathering rule) με ταυτόχρονη θέσπιση της δυνατότητας προσαρμογής των τιμών κτήσης των μεταβιβαζόμενων τίτλων, ως αποτέλεσμα των εταιρικών πράξεων (split, reverse split, διανομή δωρεάν μετοχών κ.λπ.) που έχουν εκτελεσθεί μέχρι τη μεταβίβασή τους.

3. Πλήρη συμψηφισμό κερδών - ζημιών, πρώτα ανά κατηγορία τίτλων και εν συνεχεία μεταξύ κατηγοριών τίτλων. Aυτό πρακτικά σημαίνει το εξής: Κατ' αρχάς συμψηφισμό κερδών - ζημιών ανά κατηγορία προϊόντος (μετοχές, ομόλογα κ.λπ.), το λεγόμενο asset class και εν συνεχεία σε ένα «καλάθι» θα μπαίνει το αποτέλεσμα του κάθε συμψηφισμού κερδών - ζημιών ανά προϊόν προκειμένου να υπάρξει το τελικό αποτέλεσμα. Η διαδικασία αυτή θα αποτελέσει εναρμόνιση στο σύνολο σχεδόν των ευρωπαϊκών αγορών.

4. Απαλλαγή από τον φόρο συναλλαγών: α) των ενδοημερησίων χρηματιστηριακών συναλλαγών (intraday transactions), β) των συναλλαγών πώλησης που πραγματοποιούν Ειδικοί Διαπραγματευτές στο πλαίσιο ειδικής διαπραγμάτευσης επί ξένων τίτλων εισηγμένων παράλληλα και στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

5. Εξορθολογισμό της φορολογίας των κατοίκων της αλλοδαπής. Με την επισήμανση πως στις περισσότερες ευρωπαϊκές αγορές οι κάτοικοι της αλλοδαπής χωρίς μόνιμη εγκατάσταση δεν υπόκεινται σε φόρο υπεραξίας, η σχετική πρόταση προς τον υπουργό Οικονομικών προβλέπει δύο ρυθμίσεις. Κατ' αρχάς, σαφή επέκταση της απαλλαγής από τον φόρο υπεραξίας, εκτός από τα ομόλογα και τα έντοκα γραμμάτια του ελληνικού δημοσίου (που ήδη ορίζεται ρητά) και για τα αλλοδαπά νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες χωρίς μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα. Επίσης, ζητείται η θέσπιση επενδυτικά «φιλικής» διαδικασίας για την ικανοποίηση της υποχρέωσης των φυσικών προσώπων κατοίκων σε κράτος με το οποίο η Ελλάδα έχει υπογράψει Σύμβαση Αποφυγής Διπλής Φορολογίας να προσκομίσουν Πιστοποιητικό Φορολογικής Κατοικίας, προκειμένου να τύχουν της σχετικής απαλλαγής.

6. Εξομοίωση της φορολογίας τόκων και υπεραξίας από εταιρικά ομόλογα, με το αντίστοιχο των ομολόγων και εντόκων γραμματίων του ελληνικού δημοσίου.

7. Εξομοίωση του φορολογικού καθεστώτος των Εταιρειών Κεφαλαίων Επιχειρηματικών Συμμετοχών (ΕΚΕΣ) με αυτό των Ανώνυμων Εταιρείων Επενδύσεων Χαρτοφυλακίου (ΑΕΕΧ), λόγω της ομοιογένειας των δύο σχημάτων.

8. Εξαίρεση από τον όρο «μερίσματα» (άρθρο 36, παρ. 1 ΚΦΕ) του εισοδήματος από δικαιώματα συμμετοχής σε κέρδη τα οποία δεν αποτελούν απαιτήσεις από συμμετοχές οργανισμών συλλογικών οργανισμών επενδύσεων (Αμοιβαία Κεφάλαια) ή εναλλακτικών επενδύσεων (π.χ. ΕΚΕΣ) που υπόκεινται σε ειδικό καθεστώς λειτουργίας.

9. Απαλλαγή από τον φόρο πωλήσεων και από τον φόρο υπεραξίας των χρηματιστηριακών μεταβιβάσεων μετοχών ή μεριδίων, όπου κατά περίπτωση προβλέπεται, των Οργανισμών Συλλογικών Επενδύσεων και των Οργανισμών Εναλλακτικών Επενδύσεων.

Στην επιστολή, η οποία κοινοποιείται επίσης στον υφυπουργό Οικονομικών Γ. Μαυραγάνη αλλά και στη Γενική Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Αικ. Σαββαϊδου τονίζεται η κρισιμότητα υιοθέτησης των παραπάνω ρυθμίσεων, ειδικά αυτήν την περίοδο, ενώ υπάρχουν συχνές αναφορές στη μελέτη της Ernst & Young για τη συγκριτική επισκόπηση του φορολογικού πλαισίου σε 13 ευρωπαϊκές χώρες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v