Μπαράζ μειώσεων στα τιμολόγια

Μπαράζ μειώσεων στα τιμολόγια
Σε πιο ”θερμή” περίοδο εισέρχονται οι εταιρίες τηλεπικοινωνιών. Διάφορες ενέργειες που δρομολογούνται εδώ και μήνες έχουν προκαλέσει φαινόμενο ”ντόμινο”, που επηρεάζει τελικά τα τιμολόγια λιανικής και χονδρικής όλων των εταιρειών του κλάδου.

Σύντομα, μάλιστα, αναμένεται μια πρώτη γεύση από τη νέα τιμολογιακή πολιτική του ΟΤΕ, η οποία σε κάθε περίπτωση θα πυροδοτήσει νέο κύμα αντιδράσεων από την αγορά και θα επιφέρει επιπλέον μείωση στα τηλεπικοινωνιακά κόστη νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Η μείωση του κόστους, άλλωστε, ήταν και το βασικό επιχείρημα της απελευθέρωσης της αγοράς. Καθώς τρία χρόνια μετά τη δραστηριοποίηση εταιρειών στον χώρο της σταθερής τηλεφωνίας οι κλήσεις από σταθερό προς κινητό παρέμεναν σε πολύ υψηλά επίπεδα σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων πίεζε εδώ και μήνες τις εταιρείες κινητής (που κατέχουν σημαντική θέση στην αγορά τερματισμού κλήσεων, η κάθε μία για το δίκτυό της) να μειώσουν το τέλος διασύνδεσης, τα χρήματα δηλαδή που πρέπει να πληρώσει κάποιος τηλεπικοινωνιακός πάροχος προκειμένου οι συνδρομητές του να καλέσουν έναν συνδρομητή του δικτύου κινητής τηλεφωνίας.

Επιπλέον, η μείωση των τελών διασύνδεσης θα περιόριζε το περιθώριο κέρδους των εναλλακτικών, που τερμάτιζαν ακόμη με συσκευές οι οποίες μετέτρεπαν τις κλήσεις από σταθερό προς κινητό σε κλήσεις από κινητό προς κινητό, διορθώνοντας εν μέρει τη στρέβλωση που παρατηρούνταν στην αγορά και για την οποία διαμαρτύρονταν οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας, που θεωρούσαν ότι χάνουν χρήματα.

Η συγκεκριμένη μείωση πραγματοποιήθηκε τον περασμένο μήνα από τις τέσσερις εταιρίες και από την 1η Οκτωβρίου τα τέλη τερματισμού κλήσεων στα δίκτυα της CosmOTE και της Vodafone διαμορφώθηκαν σε 0,145 ευρώ ανά λεπτό, με την ελάχιστη χρέωση να παραμένει στα 30 δευτερόλεπτα (μείωση της τάξεως του 14,7%).

Παράλληλα και η ΤΙΜ προσάρμοσε τα τέλη τερματισμού σε 0,15 ευρώ/λεπτό από 0,18 ευρώ/λεπτό (μείωση της τάξεως του 16,7%).

Επίσης, χωρίς να είναι υποχρεωμένη από την ΕΕΤΤ (καθώς δεν έχει σημαντική θέση στην αγορά), και η Q-Telecom μείωσε τα τέλη τερματισμού σε 0,195 από 0,23 ευρώ ανά λεπτό ακολουθώντας τις ”επιταγές” της αγοράς.

Ποντάρουν στην αυξημένη χρήση

Οι εταιρίες οι οποίες στο παρελθόν αντιδρούσαν στην πίεση που ασκούσε η ΕΕΤΤ προκειμένου να μειώσουν τα τέλη τερματισμού, με το επιχείρημα ότι θα μειωθούν δραματικά τα έσοδά τους, υποστηρίζουν πλέον ότι η μείωση των τελών θα αυξήσει τη χρήση του δικτύου τους και ενδεχομένως θα αυξήσει παράλληλα και τα έσοδά τους.

Όπως συνήθως πράττει, ο ΟΤΕ μετακύλισε ταυτόχρονα όλη τη μείωση στους καταναλωτές, διατηρώντας πάντως σταθερό το ποσό που κερδίζει σε κάθε κλήση από σταθερό προς κινητό τηλέφωνο σε 0,04 ευρώ ανά λεπτό.

Με τον τρόπο αυτό ο ΟΤΕ απέκτησε -για λίγες ημέρες- φθηνότερα τιμολόγια από τους εναλλακτικούς, που πιέστηκαν να προχωρήσουν επίσης σε μειώσεις προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.

Όμως, αυτό σημαίνει περαιτέρω συμπίεση των περιθωρίων κέρδους σε μια κατηγορία κλήσεων η οποία αποφέρει το μεγαλύτερο μέρος των κερδών πολλών παρόχων.

Το δεύτερο μέρος του συγκεκριμένου ”έργου” αναμένεται να παιχτεί αργότερα -αλλά εντός του έτους- καθώς ο ΟΤΕ εξετάζει το ενδεχόμενο να μειώσει το κέρδος του (τα 0,04 ευρώ), οπότε οι εναλλακτικοί θα αναγκαστούν να συμπιέσουν ακόμη περισσότερο τα τιμολόγιά τους.

Όπως αναμενόταν, λοιπόν, αρκετές εταιρίες προχώρησαν σε μείωση των τιμολογίων τους, ενώ μέχρι το τέλος του μήνα αναμένεται όλοι οι πάροχοι να έχουν αναπροσαρμόσει τα τιμολόγιά τους, οι περισσότεροι δε αναδρομικά από 1ης Οκτωβρίου.

Έχοντας πάντως μειωθεί σημαντικά τα τιμολόγια διασύνδεσης των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, αρκετοί εναλλακτικοί πάροχοι έχουν συνάψει σχετικές συμφωνίες διασύνδεσης και προσανατολίζονται στη λύση της παροχής υπηρεσίας για κλήσεις από σταθερό προς κινητό με δύο τρόπους.

Ο πρώτος -”ανορθόδοξος”- θα πραγματοποιείται με τη μέχρι τώρα πρακτική των FCT (συσκευές που δρομολογούν τις κλήσεις από σταθερό τηλέφωνο σε δίκτυο κινητής τηλεφωνίας και ως τέτοιες τις τερματίζουν), οι χρήστες όμως στερούνται υπηρεσίες όπως η αναγνώριση κλήσεων.

Ο δεύτερος θα γίνεται μέσω της διασύνδεσης, θα έχει όλες τις υπηρεσίες, αλλά και υψηλότερη χρέωση που θα είναι κατά τι χαμηλότερη του ΟΤΕ.

Το δεύτερο μεγάλο θέμα που αφορά στη ”μάχη” των τιμολογίων βρίσκεται ακόμη στα πρώτα στάδια. Σύμφωνα με παλαιότερη δήλωση στελέχους της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, θα έπρεπε εδώ και καιρό να έχει ολοκληρωθεί ο κοστολογικός έλεγχος του ΟΤΕ, που αναμένεται να αλλάξει δραστικά τα δεδομένα τόσο στα τιμολόγια λιανικής όσο και σε αυτά της χονδρικής, και αυτό θα έχει φυσικά άμεση επίπτωση στους εναλλακτικούς παρόχους.

Μόλις ο έλεγχος ολοκληρωθεί, ο ΟΤΕ θα υποβάλει στην ΕΕΤΤ την πρόταση για τις νέες τιμές του και, δεδομένου ότι θα υπάρχουν και αυξήσεις σε κάποιες κατηγορίες, θα ισχύσουν τον επόμενο μήνα (εφόσον η επιτροπή τις αποδεχθεί).

Το στοίχημα των εναλλακτικών

Η μεγάλη όμως αλλαγή στις τηλεπικοινωνίες και τα τιμολόγιά τους θα έρθει με την ωρίμανση της αγοράς του Voice Over IP, της τηλεφωνίας δηλαδή η οποία πραγματοποιείται μέσω Ιnternet, και θα περιορίσει τα κόστη καθιστώντας τις εταιρίες ιδιαίτερα ανταγωνιστικές έναντι του ΟΤΕ.

Μια ακόμη μάχη που δίνουν οι εναλλακτικοί αφορά στην πρόσβαση στον τελικό καταναλωτή. Ο ΟΤΕ είναι υποχρεωμένος βάσει της νομοθεσίας να επιτρέψει στους εναλλακτικούς να εγκαταστήσουν εξοπλισμό στα τηλεπικοινωνιακά κέντρα του ώστε να ελέγχουν τη ”γραμμή” που φθάνει στον τελικό καταναλωτή.

Αν συμβεί κάτι τέτοιο, ο ΟΤΕ θα χάσει το μονοπώλιο της αριθμοδότησης και φυσικά το συνακόλουθο πάγιο. Για τον λόγο αυτό ο ΟΤΕ δεν έχει επιτρέψει ακόμη τη φυσική συνεγκατάσταση παρά μόνο σε έναν τοπικό κόμβο του, επικαλούμενος προβλήματα χώρου ή τεχνικά.

Σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών της ΕΕΤΤ, το θέμα αυτό αποτελεί πρώτη προτεραιότητα για την επιτροπή τους επόμενους μήνες και έτσι πολύ σύντομα οι εταιρίες θα ”αλώσουν” και το τελευταίο προπύργιο του μονοπωλιακού ΟΤΕ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v