Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Όνομα: Χαμαιλέων
Περιοχή: Euro2day

Αποποίηση ευθυνών
Αυγ 23 2007

Ακτοπλοΐα: Τα… μαντάτα από την Αδριατική

Την ίδια ώρα που αναμένονται περαιτέρω μεταβολές στον ιδιοκτησιακό ”χάρτη” της ελληνικής ακτοπλοΐας, ο χώρος λαμβάνει σήματα από την περιοχή της Αδριατικής (ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της συνολικής αγοράς για τους Έλληνες ακτοπλόους) ότι πρέπει να αλλάξει την εκεί στρατηγική αλλά και τα… πλοία του!

Στην Αδριατική, ο Ιούλιος ήταν αυτό που λέμε ολίγον… περίεργος, με επίκεντρο το λιμάνι της Ανκόνας που καλύπτει και σχεδόν 45% της συνολικής επιβατικής κίνησης της περιοχής.

Διότι η επιβατική κίνηση, κυρίως ιδιωτών και των Ι.Χ. αυτοκινήτων τους, μειώθηκε σε σχέση με το 2006.

Ως έναν βαθμό η μείωση αυτή οφείλεται και στη μείωση των δρομολογίων, κυρίως δε προκύπτει εις βάρος της Attica Group που έβγαλε ένα από τα superfast, λένε πηγές του χώρου, με αποτέλεσμα να παρουσιάσει μείωση κατά περίπου 25% σε σχέση με πέρυσι.

Τουναντίον, όπως λένε πηγές των άλλων δύο εταιριών (Μινωικές και ΑΝΕΚ) στην περίπτωσή τους υπήρξε κάποια αύξηση της κίνησης στην Αδριατική, τόσο τον Ιούλιο όσο και αθροιστικά από την αρχή του έτους.

Ωστόσο κάθε άλλο παρά πανηγυρίζουν.

Τουναντίον, παραδέχονται ότι υπήρξε συνολικά μείωση των ιδιωτών που χρησιμοποίησαν αυτές τις γραμμές, κυρίως αυτών της ”τελευταίας στιγμής” (που δεν κάνουν δηλαδή κάποια προκράτηση), οι οποίοι προφανώς επέλεξαν τη χερσαία οδό μεταφοράς (πολλοί εξ αυτών με τελικό προορισμό όχι την Ελλάδα, αλλά την Τουρκία).

Όλοι λοιπόν φαίνεται να αντιλαμβάνονται σταδιακά, ότι κατόπιν της σταδιακής εξομάλυνσης στα Βαλκάνια και ειδικότερα στη Σερβία, το μέλλον των συγκεκριμένων γραμμών δεν βρίσκεται στους ιδιώτες –κυρίως στους τουρίστες- και στα αυτοκίνητά τους (που σταδιακά προσελκύονται και από την εναλλακτική χερσαία οδό), αλλά στα… φορτηγά που περνούν 12 μήνες τον χρόνο και δεν έχουν αυτό που λέμε ”σεζόν”.

Κι αυτό πρακτικά σημαίνει ότι χρειάζονται πλοία με πολύ μεγαλύτερα γκαράζ (για να χωράνε περισσότερα φορτηγά σε ένα δρομολόγιο) κι ας έχουν λιγότερες καμπίνες και χώρους επιβατών.

Πλοία τύπου ro-ro και κυρίως ro-pax, όπως λέγονται, στα οποία όμως ειδίκευση φαίνεται να έχει ο όμιλος Γκριμάλντι, που προ μηνών έγινε και μεγαλομέτοχος της ΑΝΕΚ.

Ήδη στις Μινωικές κάνουν έντονες σκέψεις για το θέμα θεωρώντας περίπου δεδομένο ότι ο Γκριμάλντι –πιθανώς μέσω ΑΝΕΚ- θα κάνει σύντομα την εμφάνισή του σε γραμμές ”ελληνικού” ενδιαφέροντος στην Αδριατική, με πλοία ro-pax, τα πλέον κατάλληλα για να χτυπήσει ακριβώς το αναπτυσσόμενο μέρος της αγοράς, δηλαδή τα φορτηγά.

Αν λοιπόν η τάση να αυξάνεται μόνο η κίνηση των φορτηγών συνεχιστεί (πράγμα που φαίνεται ιδιαίτερα πιθανό), τότε δεν αποκλείεται να δούμε προσπάθειες για ριζικές αλλαγές στους στόλους των εμπλεκόμενων εταιριών, καθώς έως τώρα έχει επικρατήσει άλλο μοντέλο πλοίων (αρχής γενομένης από τα superfast της Attica Group, που όταν μπήκαν σε αυτές τις γραμμές ήταν πρωτοποριακά), το οποίο ίσως να μην είναι πια τόσο κατάλληλο.

Ο ανταγωνισμός αναμένεται να είναι πολύ σκληρός κι όσοι έχουν ”έτοιμες λύσεις” θα έχουν και το προβάδισμα…

Y.Γ.: Αισθητά βελτιωμένο σε σχέση με πέρυσι το εξάμηνο των Μινωικών, με σημαντική μείωση των ζημιών στο τελικό αποτέλεσμα αλλά και με μεγάλη άνοδο (51%) στο EBITDA που έφτασε στα 18,2 εκατ. ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v