ΔΟΥΚΑΣ: Κίνδυνο… συριζοποίησης του ΠΑΣΟΚ βλέπουν ουκ ολίγα στελέχη του, παρότι άπαντες, σε όλες τις συνεδριάσεις, ομνύουν στην ενότητα και τη συλλογικότητα.
Για παράδειγμα, παρατηρούν ότι «όχι και τόσο πίσω από τις γραμμές» ο Χάρης Δούκας διακρίνει πρόβλημα ποιότητας της αντιπολίτευσης που ασκεί το κόμμα του, με την έννοια ότι δεν γίνεται διακριτή η «άλλη πορεία και άλλη φιλοσοφία» που θα ακολουθήσει μια αυριανή κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ.
Επικαλούνται προς τούτο την ομιλία του στην Κεντρική Πολιτική Επιτροπή της Κυριακής, όπου σχολίασε πως όταν η κυβέρνηση δέχεται προτάσεις του ΠΑΣΟΚ (σ.σ. όπως για τις προμήθειες των τραπεζών), το σήμα στους πολίτες είναι ότι «είμαστε μια πιο εξευγενισμένη ΝΔ, μια καλύτερη εκδοχή της».
Κοινώς, ότι δεν υπάρχουν αγεφύρωτες διαφορές ανάμεσα στα δύο κόμματα.
ΔΟΥΚΑΣ ΙΙ: Η ουσία της κριτικής του, πάντως, κρύβεται στη θέση του για την περίφημη συνεργασία των προοδευτικών δυνάμεων: «Πρέπει να ενισχύσουμε τον διάλογο και τις πρωτοβουλίες κυρίως εντός Βουλής, αλλά και στην κοινωνία, με τις άλλες προοδευτικές δυνάμεις. Δημιουργώντας μια ευρύτερη σύνθεση προοδευτικών πολιτικών απέναντι στις συντηρητικές πολιτικές, αλλά και στον κίνδυνο της Ακροδεξιάς», είπε.
Πώς λέει συνεχώς ο κ. Ανδρουλάκης για πολιτική αυτονομία του ΠΑΣΟΚ με στόχο τη νίκη στις επόμενες εθνικές εκλογές; Καμία σχέση…
Όπερ, ο Χάρης μπορεί να έχασε την προεδρία του κόμματος απ' τον Νίκο, αλλά φροντίζει ν' αφήνει το καζάνι να σιγοβράζει, ξεκαθαρίζοντας σε κάθε παρέμβασή του ότι θα επιμείνει στην προοδευτική συνεργασία.
Το πριν ή μετά τις εκλογές θα το ξεκαθαρίσει στην πορεία…
ΣΥΡΙΖΑ: Τη φυσάνε και δεν κρυώνει στην Κουμουνδούρου την πολιτική ζημιά που (παραδέχονται ότι) έκανε η Όλγα Γεροβασίλη στον ΣΥΡΙΖΑ με τις γνωστές δηλώσεις της για τον Κώστα Τασούλα και για τη δικογραφία εις βάρος του υπουργού Χρήστου Τριαντόπουλου.
Αναφέραμε και χθες την αντίδραση του Παύλου Πολάκη (εντός οργάνων αυτή τη φορά και… προς το παρόν), που ζήτησε από τον Σωκράτη Φάμελλο να ξεκαθαρίσει η θέση του κόμματος.
Αντιδράσεις μετέφεραν και πολλά στελέχη από τις επαφές τους το Σαββατοκύριακο με την εναπομείνασα βάση, όπου έδωσαν και πήραν τα μαχαίρια… στις βασιλόπιτες.
Η κα Γεροβασίλη πάντως δεν πτοείται - γνωστή η σκληράδα της, άλλωστε, από την επιχείρηση εκδίωξης του Κασσελάκη. Έστειλε και μήνυμα, μάλιστα, μέσα από τις ζαχαρένιες λέξεις που στόλιζαν τη βασιλόπιτα της οργάνωσης στην εκλογική της περιφέρεια: «Χρόνια πολλά με Λογισμό και Όνειρο - ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Άρτας 2025».
Κρατάμε το «με λογισμό»…
ΦΕΣΙΑ ΔΗΜΟΣΙΟΥ: Σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2023, είναι 246 εκατ. ευρώ παραπάνω. Σε σχέση με τον περασμένο Νοέμβριο, είναι 300 εκατ. ευρώ λιγότερα.
Στην εκπνοή του 2024 τα ληξιπρόθεσμα χρέη του Δημοσίου σε ιδιώτες διαμορφώθηκαν σε 3,05 δισ. ευρώ από 3,3 δισ. ευρώ τον Νοέμβριο και 3,6 δισ. ευρώ τον Οκτώβριο. Η πορεία είναι μεν πτωτική, αλλά το φέσι στην αγορά εξακολουθεί να παραμένει βαρύ.
Πηγές του οικονομικού επιτελείου αποσυνδέουν το ύψος των χρεών από τη δημοσιονομική δυνατότητα του κράτους να πληρώνει έγκαιρα. «Πιστώσεις υπάρχουν, αλλά αργούν να φτάσουν εκεί που πρέπει», σημειώνουν.
Ως συνήθως, το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στα χρέη των νοσοκομείων με 1,164 δισ. ευρώ (επιπλέον 208 εκατ. ευρώ του ΕΟΠΥΥ). Ακολουθούν Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης με 585 εκατ. ευρώ και Δήμοι με 231 εκατ. ευρώ.
Oι εκκρεμείς επιστροφές φόρων φτάνουν τα 731 εκατ. ευρώ.
ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ: Τον κώδωνα του κινδύνου για τους εργαζομένους στον τουρισμό του νησιού κρούει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων στον κλάδο.
Όπως υποστηρίζει, εδώ και δύο εβδομάδες κάθε επιχείρηση αποφασίζει μόνη της αν θα αναστείλει τη λειτουργία της ή όχι, με αποτέλεσμα εκατοντάδες εργαζόμενοι να βρίσκονται χωρίς εισόδημα και… ένσημα.
Αν συνεχιστεί το φαινόμενο, τότε θα υπάρξει πρόβλημα με τις υποχρεωτικές επαναπροσλήψεις των εποχικά εργαζομένων στο νησί, προειδοποιεί, ζητώντας να επανέλθει, έστω προσωρινά, το μέτρο της αναστολής σύμβασης με κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών…
STELLANTIS: Κάποιοι αναγνώστες ίσως γνωρίζουν τις περιπέτειες της μεγάλης αυτοκινητοβιομηχανίας, τις αστοχίες, τα λάθη και την έπαρσή της. Αυτό, όμως, που δεν είναι ευρέως γνωστό είναι το θεαματικό γκολ που της έβαλε μια μικρότερη σε μέγεθος εταιρεία, η Renault, που κατέχει και τη ρουμανική Dacia.
H Renault, όταν έχασε τον Κάρλος Γκον (καθότι ο λιβανέζικης καταγωγής μάνατζερ με τις εξαιρετικές ικανότητες αποδείχθηκε ότι είχε χώσει βαθιά το χέρι του στο ταμείο), επέλεξε τον Ιταλό μάνατζερ Λούκα ντε Μέο, στέλεχος πρώτης γραμμής που είχε διαπρέψει στη Fiat και τη VW.
Ο Λούκα ντε Μέο, λένε οι πληροφορίες, είναι μεθοδικός, δουλεύει σαν σκυλί και πιέζει τους «δεν βαριέσαι κι αύριο μέρα είναι» Γάλλους να δουλέψουν. Από την πρώτη μέρα που πήγε στη Renault, τον έχουν φοβηθεί και οι φύλακες του κτιρίου. Χαμογελάει, αλλά κόβει και κεφάλια σαν να είναι από... μοτσαρέλα.
Αυτός ο Ιταλός, λοιπόν, το 2024 πέτυχε κάτι που θα μείνει στα χρονικά της αυτοκινητοβιομηχανίας: κατάφερε η Renault να ξεπεράσει σε μερίδιο τη Stellantis.
Οι δύο εταιρείες δεν έχουν καμία σχέση όσον αφορά το μέγεθος. Διότι η Stellantis είναι ένας πολυεθνικός ευρωαμερικανικός όμιλος που δημιουργήθηκε το 2021 με τη συγχώνευση 50%-50% του ιταλοαμερικανικού ομίλου Fiat Chrysler Automobiles και του γαλλικού ομίλου PSA. Από τότε είναι η έκτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως, εισηγμένη στα χρηματιστήρια του Μιλάνου, του Παρισιού και της Νέας Υόρκης.
Από μάρκες άλλο τίποτα. Με αλφαβητική σειρά: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Mopar, Opel, Peugeot, Ram και Vauxhall. Εχει 300.000 υπαλλήλους, με παρουσία σε περισσότερες από 130 χώρες και με εγκαταστάσεις παραγωγής σε 30 κράτη.
Κι όμως, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), το 2024 το μερίδιο της Renault στην αγορά αυτοκινήτων της ΕΕ ήταν μεγαλύτερο από το μερίδιο της Stellantis, για πρώτη φορά από την ίδρυση του πολυεθνικού ομίλου.
Οι πωλήσεις της Renault αυξήθηκαν κατά 16,6%, ενώ της Stellantis μειώθηκαν κατά 6,7%. Ετσι, το μερίδιο της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη αυξήθηκε στο 11,9%, ενώ του ιταλοαμερικανικού ομίλου υποχώρησε στο 11,6%.
Υ.Γ.: Το 2024 η χρονιά γενικώς δεν ήταν καθόλου καλή για τη Stellantis. Οι οικονομικοί δείκτες κοκκίνισαν και οι αντιπρόσωποι στις ΗΠΑ ξεκίνησαν «επανάσταση» εναντίον του CEO Κάρλος Ταβάρες, ώσπου μια Κυριακή του Δεκεμβρίου το ΔΣ, με εντολή του προέδρου της Stellantis Τζον Έλκαν (που, παρά το όνομά του, είναι Ιταλός, εγγονός και εκλεκτός του μεγάλου Τζιάνι Ανιέλι και κουμανταδόρος της ομώνυμης δυναστείας εδώ και δύο δεκαετίες), ανάγκασε σε παραίτηση τον CEO.
Λεπτομέρεια: Ο Κάρλος Ταβάρες προερχόταν από τη... Renault, από την οποία έφυγε το 2013.