ΕΚΛΟΓΙΚΟΣ ΝΟΜΟΣ: Αρκετοί, ακόμη και μέσα στην κυβέρνηση, διερωτώνται γιατί ο πρωθυπουργός ανθίσταται σθεναρά στο ενδεχόμενο αλλαγής του εκλογικού νόμου, καθώς, κατά την άποψή τους, ελλοχεύει ο κίνδυνος της «ακυβερνησίας» ή ασθενούς συγκυβέρνησης.
Η καλοπροαίρετη απάντηση που δίνουν κάποιοι είναι ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης βλέπει το θέμα θεσμικά και δεν θέλει ν' αλλάξει τους όρους του παιχνιδιού. Κι ο ίδιος, άλλωστε, αυτά λέει περίπου. Σημειώνοντας με αισιοδοξία ότι, έως τις εκλογές, υπάρχει περιθώριο να χτυπήσει ξανά την αυτοδυναμία.
Εντούτοις, επειδή όντως με τα σημερινά δεδομένα υπάρχει θεωρητικά ενδεχόμενο απειλής προς την πολιτική σταθερότητα, οι λιγότερο καλοπροαίρετοι δίνουν μια άλλη, λογική εξήγηση:
Δεδομένου ότι ήδη η χώρα υιοθετεί την ενισχυμένη αναλογική -και μάλιστα… πλουσιοπάροχη, 50 έδρες μπόνους για ποσοστό 38% δεν τις λες λίγες-, ο νέος εκλογικός νόμος για να λειτουργήσει θα πρέπει να είναι «σουρ μεζούρ». Να είναι, δηλαδή, κομμένος και ραμμένος στα μέτρα των αναγκών της κυβέρνησης.
Από τώρα όμως, έως και την κανονική λήξη της τετραετίας, την οποία σκοπεύει να εξαντλήσει η κυβέρνηση (εκτός αν δεν μπορεί να κάνει διαφορετικά για απρόοπτους λόγους), μεσολαβούν πάνω από 17-18 μήνες, ακόμη κι αν οι εκλογές γίνουν λίγο νωρίτερα, ώστε να υπάρχει εδραιωμένη κυβέρνηση όταν θα αναλάβει η Ελλάδα την προεδρία της ΕΕ, τον Ιούλιο του 2027.
Στη διάρκεια αυτών των μηνών, όμως, αναμένεται πως μπορεί να προκύψουν δύο ή και περισσότερα νέα κόμματα, αφού στο βάθος υπάρχει πάντα και το ενδεχόμενο… Καρυστιανού.
ΕΚΛΟΓΙΚΟΣ ΝΟΜΟΣ ΙΙ: Με βάση την τελευταία σχετική δημοσκόπηση (της GPO), η ΝΔ δείχνει κολλημένη στο 28-29%, ενώ από τις ερωτήσεις προς τους πολίτες προκύπτει ότι η εκλογική δεξαμενή για πιθανό κόμμα του Αλέξη Τσίπρα περιλαμβάνει ένα 9,1% που θεωρεί πολύ πιθανό να το ψηφίσει, συν 11,1% που το θεωρεί αρκετά πιθανό κι ένα 12,1% που το θεωρεί μεν λίγο πιθανό αλλά δεν το αποκλείει. Το άθροισμα δηλαδή φτάνει δυνητικά έως και το 32,3%.
Αντίστοιχα, στην περίπτωση Αντώνη Σαμαρά έχουμε 2,8% «πολύ πιθανό», 5,8% «αρκετά πιθανό» και 14,3% «λίγο πιθανό», αλλά δεν το αποκλείει.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι πριν φτιάξουν κόμμα, εκθέσουν τις πολιτικές τους γραμμές κ.λπ., οι δύο πρώην πρωθυπουργοί έχουν πιθανότητα να συγκεντρώσουν δυνητικά έως και 32,3% ο Τσίπρας και 22,9% ο Σαμαράς.
Δύσκολο το βλέπουμε φυσικά να πιάσουν τέτοια ποσοστά, όμως σημασία έχει ότι αν ο Τσίπρας πιάσει ποσοστό πάνω από 20% κι ο Σαμαράς κόψει 3-4 μονάδες από τη ΝΔ, ένας νόμος που επί παραδείγματι θα ενισχύσει το πρώτο κόμμα με βάση τη διαφορά από το δεύτερο μπορεί κάλλιστα να αποδειχθεί... άσφαιρος.
Ομοίως κι ένας νόμος που θα κατεβάσει τον πήχη της αυτοδυναμίας στο 32-33%, εάν κανένα κόμμα δεν έχει προοπτική να φτάσει το συγκεκριμένο ποσοστό, λόγω του περαιτέρω καταμερισμού.
Όλα αυτά χωρίς να συμπεριλάβουμε σενάρια «ομογενοποίησης» και εκλογικών συνεργασιών που μπορεί να προκύψουν γενικότερα, ιδίως στην Κεντροαριστερά, μέσω και του ΠΑΣΟΚ.
Μέχρι λοιπόν να ξεκαθαρίσει αρκετά το ρευστό πολιτικό τοπίο (κάτι που μάλλον θα συμβεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2026), μπορεί να γίνονται κάποιοι ενναλακτικοί σχεδιασμοί (στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης είμαστε), πιθανώς και από τον έχοντα σχετικές ικανότητες Θεόδωρο Λιβάνιο, αλλά θα μένουν στο... συρτάρι.
ΠΑΣΟΚ: Μετά την ανακοίνωση των Γραμματειών που θα προετοιμάσουν το συνέδριο της αξιωματικής αντιπολίτευσης, η Χαρ. Τρικούπη μιλάει για «απόδειξη της ενότητας» αφού σ’ αυτές μετέχουν παλιοί-νέοι, κορυφαίοι-μεσαίοι, ενθουσιασμένοι-προβληματισμένοι (όπως ο Χάρης Καστανίδης).
Το πότε θα γίνει το συνέδριο βεβαίως παραμένει ερώτημα, αν και ουδείς πλέον το περιμένει πριν από τις αρχές του 2026.
Τα… ωραία έρχονται με άλλες δύο επιτροπές που θα ανακοινωθούν οσονούπω: την «επιτροπή διεύρυνσης» και την «επιτροπή ψηφοδελτίων».
Η πρώτη -που όλα δείχνουν ότι θα έχει επικεφαλής… τον μπαρουτοκαπνισμένο Κώστα Σκανδαλίδη- θα κληθεί να αποδείξει ότι το ΠΑΣΟΚ μπορεί να υποδεχτεί παράγοντες (και κυρίως ψηφοφόρους…) εκ δεξιών και εξ αριστερών του.
Στοίχημα με ιδιαίτερη σημασία εν αναμονή του κόμματος Τσίπρα, το οποίο δείχνει να «τσιμπάει» στον χώρο της Κεντροαριστεράς, αλλά «όχι περισσότερο απ' όσο το ΠΑΣΟΚ», καταπώς επιμένουν τα στελέχη του επικαλούμενα την περίφημη «περίμετρο» δυνητικής ψήφου: «20 ο Τσίπρας, κοντά στο 40 εμείς», λένε.
Η δεύτερη επιτροπή θα αρχίσει να συζητά με δυνάμει υποψηφίους και να διαμορφώνει τα «πράσινα» ψηφοδέλτια ανά περιφέρεια, για να τα εισηγηθεί στον Νίκο Ανδρουλάκη.
Προς τι η βιασύνη; «Διά παν ενδεχόμενο», απαντούν στελέχη του κόμματος, ώστε «να είμαστε πανέτοιμοι ακόμα και στην περίπτωση εκλογικού αιφνιδιασμού από το Μαξίμου».
Τον οποίον ουδόλως αποκλείουν.
ΑΑΔΕ: Ερμηνευτική εγκύκλιο (Ε 2088/2025) για τα φορολογικά κίνητρα που συνοδεύουν τους εταιρικούς μετασχηματισμούς (σ.σ. διατάξεις του νόμου 5162/2024), με έμφαση στις διασυνοριακές συναλλαγές, εξέδωσε προ ημερών η Αρχή.
Με την εγκύκλιο ορίζονται οι κανόνες αποτίμησης, για φορολογικούς σκοπούς, των εισφερόμενων περιουσιακών στοιχείων στο πλαίσιο εταιρικού μετασχηματισμού, η φορολογική μεταχείριση τυχόν υπεραξίας κατά τον χρόνο του μετασχηματισμού κ.ά.
Λόγω συγκυρίας (Euronext-ΕΧΑΕ, Allwyn-ΟΠΑΠ), η προσοχή εστιάζεται στο φορολογικό καθεστώς για διασυνοριακές συγχωνεύσεις/διασπάσεις και μεταφορές έδρας.
IMERYS: Μέρισμα 100,5 εκατ. ευρώ θα εισπράξει ο όμιλος από την εν Ελλάδι θυγατρική Imerys Βιομηχανικά Ορυκτά, η οποία τον Ιούνιο αποπλήρωσε και ενδοομιλικά ομολογιακά δάνεια αθροιστικού ύψους 13 εκατ. ευρώ σε S&B Participations και Imerys S.A.
ΔEΗ: Σε αύξηση κεφαλαίου 20 εκατ. ευρώ προχώρησε η Fibergrid (ΔEΗ Οπτικές Επικοινωνίες), στο πλαίσιο της συνολικής κεφαλαιακής ενίσχυσης ύψους 150 εκατ. ευρώ που αποφασίστηκε πέρσι τον Νοέμβριο.
Τα κεφάλαια κάλυψε εξ ολοκλήρου η μητρική επιχείρηση.
ΜΕΤΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ: Με συνολικό δανεισμό 570,5 εκατ. ευρώ και υποχρεώσεις από μισθώσεις 162,2 εκατ. ευρώ έκλεισε τη χρήση 2024 ο όμιλος, που ανήκει από κοινού σε ΔEΗ Ανανεώσιμες (49%) και RWE Renewables (51%).
Στο τέλος της περσινής χρονιάς ηλεκτρίστηκαν και τέθηκαν σε δοκιμαστική λειτουργία τα δύο πρώτα μεγάλα φωτοβολταϊκά πάρκα (Αμύνταιο 2 και Αμύνταιο 4). Τον Απρίλιο ακολούθησαν τα πάρκα Αμύνταιο 1, Αμύνταιο 5 και Αμύνταιο 6 και τον Ιούνιο το Αμύνταιο 7.
Ως εκ τούτου, φέτος η Μέτων έχει κάνει… σεφτέ, εμφανίζοντας έσοδα από πωλήσεις ηλεκτρικής ενέργειας.
GSI: Μικρό καλάθι για τη σημερινή τηλεδιάσκεψη του επιτρόπου Γιόργκενσεν με τους υπουργούς Ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου κρατούν όσοι παρακολουθούν το σίριαλ του καλωδίου.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες της στήλης, στην telco που έχει ζητήσει ο ίδιος ο επίτροπος, το πρώτο που θα θέσει προς τις εμπλεκόμενες πλευρές θα είναι να ξεκαθαρίσουν αν θέλουν ή δεν θέλουν το έργο και, εφόσον το στηρίζουν, να το αποδείξουν έμπρακτα.
Κρίνοντας από όσα είπε χθες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος της Λευκωσίας Κωσταντίνος Λετυμπιώτης, η κυπριακή πλευρά παραμένει αμετακίνητη. Συνοψίζεται στη φράση «ξεκινήστε εσείς τις έρευνες πόντισης του καλωδίου και μετά πληρώνουμε».
Η ελληνική πλευρά θα απαντήσει ότι οι έρευνες θα ξεκινήσουν εφόσον η Λευκωσία επιλύσει τις πολλές ρυθμιστικές και οικονομικές εκκρεμότητες, και το πιθανότερο είναι ότι οι τρεις άνδρες θα ανανεώσουν το ραντεβού τους για τον... Νοέμβριο, εκφράζοντας την ελπίδα μέχρι τότε να έχει υπάρξει πρόοδος.
Το αστείο είναι ότι, ενώ έχει συμφωνηθεί(;) μορατόριουμ στις δημόσιες δηλώσεις, κανείς δεν το σέβεται και το πινγκ πονγκ συνεχίζεται καθημερινά.
«Η Κύπρος να αποσαφηνίσει τις όποιες αντιρρήσεις ή επιφυλάξεις της για τη βιωσιμότητα του έργου», είπε προχθές ο Γιώργος Γεραπετρίτης, για να του απαντήσει χθες ο κ. Λετυμπιώτης πως «υπάρχουν ζητήματα τα οποία πρέπει να επιλυθούν, και υλοποιηθούν, ακριβώς για να καταστήσουν το έργο βιώσιμο και ωφέλιμο».
Την άκρως… εποικοδομητική αυτή ατμόσφαιρα συμπληρώνει η σύσκεψη που θα γίνει μεθαύριο, υπό τον υφυπουργό Νίκο Τσάφο, με τις ρυθμιστικές αρχές Ελλάδας και Κύπρου (ΡΑΑΕΥ και ΡΑΕΚ) και τον ΑΔΜΗΕ.
Εκεί θα ξαναπιάσουν το νήμα των οικονομοτεχνικών εκκρεμοτήτων που αποτελούν σημεία τριβής μεταξύ των δύο πλευρών…
ΧΡΥΣΗ ΛΙΡΑ: Η «nonstop» ανοδική κίνηση του χρυσού, με συνεχόμενα νέα ιστορικά υψηλά, φαίνεται να διατηρεί σε εγρήγορση τη Διεύθυνση Χρηματοοικονομικών Δραστηριοτήτων - Τμήμα Διαχείρισης Διαθεσίμων της Τράπεζας της Ελλάδος, η οποία με τα δύο χθεσινά ημερήσια δελτία τιμών, εκτίναξε ακόμα ψηλότερα την ήδη χαώδη διαφορά μεταξύ αγοράς και πώλησης της χρυσής λίρας.
Έτσι, ενώ το πρώτο Δελτίο Τιμών Χρυσού και Χρυσών Νομισμάτων (No. 231) το οποίο ανακοινώθηκε στις 08:13 ανέφερε ως τιμή αγοράς της Χρυσής Λίρας τα 817,31 ευρώ και πώλησης τα 957,59 ευρώ, στις 12:07 εκδόθηκε νέο Δελτίο (No. 232) το οποίο κατέγραφε ως τιμή αγοράς της Χρυσής Λίρας τα 822,74 ευρώ και πώλησης τα 963,94 ευρώ.
Κάτι που σημαίνει ότι η διαφορά μεταξύ τιμής αγοράς και πώλησης έφτασε στα 141,2 ευρώ!