ΕΝΕΡΓΕΙΑ: Όλα δείχνουν ότι η Ελλάδα εξελίσσεται σε σημαντικό εταίρο των ΗΠΑ στην ενέργεια. Αυτό, άλλωστε, προκύπτει από τα όσα είδαμε και ακούσαμε κατά το χθεσινό φόρουμ στο Ζάππειο που άνοιξε τις εργασίες της 6ης Συνόδου της Διατλαντικής Ενεργειακής Συνεργασίας.
Εν αναμονή της σημερινής συνέντευξης Τύπου της P-TEC που θα δώσει και πιο πλήρη εικόνα της Συνόδου, η στήλη μέτρησε τουλάχιστον πέντε κινήσεις προς τη κατεύθυνση ενίσχυσης του ρόλου της Ελλάδας σε σχέση με τον υπερατλαντικό παράγοντα:
- Την υπογραφή της συμφωνίας για την είσοδο της ExxonMobil στο Block 2 στο Βορειοδυτικό Ιόνιο, με δύο αμερικανούς υπουργούς να χεραιτίζουν το γεγονός.
- Τη συμφωνία του σχήματος ΑΚΤΟR - ΔΕΠΑ με τη Venture Global, έναν από τους μεγαλύτερους αμερικανούς παραγωγούς LNG για εξαγωγές μέσω Ελλάδας προς Ουκρανία, με εμπλοκή της αμερικανικής τράπεζας Development Finance Corporation (DFC). Στο deal που αφορά και συγκεκριμένο αριθμό πλοίων λέγεται ότι η DFC θα μπει όχι μόνο ως χρηματοδότης, αλλά και ως μέτοχος. Οι επίσημες ανακοινώσεις θα γίνουν σήμερα.
- Στρατηγικές αμερικανικές επενδύσεις σε ελληνικά λιμάνια και ναυπηγεία, όπως προανήγγειλε ο υπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Κικίλιας.
- Επαφές από τη Development Finance Corporation (DFC) για χρηματοδότηση της επέκτασης του Κάθετου Διαδρόμου.
- Και την έναρξη διάθεσης στο πλαίσιο του Κάθετου Διαδρόμου του νέου προιόντος «Route 2» που έχει σχεδιαστεί αποκλειστικά για τη μεταφορά LNG από τον τερματικό της Αλεξανδρούπολης μέχρι την Ουκρανία, κάτι που επίσης θα ανακοινωθεί επισήμως σήμερα.
Δεν τα λες και λίγα...
ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΙΙ: «There is no energy transition, there is only energy adittion». Τάδε έφη χθες στο Ζάππειο ο αμερικανός υπ. Ενέργειας Κρις Ράιτ (φωτ.) κάνοντας μια δήλωση που θα μπορούσε να είναι και το σήμα κατατεθέν της φετινής P-TEC.
Οι αναφορές από τους αμερικανούς υπουργούς στις ΑΠΕ και γενικά τη πράσινη μετάβαση ήταν στη κυριολεξία μηδενικές. Ελάχιστες ήταν και οι αναφορές από την ελληνική πλευρά, η οποία είναι σαφές ότι αλλάζει στρατηγική κατεύθυνση στην ενεργειακή της πολιτική...
ΝΑΥΤΙΛΙΑ: Τη τιμητική τους είχαν χθες και οι Ελληνες εφοπλιστές που συναντήθηκαν στο Ζάππειο με τον αμερικανό υπουργό Εσωτερικών και πρόεδρο του Συμβουλίου «Ενεργειακής Κυριαρχίας» Νταγκ Μπέργκαμ, με αντικείμενο τι άλλο, τη μεταφορά περισσότερου LNG από τις ΗΠΑ προς την Ευρώπη.
Στη συνάντηση, που έγινε παρουσία και της νέας πρεσβευτού των ΗΠΑ Κίμπερλι Γκιλφόιλ, συμμετείχαν ο Γιώργος Προκοπίου, η Μαρία Αγγελικούση, ο Νίκος Τσάκος, ο Γιάννης Αλαφούζος, ο Πέτρος Παππάς, η Ιωάννα Προκοπίου και ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μιχάλης Χανδρής.
«Τα πλοία είναι πλωτοί αγωγοί, μπορείτε να τα έχετε διαθέσιμα άμεσα, με χαμηλότερο κόστος και χωρίς τις καθυστερήσεις των υποδομών», φέρεται να είπε ο κ. Προκοπίου στους συνομιλητές του για τη στρατηγική ευελιξία που προσφέρει η θαλάσσια μεταφορά ενέργειας.
Η συνάντηση έγινε σε μια συγκυρία όπου οι ΗΠΑ επιχειρούν να ξαναμπούν δυναμικά στο παιχνίδι της ναυτιλίας, όπως είπε ο κ. Μπέργκαμ, κατά τον ίδιο τρόπο που κάνουν σε τομείς όπως η εξόρυξη κρίσιμων μετάλλων.
Τα πάντα δείχνουν ότι σύντομα θα δούμε ελληνικές εταιρείες να συνεργάζονται με αμερικανικά ναυπηγεία, αλλά και να φιλοξενούν Αμερικανούς δόκιμους αξιωματικούς στα πλοία τους.
ΤΣΙΠΡΑΣ: Όταν ο πρώην πρωθυπουργός έγραφε στον πρόλογο της «Ιθάκης» του πως «ήρθε η ώρα να ακουστεί η δική μου φωνή», κυριολεκτούσε ως προς το… «να ακουστεί». Κι αυτό διότι το βιβλίο του θα κυκλοφορήσει και σε ηχητική μορφή, ως audiobook δηλαδή, για όσους προτιμούν να ακούν ή -κυρίως- δεν μπορούν να διαβάζουν.
Η φωνή στην ηχητική μορφή ανήκει στον γνωστό ηθοποιό Αιμίλιο Χειλάκη, ο οποίος έπεισε τον Αλέξη να διαβάσει, ο ίδιος, κάποια πολύ σημαντικά αποσπάσματα που αφορούν (όπως λέγεται) το ταραγμένο 2015.
Η ηχογράφηση έχει αρχίσει και χθες δόθηκε στη δημοσιότητα… βίντεο που δείχνει τον Τσίπρα στο στούντιο, εν ώρα δράσης.
Η διαφημιστική καμπάνια, δηλαδή, που επιλέχθηκε για την προώθηση του βιβλίου τηρείται με… χειρουργική ακρίβεια: πρώτα δημοσιοποιήθηκε το εξώφυλλο (σ.σ. την ημέρα και την ώρα που γινόταν ο χαμός με τα ΕΛΤΑ), μετά κυκλοφόρησαν αποσπάσματα του προλόγου, στη συνέχεια γνωστοποιήθηκε η επιλογή του audiobook με το βίντεο, και έπεται συνέχεια.
Η καμπάνια θα κορυφωθεί όσο πλησιάζει η ημέρα που η «Ιθάκη» θα βγει στις προθήκες των βιβλιοπωλείων (περί τις 24 Νοεμβρίου), ενώ δέκα μέρες μετά θα γίνει η πρώτη εκδήλωση για την παρουσίασή του στην Αθήνα.
Κι όπως αναμενόταν, οι προπαραγγελίες στις εκδόσεις Gutemberg άρχισαν να χτυπούν «κόκκινο», αφού δεν είναι μόνο οι δημοσιογράφοι που βιάζονται να το ξεφυλλίσουν…
Y.Γ.: Και μια διευκρίνιση από πρόσωπα που γνωρίζουν: το «Ινστιτούτο Αλέξης Τσίπρας» δεν έχει πάρει «ούτε ένα ευρώ» από κρατική επιχορήγηση που δίνεται στα Ιδρύματα. Οι δικοί του πόροι, όπως λένε, προέρχονται από εισφορές που είναι κατατεθειμένες στην Εφορία μαζί με τη σύσταση του Ινστιτούτου.
Οπότε, δεν ισχύουν κατηγορίες σαν αυτή που εκτόξευσε ο πρώην Συριζαίος βουλευτής, μετά ανεξάρτητος και στη συνέχεια ενταγμένος στην Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ Πέτρος Παππάς, ότι «ο Τσίπρας παίρνει κρατικό χρήμα για να φτιάξει κόμμα».
ΤΣΙΠΡΑΣ ΙΙ: Παρεμπιπτόντως, η έκδοση του βιβλίου σε συνδυασμό με την πορεία του πρώην πρωθυπουργού προς το νέο του εγχείρημα «επιβάλλει» στους αντιπάλους του να ανατρέχουν όλο και πιο συχνά στο περίφημο 2015, με όλο και πιο αιχμηρές αναφορές.
Όπως του Κυριάκου Πιερρακάκη χθες στη Βουλή, όταν απευθύνθηκε στον ΣΥΡΙΖΑ για τα ΕΛΤΑ: «επί κυβέρνησής σας έκλεισαν 77 καταστήματα» ή «παραδώσατε τα ΕΛΤΑ με 7,5 εκατ. ευρώ μηνιαίο έλλειμα» ή «έχετε κάνει ιδιωτικοποιήσεις» ή «περάσατε στο Υπερταμείο όλα τα assets του ελληνικού Δημοσίου μετά την "περήφανη" διαπραγμάτευση».
Φυσικά κατήγγειλε και ότι «εσείς κλείσατε τις τράπεζες».
Το ότι ανέλαβε να αντικρούσει τα παραπάνω ο Σωκράτης Φάμελλος αποτελεί ένα σπάνιο πολιτικό παράδοξο, καθώς ο νυν ΣΥΡΙΖΑ δέχεται το ένα δημοσκοπικό χτύπημα μετά το άλλο και θέλει να ακολουθήσει τον πρώην «αρχηγό» του στο νέο κόμμα/σχήμα του - χωρίς όμως να βλέπει πράσινο φως...
Αλλά, όπως λένε και οι εναπομείναντες στην Κουμουνδούρου, «στο κάτω κάτω τη δική μας ιστορία στον κυβερνητικό ΣΥΡΙΖΑ υπερασπιζόμαστε».
ΠΣΕ: Προς πώληση, όπως είναι επιπλωμένο που θα έλεγε και το τραγούδι, οδεύει το ακίνητο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ) στην οδό Κρατίνου 11, στο κέντρο της Αθήνας.
Η Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου, που θα πραγματοποιηθεί στις 27 Νοεμβρίου, καλείται να εγκρίνει την πώληση του και να εξουσιοδοτήσει το διοικητικό συμβούλιο για τις σχετικές διαπραγματεύσεις με τη Cepal Hellas, στο πλαίσιο διευθέτησης του υφιστάμενου χρέους.
Στην ημερήσια διάταξη περιλαμβάνονται ακόμη η έγκριση πεπραγμένων για το 2024, ο οικονομικός απολογισμός, η τροποποίηση του καταστατικού και η απαλλαγή των μελών του Δ.Σ. από κάθε ευθύνη.
Η πώληση του ακινήτου, που εδώ και δεκαετίες λειτουργούσε ως «έδρα των εξαγωγέων», σηματοδοτεί μια νέα φάση για τον ιστορικό φορέα της ελληνικής εξωστρέφειας.
ΑΚΤΟΠΛΟΙΑ: Παραγωγική κρίνουν πηγές της αγοράς τη χθεσινή πρώτη δημόσια διαβούλευση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την ενδιάμεση έκθεση της κλαδικής έρευνας στον κλάδο της ελληνικής ακτοπλοΐας.
Υπήρξε σειρά τοποθετήσεων. Ενδεικτικά, ο Διονύσης Θεοδωράτος, πρόεδρος Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην ανάγκη εκσυγχρονισμού του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, με αιχμή των απελευθέρωση δρομολογίων όταν αυτά δεν πραγματοποιούνται, ανάπτυξης των λιμενικών υποδομών και ενοποίησης των λιμενικών ταμείων ώστε να υπάρξει κεντρικός σχεδιασμός για τον κλάδο.
Επόμενο βήμα είναι η κατάθεση των θέσεων και των υπομνημάτων των φορέων και των επιχειρήσεων. Στη συνέχεια η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα κληθεί να αξιολογήσει τα σχόλια και τις παρατηρήσεις.
Στόχος η τελική έκθεση με τις συστάσεις προς την κυβέρνηση να είναι έτοιμη στις αρχές του 2026.
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ: Η πρόσφατη μείωση του γενικού ορίου ταχύτητας σε δρόμους της Αθήνας στα 30 χιλιόμετρα την ώρα προκάλεσε έντονες συζητήσεις.
Ωστόσο, από τη συζήτηση απουσίασε μια κρίσιμη παράμετρος: το σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα, που έχει επιδεινωθεί έτι περαιτέρω, με τη μέση ταχύτητα στην Αττική να υπολογίζεται στα… 15 χιλιόμετρα την ώρα. Αυτό επισήμανε ο senior director της Planet Νίκος Κριεζής, μιλώντας στο συνέδριο του ΤΕΕ.
Στην ίδια θεματική ενότητα, ο Πέτρος Σουρέτης της ΓΕΚ Τέρνα εξήγησε ότι οι δρόμοι της πρωτεύουσας είναι πλέον κορεσμένοι, με 4,5 εκατ. οχήματα το 2024 από 3 εκατ. το 2004, αύξηση 50%. Στην κίνηση χάνονται 6,5 εκατ. ώρες ετησίως, συμπλήρωσε, εκτιμώντας ότι το κόστος τους ανέρχεται σε 70 εκατ. ευρώ.
Με σκοπό να κατατεθούν βιώσιμες προτάσεις για την αποκλιμάκωση του προβλήματος, έγινε λόγος για την ανάγκη επίσπευσης έργων όπως οι νέες γραμμές του μετρό, η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης και ο κόμβος του Σκαραμαγκά, αλλά και για αλλαγές όπως η μεταφορά της τροφοδοσίας των καταστημάτων τις νυχτερινές ώρες.
LOGISTICS: Μεγάλη η δυναμική της ελληνικής αγοράς, σημειώνει το Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο, προβλέποντας υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια.
Σήμερα η συνολική αξία της εγχώριας αγοράς (αποθήκες και logistics parks) εκτιμήθηκε στα 9,5 δισ. ευρώ. Όπως τόνισε ο πρόεδρος της επιτροπής Logistics του Επιμελητηρίου Γιώργος Στάμνος, «εν μέσω αρνητικών συγκυριών η χώρα ενισχύει σταδιακά τη θέση της ως περιφερειακός κόμβος μεταφορών και αποθήκευσης στη Νοτιοανατολική Ευρώπη».
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, πάντως, η εφοδιαστική αλυσίδα εισέρχεται σε περίοδο έντονων πιέσεων. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Διεθνούς Ενωσης Οδικών Μεταφορών, καταγράφονται πάνω από 600.000 κενές θέσεις οδηγών, τη στιγμή που το υφιστάμενο δυναμικό έχει μέσο όρο ηλικίας τα 47 έτη και το 30% είναι άνω των 55 ετών. Όπως επισημαίνει, η έλλειψη οδηγών έχει μετατραπεί σε πληθωριστικό παράγοντα, αυξάνοντας το κόστος μεταφοράς έως και 15-20% σε ορισμένες διαδρομές.
Σημειώστε ότι αρκετές εταιρείες προσφέρουν πλέον μισθούς άνω των 3.000 ευρώ «καθαρά», χωρίς να μπορούν να προσελκύσουν νέο προσωπικό!
ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ: Σε αναθεώρηση του στόχου για την πιστωτική επέκταση προχωρά ο όμιλος, με τον πήχη να ανεβαίνει για το 2025 σε 2,5 δισ. ευρώ, έναντι 2 δισ. ευρώ.
Ηδη στο 9μηνο η πιστωτική επέκταση της τράπεζας διαμορφώθηκε στο 1,8 δισ. ευρώ και οι εκταμιεύσεις συνεχίζονται με γοργούς ρυθμούς. Σύμφωνα δε με τον διευθύνοντα σύμβουλο Παύλο Μυλωνά, η ΕΤΕ συμμετέχει δυναμικά σε διεθνή κοινοπρακτικά δάνεια.
Ενα ατού είναι τα πλεονάζοντα κεφάλαια, που δίνουν αέρα στον όμιλο για να αναπτυχθεί δυναμικά σε σειρά από εργασίες. Αισιόδοξος εμφανίστηκε ο κ. Μυλωνάς και για τις εκταμιεύσεις του 2026.
Στο ταμπλό, πάντως, η μετοχή δοκιμάστηκε, καθώς οι πωλητές οδήγησαν τον τίτλο στα 12,6 ευρώ ή 4,4% χαμηλότερα. Η εικόνα αποδίδεται από κάποιους αναλυτές στο γεγονός πως δεν δόθηκε σήμα για επόμενες κινήσεις στο μέτωπο των εξαγορών.
Μπορεί να δήλωσε ο CEO «αναζητούμε ευκαιρίες, αλλά δεν θα προχωρήσουμε σε μια συναλλαγή για τη συναλλαγή», ζητώντας «να περιμένετε», αλλά η αγορά μάλλον δεν ήθελε.
Στα 55,1 εκατ. ευρώ οι συναλλαγές, με δύο πακέτα συνολικής αξίας 4,7 εκατ. ευρώ.