Μια σειρά στοιχεία για τις προοπτικές του θαλάσσιου τουρισμού, τις μαρίνες και το yachting, παρουσίασε ο πρόεδρος της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας, Σταύρου Κατσικάδη, στο διαδικτυακό συνέδριο του Economist «Μεταφορές και Τουρισμός» που πραγματοποιήθηκε στις 20 Μαΐου με θέμα: «Μπορεί να ανακάμψει η τουριστική αγορά μετά τον Covid-19;».
Αναλυτικά:
Στατιστικά δεδομένα θαλάσσιου τουρισμού στην Ευρώπη
- 32.000 εταιρίες (97% Μικρομεσαίες επιχειρήσεις)
- 280.000 άμεσες θέσεις απασχόλησης
- 70.000 χλμ ακτογραμμής και 37.000 χλμ εσωτερικών υδατογραμμών
- 48 εκατομμύρια Ευρωπαίοι πολίτες συμμετέχουν σε θαλάσσιες δραστηριότητες αναψυχής
- 36 εκατομμύρια ιδιοκτήτες σκαφών στην Ευρώπη
- 6 εκατομμύρια σκάφη στα ευρωπαϊκά ύδατα
- 10.000 μαρίνες παρέχουν πάνω από 1 εκατομμύριο θέσεις ελλιμενισμού
Ελλάδα
- 16.000 χλμ ακτογραμμή, 6.000 νησιά και νησίδες
- τα σκάφη και οι μαρίνες συμβάλλουν στο 1,41% του ΑΕΠ
- 43.626 θέσεις εργασίας στο θαλάσσιο τουρισμό, 60 μαρίνες, 13.000 οργανωμένες θέσεις
- ελλιμενισμού
- 17.428 ιδιωτικά και 6.109 επαγγελματικά σκάφη
- Έως 5 φορές κατά μ.ο. μεγαλύτερες δαπάνες ανά πελάτη σκάφους σε σύγκριση με τα ξενοδοχεία
- 6 άμεσες θέσεις εργασίας σε μαρίνες και 100 έμμεσες για κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού
- για κάθε ένα ευρώ ελλιμενισμού στη μαρίνα, δημιουργούνται 5 ευρώ δαπανών στην τοπική οικονομία
Μαρίνες & Yachting στην εποχή του κορωνοϊού
Μαρίνες
- Μείωση εσόδων λόγω 3-μήνης αναστολής:
- Μείωση ενοικίου 40% για καταστήματα, εστιατόρια, γραφεία & υπηρεσίες
- Μηδενικά έσοδα από πάρκινγκ, διαφήμιση
- Ακύρωση αφίξεων νέων σκαφών, αναβολή συμφωνιών
- Μηδενικά έσοδα από διερχόμενα σκλάφη
- Μεγαλύτερες απώλειες στις περιφερειακές μαρίνες, δηλαδή μαρίνες Ιονίου, Ανατολικού Αιγαίου, ζητήματα μετανάστευσης
Yachting
- Το μέγεθος των οικονομικών ζημιών είναι ακόμη πολύ νωρίς για να εκτιμηθεί:
- Ακύρωση ναύλων, αναβολή προπληρωμών
- Όσο μικρότερη είναι η χωρητικότητα, τόσο μεγαλύτερη η προβλεπόμενη ζημιά (περιοριστικά μέτρα, χαμηλότερη ζήτηση)
- Αβεβαιότητα στην προσεχή περίοδο
- Συνεχιζόμενη ανησυχία για μικρές επιχειρήσεις (πρακτορεύσεις, ναυλώσεις, πωλήσεις σκαφών, μεμονωμένοι επαγγελματίες)
Μέτρα ανακούφισης από το κράτος: ΦΠΑ ναύλου στο 12%, επίδομα ενίσχυσης εργαζομένων σε αναστολή
Ανάκαμψη μετά τον Covid-19
Παράγοντες που επηρεάζουν το τελικό επίπεδο των ζημιών της βιομηχανίας Yachting:
- Έγκαιρη εφαρμογή των πρωτοκόλλων υγείας και λειτουργίας στις μαρίνες και το yachting
- Παράταση της τουριστικής περιόδου και της περιόδου ναύλωσης σκαφών στην Ελλάδα
- Προώθηση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της χώρας στο εξωτερικό (ασφάλεια, κλίμα, προορισμοί,
- προσφορές)
- Οικονομική βοήθεια από το Κράτος στις μμε και την απασχόληση (πρόγραμμα SURE, επιδότηση εργασίας κ.α.)
- Απαιτούμενος χρόνος για το αντιικό/εμβόλιο - θα σωθεί η επόμενη σεζόν;
Διδάγματα - νέες προκλήσεις
- Ηλεκτρονικές λύσεις, ψηφιακή τεχνολογία (e-συνέδρια, CRM, άμεση επικοινωνία, εξυπηρέτηση πελατών,
- λογισμικό)
- Λιγότερο χαρτί, εξοικονόμηση ενέργειας, μείωση άσκοπων μετακινήσεων και χρόνου αναμονής ων μαρινών
- Παραγωγικότητα, αναδιοργάνωση ανθρώπινου δυναμικού, σχέδια έκτακτης ανάγκης, εκπαίδευση
- Αναμόρφωση του Δημόσιου τομέα και των διαδικασιών, λιγότερη γραφειοκρατία