ΔιαΝΕΟσις: 15 προτάσεις για καλύτερες δημόσιες συμβάσεις

Οι άξονες των προτάσεων για τη διασφάλιση της διαφάνειας και την επιτάχυνση των διαδικασιών. Οι διαπιστώσεις από την έως τώρα εφαρμογή του υφιστάμενου πλαισίου. Ποιες αλλαγές προτείνει στο νόμο 4412/2016.

Δημοσιεύθηκε: 27 Οκτωβρίου 2020 - 08:25

Load more

Σειρά προτάσεων – 15 για την ακρίβεια – που αφορούν τη βελτίωση του νόμου 4412/2016 που διέπει την ανάθεση και την εκτέλεση των δημοσίων συμβάσεων καταθέτει σε έρευνα – έκθεσή της η «ΔιαΝΕΟσις».

Οι προτάσεις αυτές, κατατίθενται εν μέσω επεξεργασίας του συγκεκριμένου νόμου καθώς η κυβέρνηση προτίθεται να προχωρήσει σε συγκεκριμένες τροποποιήσεις που σχετίζονται με την επιτάχυνση των διαδικασιών με παράλληλη τη διασφάλιση της διαφάνειας του νομοθετικού πλαισίου.

Σύμφωνα με τη «ΔιαΝΕΟσις» αν και ο ν. 4412/2016 βελτίωσε πολύ το παλιότερο ρυθμιστικό πλαίσιο, εντούτοις συνεχίζεται η συζήτηση ως προς τα πλεονεκτήματα και τις αδυναμίες του, καθώς οι περισσότερες από τις δυσλειτουργίες και τις παθογένειες που οδηγούν σε καθυστερήσεις, ακυρώσεις διαγωνισμών, υπερκοστολογήσεις και άλλα γνώριμα φαινόμενα, εξακολουθούν να επιβιώνουν.

Κατά τη «ΔιαΝΕΟσις» τα προβλήματα εντοπίζονται σε όλα τα στάδια εφαρμογής του νόμου, δηλαδή το προκαταρκτικό στάδιο, την ανάθεση και την εκτέλεση των συμβάσεων, καθώς και στην έννομη προστασία που απολαμβάνουν οι οικονομικοί φορείς στα επιμέρους στάδια.

Στην εφαρμογή του νόμου παρατηρήθηκαν φαινόμενα που ήταν γνωστά και στο παρελθόν, σημειώνεται στην έρευνα. Για παράδειγμα, έργα, προμήθειες, μελέτες και άλλες υπηρεσίες προκηρύσσονταν αποσπασματικά, δηλαδή δεν ήταν ενταγμένα σε κάποιον προγραμματισμό, ενώ οι συμβάσεις-πλαίσιο, ως εργαλείο για ένα πιο προβλέψιμο περιβάλλον, δεν χρησιμοποιούνταν επαρκώς.

Μάλιστα αναφέρεται ότι οι παράγοντες της αγοράς δεν είχαν μετάσχει σε διαβούλευση με τις αναθέτουσες αρχές και προσπαθούσαν να ανταποκριθούν στον αποσπασματικό τρόπο με τον οποίο προκηρύσσονταν διαγωνισμοί. Αυτό ήταν ιδιαίτερα εμφανές στις προμήθειες του Δημοσίου ενώ, όσον αφορά τα έργα, δεν υπάρχει ένα Εθνικό Σύστημα Τεχνικών Προδιαγραφών, Τιμών και Τευχών.

Όπως σημειώνεται στην έρευνα, κατά το προκαταρκτικό στάδιο, οι διαφορές επιλύονταν εν μέρει από τον νέο θεσμό του ν. 4412/2016, την Αρχή Επίλυσης Προδικαστικών Διαφορών (ΑΕΠΠ), αλλά η Αρχή δεν διέθετε επαρκή τεχνική εμπειρογνωμοσύνη για τα πολλά εξειδικευμένα τεχνικά θέματα που ανέκυπταν.

Η τάση προσφυγής στα δικαστήρια, ειδικά στα επόμενα στάδια, δεν αναστάλθηκε, καθώς οι ανταγωνιζόμενοι οικονομικοί φορείς δρούσαν σε περιβάλλον οξύτατου ανταγωνισμού και έλλειψης εμπιστοσύνης τόσο μεταξύ τους όσο και προς τους δημόσιους φορείς.

Ενόψει τέτοιων προβλημάτων, δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις μεταβολής επίμονων τάσεων στο επίπεδο στάσεων, αντιλήψεων και νοοτροπιών αναφέρει η «ΔιαΝΕΟσις» η οποία καταθέτει συγκεκριμένες προτάσεις για επίλυση συγκεκριμένων προβλημάτων, με σκοπό την εξοικονόμηση πόρων και τη βελτίωση της ποιότητας των αποτελεσμάτων, την ενδυνάμωση της διαφάνειας και επιτάχυνση των διαδικασιών εφαρμογής του νόμου.

Οι προτάσεις που διαρθρώνονται σε πέντε άξονες, είναι οι εξής:

1. Ενίσχυση της διαφάνειας:

2. Εξοικονόμηση χρηματικών πόρων:

3. Επιτάχυνση των διαδικασιών:

4. Απλούστευση των διαδικασιών

5. Αποτελεσματικότητα

Load more

Δείτε επίσης

Load more

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.



Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων