Τζίρος... τσίρος για το λιανεμπόριο τον Μάιο

Πτώση πάνω από 50% σε σχέση με τον Μάιο του 2019 καταγράφει το 23,6% των επιχειρήσεων. Στο πεντάμηνο του 2021 συγκριτικά με το 2020 μειωμένα έσοδα έχει το 68% σύμφωνα με έρευνα του ΕΣΑ. Μηδενικό ταμείο σε Μοναστηράκι και Πλάκα.

Δημοσιεύθηκε: 1 Ιουνίου 2021 - 09:03

Load more

Το ταμείο είναι μείον τον Μάιο για το 84% των εμπορικών επιχειρήσεων της πρωτεύουσας, συγκριτικά με τον Μάιο του 2019 ενώ μόλις 8,8% δηλώνει αύξηση, η οποία εν πολλοίς οφείλεται σε νέα υποκαταστήματα που πριμοδότησαν τον τζίρο.

Παρά την “χαλάρωση” των περιοριστικών μέτρων οι επιδόσεις της αγοράς απέχουν από την εποχή της κανονικότητας, με μία στις 4 επιχειρήσεις (23,6%) να σημειώνουν πτώση πάνω από 50%, σύμφωνα με έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ). Το 1/3 των επιχειρήσεων εμφανίζει πτώση πωλήσεων μεταξύ 30% και 50% ενώ μία στις δέκα επιχειρήσεις δεν άνοιξε καν. Για πτώση τζίρου μέχρι 30% μιλά το 55,2% του δείγματος.

Η κατάσταση δείχνει λίγο καλύτερη εάν συγκριθούν οι πωλήσεις του φετινού Μαΐου με τον περσινό αλλά θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι πέρυσι τα καταστήματα άνοιξαν - μετά το πρώτο lockdown - στις 11 Μαΐου. Σε αυτή τη σύγκριση λιγότερες από τις μισές επιχειρηματίες (45%) καταγράφουν πτώση πωλήσεων. Το 16% δήλωσε τζίρο στα επίπεδα του 2020 κι ένα 8,4% εμφάνισε πτώση έως 15%. Αντίθετα, αύξηση πωλήσεων μέχρι 15% παρουσίασε το 25% των επιχειρήσεων. Επίσης ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι πάνω από τους μισούς επιχειρηματίες δήλωσαν αύξηση τζίρου, έστω και περιορισμένη ή επίδοση αντίστοιχη με αυτή του 2020. Σημειώνεται ότι καλύτερες επιδόσεις εμφανίζουν οργανωμένες εταιρείες που είχαν τη δυνατότητα να προμηθευτούν νέο εμπόρευμα. 

Συνολικά, στο πεντάμηνο του 2021 συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2020 το 68% των επιχειρήσεων δηλώνουν ότι εμφάνισαν πτώση τζίρου. Πάνω από δύο στις δέκα επιχειρήσεις (21,3%) εμφανίζουν πτώση 16-30% κι ένα 17% εμφανίζει πτώση 30-50%. Μόνον 11,6% των επιχειρηματιών είδαν τις πωλήσεις των εταιρειών τους να καταγράφουν αύξηση. Στο σύνολο του δείγματος ο ένας στους δέκα (0,9%) εμφάνισε αύξηση τζίρου πάνω από 50%, ένα 10,7% εμφάνισε αύξηση από 15% μέχρι 30% ενώ σταθερές πωλήσεις καταγράφει το 13,3%.

Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν ότι τα καταστήματα στηρίχθηκαν λίγο με τα Δώρα του Πάσχα αλλά και με το τζίρο που κάνουν τα Σάββατα και τις πρώτες μέρες κάθε μήνα, όταν μπαίνει το μηνιάτικο για τους καταναλωτές. Για τις αλυσίδες, τα καταστήματα του κέντρου είναι τα λιγότερο αποδοτικά ενώ περιοχές όπως η Πλάκα και το Μοναστηράκι γράφουν απώλειες από 30% έως πάνω από 70-80%. Διαπιστώνεται επίσης ότι η ελαχιστοποίηση της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς ως μέτρο προστασίας από πιθανή μόλυνση από Covid-19 και η έλλειψη τουρισμού, έχουν ως αποτέλεσμα η πτώση του τζίρου στο κέντρο της Αθήνας να είναι πολύ μεγαλύτερη από τις περιφερειακές αγορές. 

Εν κατακλείδι, η αγορά δεν έχει “πάρει μπρος” ακόμη, όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά από επαγγελματίες που εκτιμούν ότι οι εταιρείες αντέχουν, παρά τη χαμηλή ζήτηση, επειδή δεν έχουν αρχίσει ακόμη να πληρώνουν την περσινή ζημιά.

Όπως σημειώνει ο πρόεδρος του ΕΣΑ, Σταύρος Καφούνης, η επαναλειτουργία της αγοράς σε καθεστώς χαμηλών τζίρων και η διαπίστωση ότι χρειάζεται πολύς χρόνος ακόμα για να επιστρέψει στους ρυθμούς του 2019, με βελτιωμένη ρευστότητα, δείχνει ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις χρειάζονται ακόμα στοχευμένη στήριξη για να καλυφθεί “το βουνό των υποχρεώσεων” που μεταφέρθηκαν από την περίοδο της πανδημίας στο εγγύς μέλλον. “Είναι απαραίτητο οι επιχειρήσεις να λειτουργήσουν έως το τέλος του έτους με μειωμένες δαπάνες και να έχουν τη δυνατότητα μίας γενναίας ρύθμισης των συνολικών οφειλών τους, με παράλληλη διατήρηση του μέτρου της υποχρεωτικής μείωσης των ενοικίων για ένα ακόμα εξάμηνο και στοχευμένη στήριξη του λιανεμπορίου με τη δημιουργία ενός ειδικού προγράμματος ΕΣΠΑ, στα πρότυπα του προγράμματος για την εστίαση.

Load more

Δείτε επίσης

Load more

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.



Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων