Κατατέθηκε το νομοσχέδιο για το υπαίθριο εμπόριο

Με το σχέδιο νόμου αναμορφώνεται το θεσμικό πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας του υπαίθριου εμπορίου.

Δημοσιεύθηκε: 15 Οκτωβρίου 2021 - 12:04

Load more

Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων υπό τον τίτλο «Αναμόρφωση και εκσυγχρονισμός του ρυθμιστικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας του υπαίθριου εμπορίου, ρυθμίσεις για την άσκηση ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων στην εκπαίδευση, βελτιώσεις στην επιμελητηριακή νομοθεσία και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων».

Με το σχέδιο νόμου αναμορφώνεται το θεσμικό πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας του υπαίθριου εμπορίου και ρυθμίζονται διάφορα θέματα αρμοδιότητας των υπουργείων Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Παιδείας και Θρησκευμάτων. Ειδικότερα:

ΜΕΡΟΣ Α

1.Καθορίζεται ο σκοπός, το αντικείμενο και παρατίθενται οι ορισμοί του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου.

2.α. Προσδιορίζονται οι μορφές άσκησης του υπαίθριου εμπορίου επί των οποίων έχουν εφαρμογή οι ρυθμίσεις.

β. Καθορίζονται:

3. Υποχρεούνται όλοι οι κάτοχοι άδειας δραστηριοποίησης στο υπαίθριο εμπόριο σε δήλωση έναρξης επιχειρηματικής δραστηριότητας στην αρμόδια φορολογική αρχή και σε χρήση Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (Φ.Η.Μ.) δηλωμένου και συνδεδεμένου στο Πληροφοριακό Φ.Η.Μ. της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.). Εξαιρούνται της υποχρέωσης αυτής οι πωλητές που δραστηριοποιούνται στις αγορές χειροτεχνών-καλλιτεχνών μέχρι τρεις μήνες ανά έτος, υπό την οριζόμενη προϋπόθεση, και οι αναφερόμενοι παραγωγοί πωλητές που δραστηριοποιούνται στο στάσιμο και πλανόδιο εμπόριο.

4. Καθορίζονται:

5. Προσδιορίζονται τα τέλη θέσης και δικαιώματος δραστηριοποίησης πωλητών στο υπαίθριο εμπόριο καθώς και οι περιπτώσεις απαλλαγής από την καταβολή τους.

Από το τέλος που εισπράττουν i) οι φορείς λειτουργίας των λαϊκών αγορών της περιφέρειας Αττικής και της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης και ii) οι φορείς λειτουργίας των βραχυχρόνιων αγορών και των αγορών χειροτεχνών- καλλιτεχνών της περιφέρειας Αττικής και της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, ποσοστό 1% εμφανίζεται στα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού σε διακριτό αναλυτικό λογαριασμό εσόδου (Α.Λ.Ε.) λόγω της υποστήριξης της λειτουργίας και της συντήρησης του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος «Ανοικτή Αγορά» (Ο.Π.Σ.Α.Α.) από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

6. Καθορίζονται:

7. Προβλέπονται οι διαδικασίες και ορίζονται οι αρμόδιες αρχές για θέματα ίδρυσης, μετακίνησης, επέκτασης και κατάργησης λαϊκών αγορών.

8.α. Προσδιορίζεται το περιεχόμενο και ο σκοπός του Κανονισμού Λειτουργίας των Λαϊκών Αγορών.

β. Προβλέπονται οι ημέρες λειτουργίας των λαϊκών αγορών και διασαφηνίζεται η αρμοδιότητα ορισμού του καθημερινού ωραρίου λειτουργίας τους.

γ. Προβλέπεται η δυνατότητα ίδρυσης πρότυπων λαϊκών αγορών (νέος θεσμός), ορίζονται οι αρμόδιες αρχές, αναφέρονται τα προαπαιτούμενα στοιχεία για τη λειτουργία τους, κ.λπ.

9. Περιλαμβάνονται ρυθμίσεις αναφορικά με τις βραχυχρόνιες αγορές. Ενδεικτικά αναφέρονται: i) οι αρμόδιες αρχές για τη λειτουργία τους και οι σχετικές αρμοδιότητές τους, ii) η διαδικασία, οι όροι και οι προϋποθέσεις για την ίδρυση, μετακίνηση, επέκταση και κατάργησή τους, iii) η διάρκεια λειτουργίας τους, iv) οι κατηγορίες συμμετεχόντων πωλητών στις βραχυχρόνιες αγορές και η ποσόστωση συμμετοχής τους, v) το ελάχιστο περιεχόμενο του Κανονισμού λειτουργίας τους.

10. Περιλαμβάνονται ειδικές ρυθμίσεις για i) τις Κυριακάτικες αγορές, τα επιτρεπόμενα είδη προς πώληση και τη διαδικασία ίδρυσης αυτών, ii) τις εμποροπανηγύρεις και τη λειτουργία τους και iii) τη λειτουργία των αγορών ρακοσυλλεκτών, τις κατηγορίες πωλητών και τους όρους της επιλογής τους.

11. Προβλέπεται η λειτουργία ειδικών θεματικών αγορών στις περιφέρειες της χώρας, (πλην των Περιφερειών Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας) υπό τους ειδικώς οριζόμενους όρους.

12. Περιλαμβάνονται ειδικές ρυθμίσεις για τις αγορές χειροτεχνών - καλλιτεχνών, τους όρους χορήγησης των σχετικών αδειών, τους αρμόδιους φορείς λειτουργίας, τις προϋποθέσεις ίδρυσης, κατάργησης, μετακίνησης και επέκτασης των αγορών αυτών, τη διαδικασία απόδοσης θέσεων πωλητών, το περιεχόμενο και τον σκοπό του Κανονισμού λειτουργίας των εν λόγω αγορών.

13. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τις αγορές παρασκευής και πώλησης έτοιμου φαγητού και ποτών επί του δρόμου (street food markets). Ειδικότερα μεταξύ άλλων:

14. Ορίζεται ως αρμόδια αρχή για το στάσιμο εμπόριο ο δήμος, εντός των ορίων του οποίου χορηγείται η θέση δραστηριοποίησης στο στάσιμο εμπόριο, και προσδιορίζονται οι αρμοδιότητες αυτού (καθορισμός του ύψους του τέλους κατάληψης κοινόχρηστου χώρου, του τρόπου πληρωμής του καθώς και κάθε άλλου σχετικού ζητήματος).

15.α. Αναφέρονται: i) οι κατηγορίες πωλητών που μπορούν να δραστηριοποιούνται στο στάσιμο εμπόριο, ii) οι χώροι στους οποίους δύνανται να βρίσκονται οι θέσεις άσκησης στάσιμου εμπορίου και iii) τα κριτήρια βάσει των οποίων χωροθετούνται οι θέσεις δραστηριοποίησης.

β. Προσδιορίζεται το νομοθετικό πλαίσιο το οποίο εφαρμόζεται για τις κινητές καντίνες που δραστηριοποιούνται σε κοινόχρηστους χώρους αιγιαλού και παλαιού αιγιαλού, παραλίας, όχθης και παρόχθιας ζώνης μεγάλων λιμνών και πλεύσιμων ποταμών. (ν. 2971/2001)

γ. Καθορίζονται η διαδικασία και τα κριτήρια χορήγησης άδειας και παραχώρησης θέσης δραστηριοποίησης στο στάσιμο εμπόριο. Ειδικότερα μεταξύ άλλων προβλέπεται η υποχρέωση των κατόχων αδείας, σε περίπτωση που τους έχουν παραχωρηθεί περισσότερες από μία θέσεις στο δήμο, να επιλέξουν με δήλωσή τους, εντός του οριζόμενου διαστήματος, μία θέση, παραιτούμενοι από τις λοιπές. Η μη υποβολή της ανωτέρω δήλωσης, εντός της οριζόμενης προθεσμίας, συνεπάγεται για τον υπόχρεο διοικητικό πρόστιμο ύψους 1.000 ευρώ και ανάκληση της αδείας δραστηριοποίησής του.

16. Ρυθμίζονται εκ νέου θέματα σχετικά με τις αρμόδιες αρχές (περιφέρειες) για το πλανόδιο εμπόριο, τους πωλητές που δραστηριοποιούνται σ' αυτό καθώς και τους ειδικότερους όρους και προϋποθέσεις δραστηριοποίησης σε αυτό. Μεταξύ άλλων ορίζεται ότι κάθε πωλητής δεν μπορεί να κατέχει περισσότερα από ένα δικαιώματα δραστηριοποίησης στο πλανόδιο εμπόριο σε κάθε περιφέρεια και δεν μπορεί να δραστηριοποιείται σε περισσότερες από τρεις περιφέρειες.

17.α. Προβλέπεται η τήρηση ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων στο Ο.Π.Σ.Α.Α. για την εύρυθμη λειτουργία του υπαίθριου εμπορίου και την παρακολούθησή της, το οποίο υλοποιείται τεχνικά από τη Γενική Διεύθυνση Ψηφιακής Πολιτικής και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων και εμπίπτει στην αρμοδιότητα της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.

β. Προσδιορίζονται τα στοιχεία που πρέπει να καταχωρούνται στο Ο.Π.Σ.Α.Α από τις αρμόδιες αρχές καθώς και οι χρήστες αυτού.

γ. Στο Ο.Π.Σ.Α.Α. λειτουργεί ψηφιακή πλατφόρμα, η οποία είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ). Το Ο.Π.Σ.Α.Α. διαλειτουργεί με το πληροφοριακό σύστημα της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, στην οποία ο κάθε δραστηριοποιούμενος στη λαϊκή αγορά πωλητής εισάγει, κατά την περίοδο λειτουργίας της αγοράς, τα οριζόμενα στοιχεία. Η παράλειψη της ανωτέρω εμπρόθεσμης καταχώρησης επιφέρει πρόστιμο ύψους 500 ευρώ.

18. Επαναπροσδιορίζονται οι αρμόδιες αρχές ελέγχου της εύρυθμης λειτουργίας του υπαίθριου εμπορίου, οι υποχρεώσεις και τα καθήκοντα των ελεγκτών, οι υποχρεώσεις των ελεγχομένων καθώς και η διαδικασία διενέργειας των ελέγχων.

19.α. Επανακαθορίζονται οι διοικητικές και ποινικές κυρώσεις για την παράβαση διατάξεων στο υπαίθριο εμπόριο καθώς και η διαδικασία είσπραξης των σχετικών διοικητικών προστίμων. Ειδικότερα μεταξύ άλλων προβλέπεται η επιβολή διοικητικού προστίμου έως 100.000 ευρώ στις αρμόδιες αρχές που είναι υπόχρεες για την ενημέρωση του Ο.Π.Σ.Α.Α. και τη δημοσίευση των κενών θέσεων πωλητών σε λαϊκές αγορές σε περίπτωση παράλειψης της διενέργειας των σχετικών καταχωρήσεων και δημοσιεύσεων εντός των οριζομένων προθεσμιών.

β. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη διοικητική και δικαστική προστασία των ελεγχόμενων πωλητών.

20.α. Περιλαμβάνονται μεταβατικής ισχύος καθώς και εξουσιοδοτικές διατάξεις σχετικά με το υπαίθριο εμπόριο. Ειδικότερα μεταξύ άλλων ορίζεται ότι οι αρμόδιοι φορείς λειτουργίας των υφιστάμενων λαϊκών αγορών που λειτουργούν κατά τη δημοσίευση του υπό ψήφιση νόμου, χωρίς απόφαση ίδρυσης, κανονισμό λειτουργίας και τοπογραφικό διάγραμμα οφείλουν να προβούν στην έκδοση αυτών και την καταχώρησή τους στο Ο.Π.Σ.Α.Α. εντός του οριζόμενου χρονικού διαστήματος, με την παράλειψη των ανωτέρω να επισύρει διοικητικό πρόστιμο έως 100.000 ευρώ, με δυνατότητα διπλασιασμού σε περίπτωση υποτροπής.

β. Παρατίθενται οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας που καταργούνται με τις προτεινόμενες διατάξεις του υπό ψήφιση νόμου. Ειδικότερα καταργούνται μεταξύ άλλων τα κλιμάκια ελέγχου λαϊκών αγορών και υπαίθριου εμπορίου, τα κλιμάκια ελέγχου της τουριστικής αγοράς και οι οργανικές μονάδες της διεύθυνσης Λαϊκών Αγορών των περιφερειών Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας.

ΜΕΡΗ Β' ΚΑΙ Γ'

1.α. Τίθενται προϋποθέσεις (άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας, προσδιορισμός αρμόδιας αρχής για τη χορήγησή τους κ.λπ.), για την άσκηση υπαίθριων ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων, πλην αυτών που ρυθμίζονται από τις διατάξεις του Κεφαλαίου ΙΘ ́ του ν. 4442/2016 (θεματικά πάρκα, τσίρκο, παγοδρόμια). Με κ.υ.α. δύναται να ορίζονται οι αρμόδιες αρχές, προϋποθέσεις κ.λπ. για την άσκηση των ανωτέρω δραστηριοτήτων στους αναφερόμενους χώρους (λιμένες, χερσαίες ζώνες τουριστικών λιμένων, πλοία, πλωτά μέσα) κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

β. Επανακαθορίζεται το ωράριο λειτουργίας θεάτρων και κινηματογράφων που λειτουργούν σε κλειστές αίθουσες ή υπαίθριους χώρους, υπό την προϋπόθεση μη διατάραξης της κοινής ησυχίας και θεσπίζονται χαμηλότερα πρόστιμα σε περίπτωση παραβίασής της (σήμερα, το ύψος της χρηματικής ποινής που επιβάλλεται ανέρχεται σε τουλάχιστον 5.000 ευρώ, κατ ́ εφαρμογή της μνημονευόμενης απόφασης).

2.α. Εισάγονται ρυθμίσεις για την απλούστευση ίδρυσης και λειτουργίας δραστηριοτήτων στον τομέα της εκπαίδευσης και συγκεκριμένα, εντάσσονται στο ρυθμιστικό πεδίο του ν.4442/2016, η ίδρυση και λειτουργία, από φυσικά ή νομικά πρόσωπα, Ιδιωτικών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ι.Ε.Κ.), Φροντιστηρίων, Κέντρων Ξένων Γλωσσών και Κολλεγίων. Σε σχέση με τα ισχύοντα (αδειοδότηση από τα κατά περίπτωση αρμόδια όργανα, σύμφωνα με την παρ. Θ του άρθρου πρώτου του ν.4093/2012), επέρχονται οι ακόλουθες μεταβολές:

β. Προσαρμόζονται ανάλογα οι διατάξεις της παρ. Θ του άρθρου πρώτου του ν.4093/20212 και καθορίζεται ο χρόνος έναρξης ισχύος των προτεινόμενων ρυθμίσεων.

3α. Παρέχεται δυνατότητα στα επιμελητήρια να προβαίνουν σε επιχορηγήσεις πληγεισών επιχειρήσεων, ιδίως από φυσικές καταστροφές, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

Τροποποιούνται/συμπληρώνονται διατάξεις σχετικά με την καταβολή των εξόδων παράστασης και οδοιπορικών στα μέλη Δ.Σ. και λοιπούς υπαλλήλους των Επιμελητηρίων, καθώς και διατάξεις περί αυτοδίκαιης έκπτωσης από αξίωμα στα Επιμελητήρια.

γ. Συμπληρώνονται οι διατάξεις περί αύξησης μετοχικού κεφαλαίου στις εταιρείες ΚΤΕΛ Α.Ε. (ν. 2963/2001) και τίθενται, κατ' εξαίρεση των διατάξεων για τις ανώνυμες εταιρείες (ν. 4548/2018), προϋποθέσεις για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου εάν τα ίδια κεφάλαια είναι αρνητικά.

δ. Προβλέπεται η έκδοση διατακτικών σίτισης από κεφαλαιουχικές ή προσωπικές εταιρείες κατά τα ειδικότερα οριζόμενα και παρέχεται εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση επιμέρους θεμάτων (άσκηση εποπτείας, επιβαλλόμενα πρόστιμα/κυρώσεις, κ.λπ.).

Load more

Δείτε επίσης

Load more

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.



Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων