Τιμοκατάλογοι με ανατιμήσεις έως 30%, πλαφόν σε προϊόντα

Γιατί οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έβαλαν πλαφόν στις πωλήσεις σε άλευρα, ηλιέλαιο και ζάχαρη στα φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα. Συνεχής η λήψη νέων τιμοκαταλόγων με αυξήσεις. Η εξαφάνιση των προσφορών και τα αποθέματα που καλύπτουν το επόμενο δίμηνο.

Δημοσιεύθηκε: 24 Μαρτίου 2022 - 08:05

Load more

«Εάν η κατάσταση δυσκολέψει, θα δούμε πλαφόν στις πωλήσεις προϊόντων και στα φυσικά καταστήματα», έλεγε χθες το πρωί στο Euro2day.gr υψηλόβαθμο στέλεχος αλυσίδας σούπερ μάρκετ, σχολιάζοντας την απόφαση να υπάρχει όριο αγοράς στα ηλεκτρονικά καταστήματα.

Και πριν πριν αλέκτορα φωνήσαι, η συγκεκριμένη αλυσίδα και ακόμη τρεις μεγάλες που δραστηριοποιούνται στο λιανεμπόριο τροφίμων έχουν προχωρήσει στην επιβολή πλαφόν στις πωλήσεις αλεύρων και ηλιελαίου και στα ράφια του φυσικού τους δικτύου.

Ο λόγος που επιβλήθηκε το όριο, όπως υποστηρίζουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, είναι για να προφυλάξουν τα αποθέματά τους «από χονδρεμπορικές εταιρείες που είχαν στραφεί σε αγορές μεγάλων ποσοτήτων μέσω των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ» και να εξυπηρετήσουν το σύνολο της ζήτησης.

Τι γίνεται, όμως, με τα αποθέματα και την επάρκεια σε άλευρα, ηλιέλαιο και ζάχαρη, τρία βασικά προϊόντα, οι εισαγωγές των οποίων έχουν επηρεαστεί από τον πόλεμο στη Ουκρανία;

«Οι διαβεβαιώσεις που έχουμε από τους προμηθευτές αυτών των "επικίνδυνων" κατηγοριών, δηλαδή άλευρα, ηλιέλαιο και ζάχαρη, είναι ότι θα μας καλύψουν και δεν θα έχουμε πρόβλημα το πολύ για τους επόμενους 1-2 μήνες. Οπότε αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν προϊόντα σε έλλειψη. Έχουν μικρύνει τα αποθέματα, αλλά προϊόντα σε έλλειψη δεν υπάρχουν», διαβεβαιώνει ο ίδιος.

Για να διατηρήσουν γεμάτα τα ράφια των καταστημάτων τους οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ τις τελευταίες εβδομάδες έχουν προχωρήσει σε «άνοιγμα» και σε άλλους προμηθευτές αυτών των κρίσιμων κατηγοριών, πέραν των παραδοσιακών με τους οποίους συνεργάζονταν. «Μέχρι χθες μπορεί να είχαμε τρεις μάρκες αλεύρων, τώρα έχουμε ανοίξει το ράφι μας σε 5 μάρκες για να υπάρχει προϊόν», αναφέρει στέλεχος αλυσίδας από τη Βόρεια Ελλάδα, το οποίο σημειώνει πως μπορεί ο καταναλωτής να μη βρει τη μάρκα που αγοράζει συνήθως, αλλά θα υπάρχει μια άλλη μάρκα και θα καλύψει την ανάγκη του.

Η πίεση που δέχονται προμηθευτές και λιανεμπόριο συνδέεται και με την αύξηση της κατανάλωσης στα συγκεκριμένα προϊόντα. «Αισθάνομαι ότι κτίζεται κάποιο στοκ ασφαλείας, όχι όμως σε επίπεδο Covid που είχαμε ζήσει και σε καμία περίπτωση αγορές πανικού», λένε στελέχη της αγοράς. Κάτι που συνδέεται με τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος και τις αυξήσεις των τιμών που δεν είναι διαχειρίσιμες, λέει μιλώντας στο Euro2day.gr στέλεχος του λιανεμπορίου.

Η μείωση των αποθεμάτων, η δυσκολία, όπως λένε προμηθευτές και χονδρέμποροι, ανεύρεσης πρώτων υλών, όπως άλευρα, ηλιέλαια και ζάχαρη -προϊόντα που η χώρα εισάγει- και η αύξηση της ζήτησης οδηγεί τις τιμές προς τα πάνω.

«Οι ανατιμήσεις συνεχίζουν με μεγάλη ένταση σε ευρύτητα χαρτοφυλακίων και σε ποσοστά που είναι διψήφια», λένε στελέχη της αγοράς στο Euro2day.gr. Ως παράδειγμα φέρνουν τα άλευρα, όπου οι αλευροβιομηχανίες τούς έχουν ενημερώσει για ανατιμήσεις 30% από τον Απρίλιο.

«Αυτό μας δημιουργεί πολύ μεγάλο πρόβλημα, γιατί δεν μπορούμε να τις περάσουμε έτσι όπως έρχονται στον καταναλωτή. Με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή να θυσιάζεται ένα μεγάλο ποσοστό της κερδοφορίας μας», υποστηρίζουν. Και αυτό, όπως λέει στέλεχος γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ, θα οδηγήσει αρκετές αλυσίδες του κλάδου σε ζημιές.

Τα άλευρα, όμως, δεν είναι η μοναδική κατηγορία όπου οι προμηθευτές έχουν στείλει νέους τιμοκαταλόγους. «Δεν υπάρχει κατηγορία που να μη θίγεται αυτή τη στιγμή. Δεν έχουμε ζήσει κάτι αντίστοιχο τα τελευταία 25 χρόνια» αναφέρουν. Μέχρι σήμερα, οι σταθμισμένες ανατιμήσεις είναι της τάξεως του 8-10%, σημειώνουν οι ίδιες πηγές.

Πώς όμως έχει επηρεαστεί η κατανάλωση; «Τους δύο πρώτους μήνες οι πωλήσεις σε αξία ήταν κάτω 4-5%. Ο Μάρτιος θα είναι λίγο καλύτερος, με τις πωλήσεις σε αξία να κινούνται στο -2,0%. Όμως σε επίπεδο όγκου πωλήσεων η πτώση της κατανάλωσης θα είναι 8-10% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα» λένε.

Την ίδια ώρα καταγράφεται και περιορισμός της έντασης και της έκτασης των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών. «Το πρώτο πράγμα που λέμε στους προμηθευτές μας είναι να μειώσουν το προωθητικό τους πλάνο, πριν έρθουν με μια ανατίμηση της τάξεως του 15-20%», αναφέρουν οι ίδιες πηγές.

Όσον αφορά τις εκτιμήσεις για το μέλλον, «ορατότητα δεν υπάρχει», όπως λένε. Όλα, όπως αναφέρουν, θα εξαρτηθούν από το εάν νικήσει ή όχι η διπλωματία στην Ουκρανία. Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα πάντως το περιβάλλον είναι απρόβλεπτο, σημειώνουν.

Load more

Δείτε επίσης

Load more

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.



Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων