Ξηλώνονται αρμοδιότητες της ΡΑΕ για να κλείσει η πώληση της ΔΕΠΑ Υποδομών

Με τροπολογία η κυβέρνηση αφαιρεί αρμοδιότητες της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, με στόχο να διευκολυνθεί η μεταβίβαση της ΔΕΠΑ Εμπορίας στην Italgas. Ποιες είναι οι κρίσιμες ρυθμίσεις και τι προηγήθηκε.

Δημοσιεύθηκε: 27 Ιουνίου 2022 - 08:02

Load more

Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας καταργεί όχι μόνο κρίσιμες αρμοδιότητες της ΡΑΕ, αλλά και επιταγές του κοινοτικού δικαίου. Προκειμένου να εξυπηρετηθεί η πώληση της ΔΕΠΑ Υποδομών στην Italgas, το ΥΠΕΝ, με μία κίνηση που προκαλεί σοβαρά ερωτήματα, αφαιρεί από τον Ρυθμιστή τη δυνατότητα πιστοποίησης των τριών θυγατρικών Εταιρειών Διανομής Αερίου, μέσω της οποίας επιτυγχάνεται η ρυθμιστική εποπτεία και ο συνακόλουθος έλεγχος τυχόν ασύμβατων με το κοινοτικό δίκαιο μελλοντικών ενεργειών από τον νέο ιδιοκτήτη.

Στην τροπολογία που κατέθεσε το ΥΠΕΝ την Παρασκευή το βράδυ στο σχέδιο νόμου για την αδειοδότηση των ΑΠΕ, με την οποία αναστέλλεται η εφαρμογή της Ρήτρας Αναπροσαρμογής για περίπου ένα χρόνο, περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις που στοχεύουν «πάση θυσία» σε ένα πράγμα: να ξεμπλοκάρει χωρίς αναταράξεις η ολοκλήρωση της πώλησης της ΔΕΠΑ Υποδομών στην Italgas. Κυρίως, καταργείται η πιστοποίηση, όπως ορίζει ρητά ο Ν. 4001/2011, από τη ΡΑΕ των τριών ΕΔΑ ως ανεξάρτητων Διαχειριστών, όπως και η υποχρέωσή τους να τηρήσουν τους όρους που περιλαμβάνει αυτή.

Πιο συγκεκριμένα:

• Με το άρθρο 6, παρ. 1 της τροπολογίας, καταργούνται τα άρθρα 80ΣΤ και 80Ζ του Ν.4001/2011 (Α’ 179) περί πιστοποίησης των Διαχωρισμένων Διαχειριστών Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου και των υφιστάμενων συμμετοχών και δικαιωμάτων. Επιπλέον, στην παρ. 2 προβλέπεται η κατάργηση, από τη δημοσίευση του παρόντος, των πάσης φύσεως αποφάσεων και ρυθμίσεων που έχουν εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 80ΣΤ. Η ρύθμιση «φωτογραφίζει» ευθέως τις τρεις ΕΔΑ που ανήκουν στον όμιλο της ΔΕΠΑ Υποδομών και ακυρώνει την πιστοποίηση της ΡΑΕ.

• Με το άρθρο 3 της τροπολογίας αλλάζει το άρθρο 80Ε του Ν.4001, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο στον Ιταλό επενδυτή να συγχωνεύσει όποτε το επιθυμεί τις τρεις ΕΔΑ στη μητρική εταιρεία Italgas NewCo Srl, στην οποία θα περάσουν οι μετοχές της ΔΕΠΑ Υποδομών. Από τη μία πλευρά, καλύπτεται μεν η απαιτούμενη ανεξαρτησία των ΕΔΑ από άλλες δραστηριότητες που δεν συνδέονται με τη διανομή, ταυτόχρονα, όμως, προβλέπεται ότι αυτό δεν συνεπάγεται τον διαχωρισμό του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των περιουσιακών στοιχείων του συστήματος διανομής από την κάθετα ολοκληρωμένη επιχείρηση. Μπορεί, συνεπώς, να συμβεί και με τη βούλα του… ελληνικού νόμου, κόντρα σε όσα ορίζουν κοινοτικές επιταγές.

• Με το άρθρο 4 της τροπολογίας καταργούνται διατάξεις του Ν.4001 που έχουν να κάνουν με τον έλεγχο ή την αύξηση συμμετοχής σε Διαχειριστή Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου και αλλάζει το άρθρο 80Η του νόμου, το οποίο πλέον επιτρέπει, αφενός, την είσοδο τρίτων στο μετοχικό κεφάλαιο των τριών ΕΔΑ και αφετέρου, περιορίζει στην απλή γνωστοποίηση προς τη ΡΑΕ της συναλλαγής. Το μόνο που μπορεί να κάνει πλέον η Αρχή είναι να ζητά πληροφορίες για την ταυτότητα των υποψήφιων νέων επενδυτών στις ΕΔΑ. Η ρύθμιση, δηλαδή, επιβάλλει απλά ότι αν δεν γνωστοποιηθεί η συναλλαγή στη ΡΑΕ (και γιατί να μη γίνει η γνωστοποίηση, τυπική θα είναι), τότε ο Ρυθμιστής έχει το δικαίωμα να επιβάλει κυρώσεις.

Να σημειωθεί ότι η ΡΑΕ «πιέστηκε» να αλλάξει το αρχικό αυστηρό κείμενο της πιστοποίησης της ανεξαρτησίας των τριών ΕΔΑ, με μία πιο ευέλικτη φρασεολογία, προκειμένου να αρθεί η σφοδρή δυσαρέσκεια της Italgas, απειλώντας την ολοκλήρωση της συναλλαγής με το ΤΑΙΠΕΔ. Όπως έχει ήδη γράψει το Euro2day.gr, στο νέο κείμενο ως προϋπόθεση για την πιστοποίηση των ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας και ΔΕΔΑ τίθεται μεν ως μέγιστο διάστημα η 3ετία, για τη μη αλλαγή της μετοχικής σύνθεσης των τριών θυγατρικών, αλλά όχι με τον χαρακτήρα της απαγόρευσης αλλά της ισχυρής σύστασης από την Αρχή. Η λέξη που χρησιμοποιείται, είναι «προσήκει». Κι αυτό, στη λογική να δοθεί εύλογος χρόνος στον νέο ιδιοκτήτη της ΔΕΠΑ Υποδομών να καταδείξει ότι προτίθεται να υλοποιήσει το επενδυτικό πρόγραμμα των τριών ΕΔΑ, ώστε να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.

Στο ίδιο πλαίσιο, η ΡΑΕ υποδεικνύει να παραμείνει αμετάβλητο και το οργανόγραμμα των τριών εταιρειών, με άλλα λόγια, να μην υπάρξουν στο ίδιο διάστημα αλλαγές στις εργασιακές συνθήκες των εργαζομένων σε αυτές, πάντα, όμως, με τον χαρακτήρα του «προσήκει».

Προφανώς, ούτε το «διορθωμένο» κείμενο της ΡΑΕ άρεσε, οπότε ήρθε το ΥΠΕΝ να «λύνει τον γόρδιο δεσμό» για να πουληθεί η ΔΕΠΑ Υποδομών, όπως επιθυμεί ο νέος ιδιοκτήτης. Το ερώτημα, ωστόσο, που δημιουργείται, είναι αν η κατάργηση μίας ρυθμιστικής αρμοδιότητας συντεταγμένης με το κοινοτικό δίκαιο εγείρει κυρώσεις σε βάρος της χώρας μας από την Κομισιόν.

Το κείμενο του άρθρου 80ΣΤ που καταργείται

Άρθρο 80ΣΤ

Πιστοποίηση Διαχωρισμένων Διαχειριστών Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου

1. Κάθε υποψήφιος Διαχειριστής Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου υποχρεούται να γνωστοποιήσει στη ΡΑΕ τη συμμόρφωσή του στις διατάξεις του παρόντος νόμου και να ζητήσει τη χορήγηση πιστοποίησης. Η αίτηση συνοδεύεται από όλα τα απαραίτητα έγγραφα και στοιχεία, συμπεριλαμβανομένων όσων αναφέρονται στο άρθρο 80Η, και καταχωρίζεται στο Μητρώο αιτήσεων της ΡΑΕ. Με απόφαση της ΡΑΕ καθορίζονται τα ειδικότερα έγγραφα και στοιχεία που συνοδεύουν την αίτηση του υποψήφιου διαχειριστή. Η ΡΑΕ μπορεί να ζητήσει από τον υποψήφιο διαχειριστή, μέσα σε ορισμένη προθεσμία, κάθε πληροφορία ή στοιχείο σχετικά με την υποβληθείσα αίτηση.

2. Η ΡΑΕ μπορεί να ζητήσει από τον υποψήφιο διαχειριστή να υποβάλει, μέσα σε προθεσμία που του τάσσει, κάθε πληροφορία ή στοιχείο σχετικά με την τήρηση των όρων πιστοποίησης και να ζητήσει με αιτιολογημένη απόφασή της τη λήψη μέτρων για τη συμμόρφωση του υποψήφιου διαχειριστή με τους όρους αυτούς. Μετά τη γνωστοποίηση από τον υποψήφιο διαχειριστή της συμμόρφωσής του με τις υποδείξεις της, η ΡΑΕ ενεργεί, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 3.

3. Η ΡΑΕ εκδίδει απόφαση σχετικά με την αίτηση του διαχειριστή μέσα στην αποκλειστική προθεσμία τεσσάρων (4) μηνών από την υποβολή της αίτησης. Αν η ΡΑΕ δεν εκφράσει αντιρρήσεις, σύμφωνα με την παράγραφο 2, μέσα στη προθεσμία του προηγούμενου εδαφίου, η αίτηση του διαχειριστή θεωρείται ότι έχει γίνει δεκτή. Η ΡΑΕ δύναται να εναντιωθεί σε περίπτωση απόκτησης ελέγχου ή αύξησης της συμμετοχής σε Διαχειριστή Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου εφ’ όσον κρίνει ότι τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας ή κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η απόφαση της ΡΑΕ δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

4. Κάθε Διαχειριστής Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου υποχρεούται να γνωστοποιεί αμελλητί στη ΡΑΕ κάθε σχεδιαζόμενη συναλλαγή που καθιστά αναγκαία την επανεκτίμηση της συμμόρφωσής του στις διατάξεις του άρθρου 80Ε.

5. Η ΡΑΕ τηρεί την εμπιστευτικότητα των εμπορικά ευαίσθητων πληροφοριών που τίθενται υπόψη της κατά τη διαδικασία πιστοποίησης του Διαχειριστή Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου.

* Δείτε την τροπολογία στη στήλη Συνοδευτικό Υλικό

Load more

Δείτε επίσης

Load more

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.



Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων