Πώς κρίνει η αγορά φαρμάκου τα μέτρα του υπουργού Υγείας

Όλες οι παρεμβάσεις πρέπει να αποκτήσουν και τα αντίστοιχα metrics, δηλαδή να μετράται κάθε μήνα ή τρίμηνο η αποτελεσματικότητα τους, τονίζουν παράγοντες του κλάδου.

Δημοσιεύθηκε: 19 Φεβρουαρίου 2024 - 09:33

Load more

της Δέσποινας Καραγιαννοπούλου (iatronet.gr)

 

Η αντιμετώπιση ενός προβλήματος, για να είναι ορθή και ωφέλιμη για τους περισσότερους δεν πρέπει να στηρίζεται στην οπτική του ενός αλλά η λύση να δίνεται βασιζόμενη στη σφαιρική εικόνα που έχουν οι πολλοί.

Έτσι ακριβώς, λένε παράγοντες της φαρμακευτικής αγοράς, θα πρέπει να αντιμετωπίζονται και τα προβλήματα που ταλανίζουν την Υγεία. Δηλαδή μέσα από μια στρατηγική επιθετική, κατά το "η καλύτερη άμυνα είναι η επίθεση", όπου όλοι όσοι βρίσκονται στην μικρή περιοχή να πλαισιώνουν τον βασικό παίκτη (υπουργείο) μειώνοντας ταυτόχρονα το ρίσκο του να του δώσει ο διαιτητής- εν προκειμένω ο ασθενής -κίτρινη κάρτα.

Ζητήσαμε λοιπόν από παράγοντες της αγοράς να μας καταθέσουν τις απόψεις τους για τα μέτρα που έχουν διαρρεύσει το τελευταίο διάστημα, αν είναι δηλαδή είναι προς την σωστή κατεύθυνση ή χρειάζονται το κάτι ακόμα, για να φτάσουν στο πολυπόθητο αποτέλεσμα που είναι ο εξορθολογισμός της φαρμακευτικής δαπάνης.  

Αναγκαία η περαιτέρω επεξεργασία: Όπως μας ανέφεραν σχετικά με την πρόθεση του υπουργείου Υγείας τα μη ενεργά ΑΜΚΑ ή ΑΜΚΑ φαντάσματα να μην έχουν φαρμακευτική κάλυψη, μας τόνισαν ότι πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό μέτρο αλλά θα ήταν χρήσιμο η ΗΔΙΚΑ να υπολογίσει την δαπάνη που προκαλούσαν αυτά τα ΑΜΚΑ έτσι ώστε οι υπολογισμοί να γίνονται επί πραγματικής βάσης. Πληροφορίες από την αγορά επικεντρώνονται στο ότι το μέτρο έχει δυσκολίες και δεν έχει ακόμα εφαρμοστεί στην πράξη.

Ωστόσο, η απόφαση θα πρέπει να αφορά το σύνολο των σκευασμάτων , δηλαδή να μπορεί ο ιατρός να επιλέγει να συνταγογραφεί με την εμπορική ονομασία ανεξάρτητα από την νομικη βάση του σκευάσματος (ανεξάρτητα από το αν είναι γενόσημο, εκτός προστασίας βιολογικό ή βίο ομοειδές) διαφορετικά μπορεί να οδηγήθούμε σε αύξηση της δαπάνης και κάτ’ επέκταση του CB. Ο στόχος μιας παρέμβασης πρέπει να διασφαλίζει την επιλογή της οικονομικότερης θεραπείας και όχι της "γενόσημης" θεραπείας. 

Απαιτεί περαιτέρω επεξεργασία: Σχετικά με το Face control στη συνταγογράφηση με κλειδωμένα πρωτόκολλα, υποστηρίζουν ότι για να αποδώσει το μέτρο πρέπει να συνδυαστεί με την αυτόματη συμπλήρωση των παραμέτρων που απαιτούνται απευθείας από τα βιοχημικά εργαστήρια- σύμφωνα με πληροφορίες η ΗΔΙΚΑ είναι έτοιμη να το
εφαρμόσει και θα μπορούσαν να ξεκινήσουν τα μεγάλα βιοχημικά που καλύπτουν και το σύνολο των εξετάσεων.

Τα «κρατικά φαρμακεία» (νοσοκομείων και ΕΟΠΥΥ) που προμηθεύονται τα φάρμακα σε χαμηλότερες τιμές θα μπορούσαν να είναι λύση, δηλαδή δεν έχει σημασία ποιος και πού συνταγογραφεί, αλλά πού εκτελείται η συνταγή και σε ποια τιμή.

Σήμερα, όπως λέγεται, τα περισσότερα βιο-ομοειδή ή αυτά που διακινούνται από τα κρατικά φαρμακεία είναι σε κλειστούς προϋπολογισμούς με υψηλές εκπτώσεις. Οποιοδήποτε μέτρο που έχει να κάνει με τις τιμές (πολύ περισσότερο αν αυτό είναι οριζόντιο) μπορεί να οδηγήσει σε αντίθετο αποτέλεσμα, μπορεί να προκαλέσει αποσύρσεις σκευασμάτων και αντικατάστασή τους με άλλα ακριβότερα. Το μέτρο χρειάζεται επαναξιολόγηση.

Το ΙΦΕΤ λειτουργεί για τα φάρμακα που εκείνος εισάγει είτε από προμηθευτές του εξωτερικού είτε του εσωτερικού. Λειτουργεί δηλαδή ως ΚΑΚ. Θα έπρεπε λοιπόν να υπόκεινται στις ίδιες υποχρεώσεις που έχουν οι ΚΑΚ στη χώρα, δηλαδή να καταβάλλει τόσο rebate όσο και clawback. Αυτό από μόνο του πιθανόν να αρκούσε ώστε ο ΙΦΕΤ να λειτουργεί με λογική μείωσης του κόστους με ότι και αν σημαίνει αυτό. 

Γιατί αυξάνονται οι εισαγωγές από τον ΙΦΕΤ; Υπάρχουν, όπως λένε, πολύ λόγοι με κυριότερο την οριζόντια πολιτική όπως αυτή εφαρμόζεται σήμερα στη Φαρμακευτική αγορά- για να γίνει αυτό πιο κατανοητό σήμερα όλα τα σκευάσματα είτε είναι καινοτόμα είτε όχι επιστρέφουν στο κράτος το ίδιο ποσοστό επιστροφών.

Οι φαρμακευτικές εταιρείες και δη οι πολυεθνικές αδυνατούν να φέρουν νέα σκευάσματα στη χώρα, συμβάλλοντας σε αυτό και οι δυσκολίες που προκαλεί η κείμενη νομοθεσία με διάφορα εμπόδια, όπως το εξωτερικό κριτήριο 5/11 για την αποζημίωση κ.ά.

Συμπεράσματα

Όπως φαίνεται, η αγορά σε γενικές γραμμές κρίνει θετικά τα μέτρα που έχει εξαγγείλει το υπουργείο Υγείας για τον έλεγχο της φαρμακευτικής δαπάνης, χωρίς ωστόσο να μη διακρίνει και αυτά που θέλουν περαιτέρω επεξεργασία για την εφαρμογή τους ή αυτά που αναμένεται να προκαλέσουν προβλήματα κυρίως στην προσβασιμότητα των ασθενών στις θεραπείες.

Παρόλα ταύτα, υποστηρίζουν ότι όλα τα μέτρα πρέπει να αποκτήσουν και τα αντίστοιχα metrics, δηλαδή να μετράται κάθε μήνα ή τρίμηνο η αποτελεσματικότητα του κάθε μέτρου. Δεν μπορείς να διορθώσεις κάτι αν δεν το μετρήσεις, και εκ του αποτελέσματος τα μέτρα που μέχρι σήμερα έχουν εφαρμοστεί και δεδομένων της αύξησης των επιστροφών έχουν παταγωδώς αποτύχει.

Η δαπάνη αυξάνεται, το Rebate αυξάνεται, το clawback ίπταται και μεταμφιέζεται σε εθελούσια έκπτωση.

Ευλόγως τελικά, η αγορά αναρωτιέται μήπως τελικά ήρθε η ώρα να σκεφτούμε και να ψάξουμε λύσεις "έξω από το κουτί".

 

Load more

Δείτε επίσης

Load more

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.



Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων