Με αλλαγές, προσθήκες και αποχωρήσεις, στα έξι σχήματα τα οποία είχαν λάβει το εισιτήριο για την επόμενη φάση του διαγωνισμού, που αφορά την απόκτηση του 51% της εταιρείας Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου Α.Ε. προχωρά η σχετική διαδικασία από το Υπερταμείο.
Απούσα από την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών ήταν η κοινοπραξία GPH Cruise Port – Promarines, η οποία είχε προκριθεί στην επόμενη φάση.
Ως εκ τούτου τα σχήματα που συμμετείχαν στη β’ φάση του διαγωνισμού για την αξιοποίηση του λιμανιού του Λαυρίου ήταν πέντε, με ισχυρούς ελληνικούς και ξένους επιχειρηματικούς ομίλους να διεκδικούν το συγκεκριμένο asset.
Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - CELESTYAL
Το πρώτο σχήμα που συμμετείχε στην φάση της κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών απαρτίζεται από τις εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Celestyal, με την τελευταία να προστίθεται σε αυτή τη φάση του διαγωνισμού.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με παρουσία στους τομείς των υποδομών, των παραχωρήσεων, της παραγωγής ενέργειας, της διαχείρισης απορριμμάτων και της ανάπτυξης ακινήτων, είναι ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους στην Ελλάδα. Η εταιρεία είναι βασικός μέτοχος στην «International Port Investments Kavala», η οποία πλειοδότησε το 2022 σε σχετικό διαγωνισμό του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του εμπορικού λιμένα «Φίλιππος Β» του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας για 40 έτη.
Η Celestyal Cruises είναι η μετεξέλιξη της Louis Cruises, της κυπριακών συμφερόντων εταιρείας που ίδρυσε ο Λούης Λοΐζου και δραστηριοποιείται στον κλάδο της κρουαζιέρας.
Κοινοπραξία ΙΝΤΕΡΚΑΤ Α.Ε. - BEAUFORT SEA SHIPPING CORPORATION - NEWSPHONE HELLAS S.A.
Το δεύτερο σχήμα απαρτίζεται από δύο ελληνικές και μία ξένη εταιρεία. Η ΙΝΤΕΡΚΑΤ είναι ελληνική κατασκευαστική εταιρεία, συμφερόντων της οικογένειας Παπαϊωάννου από την περιοχή της Λαμίας. Η εταιρεία μέσω υπεργολαβιών έχει συμμετάσχει στην υλοποίηση μεγάλων ιδιωτικών και δημόσιων έργων. Η ΙΝΤΕΡΚΑΤ Α.Ε. δραστηριοποιείται στην κατασκευή τεχνικών έργων υποδομής, οικοδομικών έργων, λιμενικών έργων, στην κατασκευή και αποκατάσταση ΧΥΤΑ / ΧΥΤΕΑ, στις εκμεταλλεύσεις ορυχείων αδρανών και μη υλικών, υπογείων και επιφανειακών ορυχείων, καθώς επίσης και στην εμπορία μηχανολογικού εξοπλισμού εκτέλεσης έργων.
Η Beaufort Sea Shipping Corporation είναι ναυτιλιακή εταιρεία με έδρα τη Μασσαλία στη Γαλλία και, τέλος, η Newsphone Hellas είναι η ναυαρχίδα του ομίλου εταιρειών Newsphone. Ιδρύθηκε το 1995 και εισήχθη στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών το 2003, ενώ το 2021 οι μετοχές διεγράφησαν από το Χρηματιστήριο, με την εταιρεία να γίνεται και πάλι ιδιωτική. Δραστηριοποιείται, εντός κι εκτός των συνόρων, στους τομείς της Πληροφορικής, των Επικοινωνιών και της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
Κοινοπραξία OLYMPIC MARINE S.A. - CRUISE TERMINAL INVESTMENT LIMITED SARL
Στο τρίτο σχήμα συμμετέχει ένας κολοσσός του θαλάσσιου τουρισμού. Πιο συγκεκριμένα, η Olympic Marine, συμφερόντων του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου, είναι η εταιρεία που διαχειρίζεται την Olympic Marine στο Λαύριο και προσφέρει υπηρεσίες και παροχές ελλιμενισμού σκαφών και διαχείρισης τουριστικών λιμενικών υποδομών.
Αντίστοιχα, η Cruise Terminal Investment Limited Sarl (CTIL) είναι μια εταιρεία που ανήκει στην MSC Cruises, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας, και συμμετέχει σε επενδύσεις που σχετίζονται με τις υποδομές του τερματικού σταθμού κρουαζιέρας.
ISRAEL SHIPYARDS INDUSTRIES LTD
Δεσμευτική προσφορά κατέθεσε και η Israel Shipyards Industries LTD, ένας ισραηλινός όμιλος με σημαντική εμπειρία στη διαχείριση λιμένων. Διαχειρίζεται, μεταξύ άλλων, το λιμάνι στον κόλπο της Χάιφα.
JET PLAN SHIPPING CΟ LTD
Στη β’ φάση του διαγωνισμού συμμετείχε και η Jet Plan, μέλος της ακτοπλοϊκής Seajets, συμφερόντων του εφοπλιστή Μάριου Ηλιόπουλου. Σημειώνεται ότι από το αρχικό σχήμα αποχώρησε η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.
Ο διαγωνισμός
Η διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών θα εκκινήσει άμεσα σύμφωνα με τους όρους της πρόσκλησης υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Οι οικονομικές προσφορές των επενδυτών που πληρούν τους όρους του διαγωνισμού θα αποσφραγιστούν σε μελλοντική συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του Υπερταμείου.
Ο λιμένας του Λαυρίου αποτελεί το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι της Αττικής και, λόγω της εγγύτητάς του με δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» αλλά και τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας, προσφέρεται ιδιαίτερα για τουριστική ανάπτυξη, με δραστηριότητες όπως η κρουαζιέρα και ο ελλιμενισμός σκαφών αναψυχής.