Από 5,5% έως 6,1% αυξήθηκε ο μέσος μισθός των εργαζομένων στον κλάδο της πληροφορικής για το 2024, ανάλογα με το διοικητικό επίπεδο, όπως δείχνουν τα αποτελέσματα της «Έρευνας Αμοιβών & Παροχών στον κλάδο του ΙΤ-2024» που διεξήγαγε η ICAP People Solutions.
Την ίδια ώρα, μία στις δύο εταιρείες που συμμετείχαν στην έρευνα προσέφεραν μπόνους απόδοσης, ενώ 7 στις 10 εταιρείες έχουν σύστημα διαχείρισης απόδοσης συνδεδεμένο με τις αποδοχές (π.χ μισθολογική αύξηση βάσει απόδοσης).
Σημειώνεται ότι το δείγμα της έρευνας της ICAP People Solutions περιλαμβάνει 28 εταιρείες, των οποίων το 75,9% ήταν από την Ελλάδα και το υπόλοιπο 24,1% ήταν από το εξωτερικό. Ταυτόχρονα, τα δεδομένα συλλέχθηκαν την περίοδο από το 2ο έως το 4ο τρίμηνο του 2024.
Οι προκλήσεις στην εύρεση ταλέντων
Οι εταιρείες πληροφορικής φαίνεται να αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό ως προς την εύρεση ειδικευμένου προσωπικού, με την έλλειψη ταλέντων να απειλεί μακροπρόθεσμα την ανάπτυξη του τομέα, όπως υπογραμμίζεται στο πλαίσιο της έρευνας.
Ειδικότερα, φαίνεται να υπάρχει υψηλή ζήτηση για εργαζομένους που διαθέτουν πάνω από τρία χρόνια εμπειρία, ενώ οι προσλήψεις εισαγωγικού επιπέδου (entry-level) δεν βρίσκονται σε προτεραιότητα, γεγονός που περιορίζει τη μελλοντική ανάπτυξη ταλέντων.
Οι περισσότερες ελλείψεις εντοπίζονται στους τομείς: Cloud, κυβερνοασφάλεια, DevOps, ML, ERP, PM και προγραμματισμός.
Ωστόσο, στην έρευνα επισημαίνεται ότι η έλλειψη ταλέντων δεν αφορά μόνο την Ελλάδα, αλλά πρόκειται για παγκόσμια τάση που αφορά τον τομέα της πληροφορικής, σύμφωνα με πηγές όπως το LinkedIn, η Gartner και το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ. Ακόμη μια πρόκληση για τον κλάδο είναι το brain drain, καθώς και το ότι το εκπαιδευτικό σύστημα δεν συμβαδίζει με τις ανάγκες της βιομηχανίας.
Από την άλλη, οι επιχειρήσεις προσπαθούν να προσελκύσουν υποψηφίους προσφέροντας ανταγωνιστικούς μισθούς, ενώ μια συνήθης πρακτική είναι και τα μπόνους που δίνονται σε ετήσια βάση.
Οι πιο δημοφιλείς πηγές εύρεσης εργαζομένων
Σχετικά με τις πηγές εύρεσης εργαζομένων, τα γραφεία προσλήψεων (86%) και οι συστάσεις εργαζομένων (84%) αξιολογούνται σταθερά ως πιο αποτελεσματικά για την εξεύρεση ταλέντων. Επίσης, καλές επιδόσεις καταγράφουν και οι σελίδες στο LinkedIn (57%) και τα προγράμματα πρακτικής άσκησης (57%).
Ποιες είναι οι παροχές
Όλοι οι συμμετέχοντες της έρευνας προσέφεραν προγράμματα ασφάλισης ζωής και υγείας. Ωστόσο, η επιλεξιμότητα ποικίλλει ανάλογα με τη θέση του εργαζομένου. Για παράδειγμα, παρατηρείται ότι η επιλεξιμότητα κινείται από το 86% για τους υπαλλήλους που κρατούν χαμηλότερες θέσεις, ενώ φτάνει μέχρι και στο 100% για τους διευθυντές και τα στελέχη.
Τα πιο συχνά προγράμματα κάλυψης αφορούν, κατά φθίνουσα σειρά, την υγειονομική περίθαλψη, τη νοσηλεία, την αναπηρία και τον θάνατο από ατύχημα. Συγχρόνως, όλα τα προγράμματα μπορούν να επεκταθούν σε μέλη της οικογένειας των εργαζομένων.
Συνταξιοδοτικά προγράμματα: Περίπου 1 στους 5 συμμετέχοντες προσφέρει συνταξιοδοτικό πρόγραμμα (καθορισμένων παροχών). Η πλειονότητα των προγραμμάτων αυτών καλύπτει ανώτερα και ανώτατα διοικητικά στελέχη, όμως σε ορισμένες περιπτώσεις, τα προγράμματα απαιτούν ελάχιστη θητεία για την επιλεξιμότητα.
Κουπόνια γεύματος: Ανάλογα με το διοικητικό eπίπεδο των εργαζομένων, το 61% έως 79% των συμμετεχόντων προσφέρουν κουπόνια γεύματος, με τη μέση ετήσια αξία τους να κυμαίνεται από 1.160 έως 1.305 ευρώ ανά εργαζόμενο.
Πρόσθετες ημέρες άδειας: Πάνω από το 50% των συμμετεχόντων προσφέρουν κάποιου είδους πρόσθετες ημέρες άδειας, όπως διακοπές, εθελοντισμό ή άδεια γενεθλίων.
Σημειώνεται πάντως ότι τα παραδοσιακά προγράμματα παροχών χάνουν την αξία τους, με τους εργαζομένους να αναμένουν περισσότερη εξατομίκευση και ευελιξία.
Η σημασία της ευημερίας των εργαζομένων και της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης
Η σημασία της ευημερίας των εργαζομένων έχει αυξηθεί σημαντικά ειδικά μετά την περίοδο της πανδημίας, με το 40%+ των εταιρειών να προσφέρουν υποστήριξη ψυχικής υγείας. Ακόμα, 3 στις 10 εταιρείες διαθέτουν κάποιου είδους πρωτοβουλίες εθελοντισμού ή προγραμμάτων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης στα οποία οι εργαζόμενοι μπορούν να συμμετέχουν.
Τι γίνεται με την τηλεργασία
Τα ευρήματα της έρευνας δείχνουν ότι η τηλεργασία έχει εδραιωθεί, καθώς 9 στις 10 εταιρείες δίνουν τη δυνατότητα στους εργαζομένους τους να δουλεύουν από το σπίτι, ενώ 8 στις 10 επιτρέπουν στους υπαλλήλους τους να βρίσκονται στο εξωτερικό. Μόνο ένα μικρό ποσοστό εξετάζει το ενδεχόμενο επιστροφής στο γραφείο το επόμενο έτος.
Ωστόσο, και σε αυτή την περίπτωση υπάρχουν προκλήσεις όπως η κινητοποίηση, η διατήρηση της δέσμευσης και της εργασιακής κουλτούρας, καθώς και η αποτελεσματική επικοινωνία μεταξύ των εργαζομένων και η ομαδική δουλειά.
Τελικά τι θέλουν οι εργαζόμενοι και τι οι εργοδότες
Το πακέτο αποδοχών είναι ο κυριότερος παράγοντας αποδοχής προσφοράς για τους εργαζομένους. Ταυτόχρονα, η επαγγελματική εξέλιξη, η κατάρτιση και η επιμόρφωση παραμένουν και αυτοί κρίσιμοι παράγοντες. Επίσης, δεν προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι η δυνατότητα για απομακρυσμένη/υβριδική εργασία αποτελεί πλέον τυπική προτίμηση.
Οι υποψήφιοι στον τομέα του IT δείχνουν να προτιμούν τις εταιρείες που επενδύουν σε τεχνολογικές υποδομές, ενώ τους δίνουν την ευκαιρία να δουλέψουν με συστήματα τελευταίας τεχνολογίας. Οι υποψήφιοι δείχνουν επίσης να προτιμούν εταιρείες με ισχυρή θέση στην αγορά, σταθερή ανάπτυξη και σαφές όραμα για το μέλλον.
Η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής παραμένει επίσης βασικό ζητούμενο για τους εργαζομένους. Στο πλαίσιο αυτό, η τοξική εργασιακή κουλτούρα ή το αδύναμο branding του εργοδότη είναι βασικοί παράγοντας που επηρεάζουν το εάν οι εργαζόμενοι θα παραιτηθούν ή εάν θα απορρίψουν μια προσφορά εργασίας.
Στον αντίποδα, οι εργοδότες προτιμούν τους υποψηφίους που είναι αξιόπιστοι, πειθαρχημένοι και αναλαμβάνουν την ευθύνη της εργασίας τους. Ειδικά μετά την πανδημία η προσαρμοστικότητα και η ευελιξία έγιναν κρίσιμοι παράγοντες για τους εργοδότες. Τέλος, η ομαδικότητα και η συνεργασία παραμένουν σημαντικά χαρακτηριστικά για τους υποψηφίους, καθώς τα περισσότερα IT projects γίνονται σε ομάδες.