Από τις θάλασσες και τους ωκεανούς θα ξεκινάει τις μάχες κατά των λαθρεμπόρων (με αιχμή τα ναυτιλιακά καύσιμα) η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Από τις 14 Σεπτεμβρίου ο Κεντρικός Επιχειρησιακός Θάλαμος της Αρχής στα Σεπόλια (οδός Αμφιαράου), θα έχει ενισχυμένη πρόσβαση, προκειμένου να παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο, τις κινήσεις πλοίου όπου και αν βρίσκεται, εντοπίζοντας άμεσα ύποπτες …λοξοδρομήσεις.
Τη δυνατότητα προσφέρει η πλατφόρμα παρακολούθησης πλοίων και ναυτιλιακών πληροφοριών Marine Traffic Enterprise Plan, η οποία χρησιμοποιεί την τεχνολογία AIS (Automatic Identification System) για να εντοπίζει πλοία και να συλλέγει ποικίλες πληροφορίες για τις κινήσεις τους. Μπορεί να παρακολουθεί έως και 240.000 σκάφη, μέσω ενός δικτύου που συνδυάζει επίγειους σταθμούς, δορυφορική κάλυψη και roaming, εξασφαλίζοντας τον εντοπισμό τους ακόμα και στα βαθύτερα σημεία των ωκεανών.
Η παρακολούθηση των κινήσεων των πλοίων, η ανάλυση των δρομολογίων, η ταχύτητα, το βύθισμα, καθώς και τα στοιχεία ιδιοκτησίας, θα επιτρέψουν στις αρμόδιες υπηρεσίες να εντοπίζουν ευκολότερα ύποπτες κινήσεις και να πραγματοποιούν στοχευμένους ελέγχους με μεγαλύτερη ακρίβεια.
Όπως προκύπτει από την απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή, με την οποία ανατίθεται το έργο της... πρόσβασης σε περισσότερους χρήστες της ΑΑΔΕ (θα επιτρέπει σε έως και τρεις χρήστες) με ατομικά διαπιστευτήρια, να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο την τρέχουσα θέση των πλοίων, την πορεία τους, την ταχύτητα πλεύσης, το ιστορικό των διαδρομών τους, καθώς και τους λιμένες και τις ημερομηνίες απόπλου και εκτιμώμενου κατάπλου.
Οι ελεγκτές αποκτούν έτσι ένα πανίσχυρο εργαλείο καθώς η πλατφόρμα παρέχει τη δυνατότητα αναπαραγωγής κινήσεων πλοίων με ιστορικό έως και πέντε χρόνια, κάτι που κρίνεται απαραίτητο για την ανάλυση μοτίβων και την διαπίστωση ασυνήθιστων ή ύποπτων κινήσεων και συμβάντων.
Θα μπορούν να δημιουργούν προσαρμοσμένες ζώνες παρακολούθησης (περιοχές ενδιαφέροντος) όπως στα διεθνή ύδατα όπου γίνονται παράνομες φορτοεκφορτώσεις, προκειμένου να λαμβάνουν ειδοποιήσεις για αλλαγές, όπως η ταχύτητα, το βύθισμα ή η εκτιμώμενη ώρα άφιξης (ETA), επιτρέποντας την ταχύτατη ανταπόκριση σε κάθε συμβάν.
Η πλατφόρμα θα δώσει επίσης πρόσβαση σε πληροφορίες λιμένων, όπως τα πλοία που βρίσκονται ελλιμενισμένα, οι αφίξεις και αναχωρήσεις, καθώς και δεδομένα για τη συμφόρηση και τους χρόνους αναμονής.
Το σύστημα προσφέρει πληροφορίες και για τις τεχνικές προδιαγραφές των πλοίων, τις διαστάσεις τους, την χωρητικότητά τους, αλλά και στοιχεία ιδιοκτησίας για πάνω από το 95% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου.
Τα ναυτιλιακά καύσιμα
Πρώτος στόχος της ΑΑΔΕ η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου ναυτιλιακών καυσίμων. Η απόφαση ανάθεσης αναφέρει ρητά ότι η προμήθεια κρίνεται ως «επιτακτική ανάγκη» για την υποστήριξη της λειτουργίας του Κεντρικού Επιχειρησιακού Θαλάμου της Επιτελικής Υπηρεσίας Τελωνειακών Ελέγχων (Ε.Υ.Τ.Ε.).
Η αποτελεσματικότητα των εντατικών ελέγχων της ΑΑΔΕ, ακόμα και πριν την εγκατάσταση του νέου συστήματος, αναδείχθηκε και πρόσφατα στις έρευνες που διενεργούν οι Θαλάσσιες Ομάδες Ελέγχου (Θ.Ο.Ε.) της ΕΛΥΤ (Ελεγκτικές Υπηρεσίες Τελωνείων) Αττικής, σε συνεργασία με τον Κεντρικό Θάλαμο Επιχειρήσεων της ΑΑΔΕ. Μέσα στον Ιούλιο μόνο, εντόπισαν τρεις περιπτώσεις λαθρεμπορίας ναυτιλιακών καυσίμων. Οι συγκεκριμένοι έλεγχοι έγιναν σε πλοία και παράκτια σημεία, αξιοποιώντας αντιλαθρεμπορικά σκάφη.
Ειδικότερα:
- Στις 31 Ιουλίου, κατά τη διάρκεια ελέγχου σε πλοίο στο αγκυροβόλιο του Πειραιά, εντοπίστηκε μια πλεονάζουσα ποσότητα 11.687 λίτρων πετρελαίου ναυτιλίας.
- Επίσης τον Ιούλιο, σε πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διαπιστώθηκε πλεονασματική ποσότητα 39.336 λίτρων πετρελαίου, η οποία δεν είχε δηλωθεί στα τελωνειακά έγγραφα.
- Σε άλλη περίπτωση, σε πλοίο μεταφοράς γενικού φορτίου, βρέθηκαν 24.500 λίτρα ναυτιλιακού πετρελαίου, καθώς και 10.169 κιλά αργού πετρελαίου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, χωρίς την απαραίτητη τεκμηρίωση για την προέλευσή τους.