Σούπερ μάρκετ: Η cash cow της οικονομίας «έπιασε» τα 7,9 δισ. στο 7μηνο

Στο επτάμηνο οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν 6%, με τα φρέσκα τρόφιμα να οδηγούν την κούρσα της ποσοστιαίας ανόδου. Ποια προϊόντα, τύποι καταστήματος και γεωγραφικές περιοχές κάνουν πρωταθλητισμό.

Δημοσιεύθηκε: 20 Σεπτεμβρίου 2025 - 13:40

Load more

Μετά την εκρηκτική άνοδο του πληθωρισμού στα χρόνια της πανδημίας, οι ρυθμοί δείχνουν σημάδια αποκλιμάκωσης, αλλά η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών παραμένει πιεσμένη.

Η ανεργία υποχωρεί σταθερά, ενισχύοντας τη συνολική κατανάλωση, ενώ ο δείκτης λιανικών πωλήσεων (χωρίς καύσιμα) διατηρεί θετική τροχιά. Σε αυτό το περιβάλλον, η αγορά των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (FMCG) καταγράφει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα.

Πέρυσι οι συνολικές πωλήσεις FMCG (ταχυκίνητοι κωδικοί) αυξήθηκαν 3,1%, φτάνοντας τα 13,284 δισ. ευρώ, με την ανάπτυξη να έρχεται και από τα τυποποιημένα προϊόντα (fixed barcode) και από τα επί ζυγίω προϊόντα (random weight). Η τάση συνεχίστηκε με μεγαλύτερη ένταση εφέτος.

Από την αρχή της χρονιάς, μέχρι και τον Ιούλιο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 6,6%, στα 7,949 δισ. ευρώ, με τα επί ζυγίω προϊόντα -φρέσκα τρόφιμα όπως κρέας, λαχανικά, ψάρια- να ξεχωρίζουν ως οι βασικοί οδηγοί της ποσοστιαίας ανάπτυξης +9,1% και αξία 1,79 δισ. ευρώ. Η αύξηση των τυποποιημένων ήταν 5,9% με την αξίας τους στο 7μηνο στα 6,159 δις. ευρώ.

τρόφιμα αντιστοιχούν στο 82,6% του συνολικού τζίρου, αφήνοντας την κατηγορία Health & Beauty στο 8,1% και τα είδη οικιακής χρήσης στο 7,3%. Η αύξηση προέρχεται σχεδόν αποκλειστικά από τα τρόφιμα, δείχνοντας πως το καλάθι του σούπερ μάρκετ παραμένει η αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα των νοικοκυριών.

Στο πρώτο επτάμηνο του 2025, οι πωλήσεις τροφίμων αυξήθηκαν κατά 7,6%, πολύ πάνω από τον συνολικό ρυθμό, με το Health & Beauty και τα οικιακά είδη να κινούνται υποτονικά, +1,9% και +1,6% αντίστοιχα.

Η ανάλυση ανά τύπο καταστήματος αποκαλύπτει μια ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια. Όλα τα καταστήματα ανεξαρτήτου μεγέθους κατέγραψαν ανάπτυξη, αλλά η πιο έντονη αύξηση σημειώθηκε στα υπερμάρκετ (καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ.) και τα πολύ μικρά καταστήματα. Αυτό σημαίνει ότι η αγορά κινείται ταυτόχρονα προς δύο κατευθύνσεις. Από τη μια το «big box shopping» για μεγάλη γκάμα προϊόντων και από την άλλη το convenience store για τις μικρές, καθημερινές ανάγκες.

Γεωγραφικά, η εικόνα είναι εξίσου δυναμική. Η Αττική, με μερίδιο 42,7%, αυξήθηκε κατά 5,6%, ενώ η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα κινήθηκαν σε ανάλογους ρυθμούς, με ανάπτυξη 5,6% και 4,1% αντίστοιχα και μερίδιο στην πίτα 9,8 και 11,2 αντίστοιχα.

Όμως την παράσταση κλέβουν η Κρήτη και τα νησιά. Άνοδος 8% και 10% αντίστοιχα, και μερίδιο 7,2 και 8,8%, με τη θερινή περίοδο να λειτουργεί ως πολλαπλασιαστής κατανάλωσης.

Τι συμβαίνει όμως με τις τιμές; Η ανάλυση της Circana αποκαλυπτική ότι η μέση τιμή ανά μονάδα αυξήθηκε κατά 6,7% το 2023, κινήθηκε σε αρνητικό έδαφος -0,2% πέρυσι, αλλά ξαναπήρε την ανηφόρα στο +1,4% εφέτος. Με σχεδόν διπλάσια +2,4% την αύξηση της τιμής στα τρόφιμα.

Στις μεγάλες κατηγορίες («giga categories»), τα τρόφιμα κρατούν την πρωτιά με άνοδο 7% στην αξία και 4,5% σε όγκο, ενώ Health & Beauty και Household κινούνται σε πιο ήπια τροχιά. Οι πιο εντυπωσιακές επιδόσεις έρχονται από τα σνακ και τα κατεψυγμένα τρόφιμα με +10,9% και +9,6% αντίστοιχα σε αξία και +3% και +9,6% σε όγκο.

Την ίδια περίοδο το μερίδιο των Private Label «σκαρφάλωσε» από το 26,8% στο 27,2%, με την ανάπτυξη πιο έντονη στα τρόφιμα όπου το μερίδιο των Pl ανήλθε στο 27,7%.

Οι προσφορές από την άλλη δείχνουν σημάδια κόπωσης. Το ποσοστό πωλήσεων που γίνεται μέσω προσφορών και προωθητικών ενεργειών υποχώρησε στο 21,8% στα οικιακά είδη, από 27,1% ένα χρόνο πριν. Στα τρόφιμα διατηρήθηκε στο 25,2% από 25,5% και στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας μειώθηκε στο 25,3% από 29,9%. Στα επί ζυγίω προϊόντα, λαχανικά, κρέας και ψάρι "τράβηξαν" μπροστά, με διψήφια ανάπτυξη.

Load more

Δείτε επίσης

Load more

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.



Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων