Τζίρος 9 δισ. ευρώ σε οκτώ μήνες για τα σούπερ μάρκετ

Το βαρόμετρο της Circana για το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου στα σούπερ μάρκετ. Οι κερδισμένοι, οι... πιο κερδισμένοι και τα 563 εκατ. ευρώ επιπλέον στον λογαριασμό.

Δημοσιεύθηκε: 7 Οκτωβρίου 2025 - 07:40

Load more

Η ελληνική αγορά έχει ένα χαρακτηριστικό που συνεχίζει να διαψεύδει τους αναλυτές. Όχι μόνο αντέχει, αλλά αναπτύσσεται και σε αξία και σε όγκο.

Ας πάρουμε για παράδειγμα το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, οι πωλήσεις των ταχυκίνητων κωδικών στα σούπερ μάρκετ ξεπέρασαν τα 9,087 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 6,6% σε αξία σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024.

Η αύξηση αυτή προήλθε τόσο από τα προϊόντα με σταθερό barcode όσο και από τα επί ζυγίω προϊόντα (random weight), με τα δεύτερα να ανακάμπτουν πιο έντονα (+9,3% από +5,8% που ήταν η αύξηση των προϊόντων σταθερού barcode).

Πίσω από το θετικό πρόσημο -σ.σ. ο λογαριασμός αυξήθηκε κατά 563 εκατ. ευρώ- αποτυπώνονται οι μετατοπίσεις μιας αγοράς που βρίσκεται ανάμεσα σε αυξημένη τουριστική ζήτηση και σε αυξημένη κατανάλωση από τους ντόπιους. Άλλωστε οι τουρίστες καταναλώνουν, αλλά η περίοδος είναι κατά βάση από τον Μάιο έως τον Σεπτέμβριο.

Παραδείγματος χάριν τα νησιά και η Κρήτη κατέγραψαν τις υψηλότερες ποσοστιαίες αυξήσεις τζίρου, με +10% και +7,7% αντίστοιχα, έναντι +5,4% στην Αττική και +4,3% στην υπόλοιπη ηπειρωτική Ελλάδα. Στη Βόρεια Ελλάδα οι πωλήσεις αυξήθηκαν 4,3%, στη Θεσσαλονίκη +5,7% και στην Πελοπόννησο +6,7%.

Αν απομονώσουμε τους θερινούς μήνες, η συμμετοχή των νησιών στην αξία πωλήσεων ανήλθε σε 11,5%, από 9,4% το καλοκαίρι του 2021. Βέβαια τα νησιά και η Κρήτη παρά την ανάπτυξη εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν μόλις το 16,7% της συνολικής πίτας.

Με τι ρυθμό αυξάνονται οι τιμές στα τρόφιμα

Σε ό,τι αφορά την ανάλυση της Circana για τις τιμές, προκύπτει πως ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε 4,3% και η τιμή ανά μονάδα κατά 1,5%. Οι κινητήριες κατηγορίες ήταν τα τρόφιμα με αύξηση 6,9% των πωλήσεων σε αξία και 4,4% σε όγκο. Όσο για τις τιμές αυξήθηκαν 2,4%.

Ανάμεσα στις υποκατηγορίες, τα σνακ και τα κατεψυγμένα τρόφιμα αναδείχθηκαν οι μεγάλοι πρωταθλητές σε αξία, με άνοδο 10,8% και 9,6% αντίστοιχα. Σε όγκο, η αύξηση της κατανάλωσης προήλθε από τα κατεψυγμένα με +9,3%, τα γαλακτοκομικά με +6,5%, ενώ στο +2,9% ήταν η αύξηση των πωλήσεων των σνακ που συνδέεται με την κατανάλωση «on-the-go».

Στον αντίποδα, τα καθαριστικά και απορρυπαντικά κινήθηκαν υποτονικά (+1,7% σε αξία και 2,7% σε όγκο με πτώση 0,9% των τιμών), ενώ στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής η ανάπτυξη περιορίστηκε γύρω στο 2% σε αξία και 3,7% σε όγκο ενώ η μέση τιμή υποχώρησε 1,6%.

Με την ένταση των προωθητικών ενεργειών να έχει μειωθεί κατά 1,1 μονάδες, μόλις το 24,3% της αξίας πωλήσεων προήλθε από προϊόντα σε προσφορά. Οι μεγαλύτερες απώλειες συνεχίζουν να καταγράφονται στα καθαριστικά (-5 μονάδες) και στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας (-4,3%). Δύο κατηγορίες που παραδοσιακά κινούσαν τις προσφορές εντός του σούπερ μάρκετ.

Η μάχη επωνύμων, PL και online

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private labels) συνεχίζουν να κερδίζουν μερίδιο, αγγίζοντας το 27,1% της συνολικής αξίας πωλήσεων, από 26,8% το 2024. Η ανάπτυξή τους (+7,4%) ξεπερνά εκείνη των επώνυμων προϊόντων (+5,3%), αποδεικνύοντας ότι η αξία παραμένει το βασικό κριτήριο επιλογής. Η μεγαλύτερη διείσδυση σημειώθηκε στις κατηγορίες οικιακής χρήσης και τροφίμων, όπου η τιμή λειτουργεί ως καθοριστικός παράγοντας.

Την ίδια στιγμή, η «ψηφιακή αγορά» δείχνει αντοχές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group που περιλαμβάνονται στην έκθεση, το ηλεκτρονικό εμπόριο τροφίμων έφτασε τα 201 εκατ. ευρώ στο οκτάμηνο (+5%), με αιχμή τα νωπά τρόφιμα (+8%) και τα κατεψυγμένα (+10%). Οι παραγγελίες αυξήθηκαν 8%, το μέσο καλάθι είχε 2 λιγότερα προϊόντα και ήταν 2% πιο χαμηλή η αξία του.

Load more

Δείτε επίσης

Load more

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.



Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων