Αρ. Παντελιάδης: Οι τιμές δεν θα επιστρέψουν εκεί που ήταν προ διετίας

Ηπιότερες οι ανατιμήσεις που λαμβάνουν τους τελευταίους δύο μήνες οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ από τους προμηθευτές. Tο κόστος των μέτρων (από ελληνική πολιτεία και Βρυξέλλες) που καλούνται να υλοποιήσουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Δημοσιεύθηκε: 14 Δεκεμβρίου 2023 - 08:53

Load more

Με τη φράση «οι τιμές δεν θα επιστρέψουν στο επίπεδο που ήταν πριν από δύο χρόνια», ο κύριος Αριστοτέλης Παντελιάδης, επικεφαλής της METRO ΑΕΒΕ και πρόεδρος της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, έβαλε «ταφόπλακα» στη ρητορική της κυβέρνησης για μείωση των τιμών. 

Αυτή δεν ήταν η μόνη έμμεση ή άμεση κριτική που ασκήθηκε χθες Τετάρτη από τα μέλη της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας στην πολιτική που ακολουθείται από την Κυβέρνηση αλλά και από τις Βρυξέλλες. Από τα πυρά της Ένωσης δεν γλίτωσε ούτε το «καλάθι του νοικοκυριού», που πήρε νέα εξάμηνη παράταση ζωής, ούτε το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, που επίσης έχει πάρει παράταση ζωής, ούτε και η ΑΑΔΕ. 

Για την ΑΑΔΕ ο κ. Παντελιάδης είπε: «Η ΑΑΔΕ κάνει μεγάλες προσπάθειες, όχι πάντοτε με επιτυχία, για την ψηφιοποίηση των συναλλαγών. Μερικές φορές γίνεται παράγοντας, δυστυχώς, μιας διαδικασίας που βλάπτει τη φήμη εταιρειών, όπως πρόσφατα συνέβη σε κάποιο μέλος μας».

Για τον κ. Παντελιάδη αλλά και για τα υπόλοιπα μέλη της Ένωσης, η ευθύνη για την αύξηση των τιμών πρέπει να αναζητηθεί, εκτός από την κλιματική αλλαγή που επηρεάζει καλλιέργειες όπως το ελαιόλαδο, το κακάο και ο καφές, και στις θεσµικές παρεµβάσεις, από την πλευρά της Ελληνικής Πολιτείας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που µπορεί να οδηγήσουν, όπως είπε, σε αύξηση τιμών, παρά το γεγονός ότι βασικός στόχος είναι ο περιορισμός του πληθωρισμού και η ενίσχυση της διαφάνειας και του ανταγωνισμού. 

Ένα τέτοιο κρυφό κόστος είναι η υιοθέτηση κοινοτικού κανονισμού που θα υποχρεώνει τους λιανεµπόρους να πληρώνουν όλους τους προμηθευτές τους εντός 30 ημερών. Αν αυτό το μέτρο -σ.σ. βρίσκεται σε φάση συζήτησης στις Βρυξέλλες- εφαρμοζόταν αύριο, μόνο τα σούπερ μάρκετ θα χρειάζονταν 2 δισ. ευρώ, ανέφερε.

«Πολλές επιχειρήσεις του κλάδου είμαστε υπερδανεισμένες. Αν χρειαστούν 2 δισ. ευρώ, είναι πολύ δύσκολο και πολύ ακριβό το κόστος δανεισμού και για κάποιες τράπεζες μη επιθυμητό. Η Ευρώπη δεν λαμβάνει υπόψη αυτές τις ελληνικές ιδιαιτερότητες», ανέφερε. 

Σήμερα στις 30 ημέρες πληρώνονται οι προμηθευτές των ευαλλοίωτων προϊόντων (π.χ. νωπά κρέατα, ψάρια, λαχανικά), με τον μέσο χρόνο πληρωμών των προμηθευτών να κινείται από τις 60 έως τις 140 ημέρες, ανάλογα την αλυσίδα. «Ο μέσος χρόνος πληρωμών είναι θέμα εμπορικής πολιτικής της κάθε αλυσίδας. Αλλά μειώνεται και υπάρχει η τάση να εξορθολογίζονται κάποιες υπερβολικά αργές πληρωμές», ανέφερε ο κ. Παντελιάδης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του Euro2day.gr. 

Όμως το μείζον πρόβλημα του κλάδου είναι οι παρεμβάσεις της Ελληνικής Πολιτείας στη λειτουργία της αγοράς. «Πρέπει η Ελληνική Πολιτεία να αποφασίσει αν θέλει ελεύθερη αγορά ή ρυθμιζόμενη. Πρέπει να υπάρχουν ξεκάθαροι κανόνες και να μην αλλάζουν (σ.σ. οι κανόνες) κάθε 2-3 μήνες», ανέφεραν στελέχη του κλάδου. Με τον κ. Παντελιάδη να σημειώνει, «δεν παίζουμε εμείς τη μουσική. Εμείς χορεύουμε. Δεν φτιάχνουμε τους νόμους». 

Αναφερόμενος στα έκτακτα μέτρα που έχουν θεσμοθετηθεί, όπως είναι το καλάθι του νοικοκυριού και το πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους, ο κ. Παντελιάδης είπε: «Το πρόβλημα µε τα έκτακτα µέτρα είναι ότι µονιµοποιούνται. Το µέτρο του πλαφόν κλείνει τέσσερα χρόνια. Ούτε αυτό το µέτρο ούτε το “καλάθι” έχουν καμία επίπτωση στον πληθωρισμό. Εάν επεκταθεί και πάνω από τους έξι µήνες και το µέτρο της µόνιµης µείωσης τιμής, ούτε αυτό θα έχει νόημα. Μόνο ο ανταγωνισμός και η ελεύθερη αγορά µπορούν να µειώσουν τον πληθωρισμό». 

Με τον γενικό διευθυντή της ΕΣΕ Απόστολο Πεταλά, να σημειώνει: «Κάθε παρέμβαση δημιουργεί δυσλειτουργίες». Σύμφωνα με τον ίδιο, η κερδοφορία του κλάδου βρίσκεται στο «κόκκινο», µε το περιθώριο κέρδους να διαμορφώνεται για τον κλάδο στο 1,47%. 

Πάντως οι εκπρόσωποι των αλυσίδων σούπερ μάρκετ εμφανίζονται υπό προϋποθέσεις θετικοί στο σχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης για αλλαγή στο μοντέλο των προσφορών, προκειμένου μέρος αυτών (σ.σ. των προσφορών) να περάσουν μέσω του τιμολογίου στο ράφι. 

«Χρειάζεται εκλογίκευση των προσφορών και αυτό είναι θεμιτό», είπε ο κ. Παντελιάδης και προσέθεσε ότι «εφόσον εφαρμοστεί με λογική και σύνεση (σ.σ. το νέο νομοθετικό πλαίσιο που σχεδιάζει το υπουργείο Ανάπτυξης), μπορεί να κάνει καλό στον καταναλωτή και στη μέση τιμή του προϊόντος. Απαιτείται χειρουργική επέμβαση για να περιοριστούν οι προσφορές και να μην αυξηθούν οι τιμές στο ράφι». 

Η χθεσινή ενημέρωση της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας έριξε και κάποιο φως στο δυστοπικό περιβάλλον που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές. «Ευτυχώς τα πράγματα στο μέτωπο του πληθωρισμού τροφίμων πάνε πολύ καλύτερα. Εδώ και δύο μήνες οι ανατιμήσεις που δεχόμαστε από τους προμηθευτές είναι μικρότερες και βαίνουν όλο και μειούμενες. Πάλι υπάρχουν ανατιμήσεις αλλά και υποτιμήσεις. Τα πράγματα φαίνεται να πηγαίνουν καλύτερα και η κατάσταση να ομαλοποιείται», είπε ο κ. Παντελιάδης και συμπλήρωσε, «δεν θα σας πω ότι οι ανατιμήσεις θα μηδενιστούν, αλλά μπαίνουμε επιτέλους σε μια ομαλοποίηση. Αυτό μας δίνει πολύ καλές προοπτικές για τους επόμενους μήνες». 

Σε ό,τι αφορά την απασχόληση, οι εκπρόσωποι του κλάδου υποστήριξαν ότι αυτή τη στιγμή λείπουν από τον κλάδο, ο οποίος απασχολεί περί τα 120.000 άτομα, 8.000 εργαζόμενοι, με πιο έντονο να είναι το πρόβλημα στις τουριστικές περιοχές, κυρίως στα νησιά, και σε ειδικότητες όπως κρεοπώλες και αποθηκάριοι.

Σε ερώτηση του Euro2day.gr για την τάση της απασχόλησης στον κλάδο την τελευταία πενταετία, τον μέσο μισθό και το ποσοστό των εργαζομένων που δουλεύουν με πλήρη απασχόληση και εκείνων με μερική, σαφείς απαντήσεις δεν δόθηκαν. Οι εκπρόσωποι του κλάδου περιορίσθηκαν να δηλώσουν ότι αυξάνουν του μισθούς, ότι ο μέσος μισθός είναι 200 ευρώ παραπάνω σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά και ότι αυξάνονται οι θέσεις πλήρους απασχόλησης για να προσελκύσουν εργαζόμενους. 

Load more

Δείτε επίσης

Load more

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.



Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων