Η ανανέωση του στόλου της στον δρόμο για την «πράσινη» μετάβαση με επενδύσεις 1,2 δισ. ευρώ, η έμφαση της φιλοσοφίας της εταιρείας που άπτεται της πελατοκεντρικής προσέγγισης και η ψηφιοποίηση με αιχμή την Τεχνητή Νοημοσύνη αποτελούν τους τρεις άξονες πάνω στους οποίους αναπτύσσεται η στρατηγική του ομίλου Attica μέχρι το 2030.
Σε ό,τι αφορά το πενταετές επενδυτικό πρόγραμμα της ακτοπλοϊκής, στο επίκεντρο του οποίου βρίσκεται ο εκσυγχρονισμός του στόλου της με έμφαση στα ταχύπλοα, μέχρι στιγμής έχουν συμβασιοποιηθεί περί τα 500 εκατ. ευρώ.
Ο σχεδιασμός του ομίλου ως προς την αναβάθμιση του στόλου περιλαμβάνει την προσθήκη δύο έως τριών ταχύπλοων τύπου Aero για τον Αργοσαρωνικό, δύο ακόμη μεγάλων ταχύπλοων τύπου Highspeed με αυξημένη χωρητικότητα για μεταφορά οχημάτων, καθώς και πλοίων Ro/Ro. Παράλληλα, ο όμιλος σχεδιάζει τη ναυπήγηση ενός συμβατικού πλοίου 100 μέτρων για τις άγονες γραμμές και ενός ακόμη μεγαλύτερου, 145 μέτρων, τύπου Blue Star Delos.
Μάλιστα, αναφορικά με το συμβατικό πλοίο των 100 μέτρων, η Attica έχει έρθει σε επαφή με την ONEX για τη ναυπήγησή του στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας.
Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία έχει ήδη υπογράψει μία συμφωνία με τη Stena RoRo για μακροχρόνια ναύλωση με δικαίωμα αγοράς δύο πλοίων τύπου E-Flexer, τα οποία θα παραληφθούν το 2027.
Σε ό,τι αφορά την ανανέωση του στόλου της, η Attica κινείται με γνώμονα τις ανάγκες των ταξιδιωτών, οι οποίοι πλέον αναζητούν ταχύτητα και πολυτέλεια, προχωρώντας στη διαφοροποίηση του προσφερόμενου προϊόντος της, επισημαίνει η διοίκηση.
Πέραν του εκσυγχρονισμού του στόλου της, η ακτοπλοϊκή δίνει ιδιαίτερη έμφαση και στην αναβάθμιση της ταξιδιωτικής εμπειρίας. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία υλοποιεί το έργο «Seanthesis», ύψους 4,5 εκατ. ευρώ, το οποίο εστιάζει στον τρόπο με τον οποίο η χρήση δεδομένων μπορεί να δημιουργήσει εξατομικευμένες ταξιδιωτικές εμπειρίες.
Τελευταίος άξονας της στρατηγικής ανάπτυξης που ακολουθεί ο όμιλος, ο οποίος απασχολεί συνολικά 3.500 Έλληνες ναυτικούς, είναι η ψηφιοποίηση με αιχμή την Τεχνητή Νοημοσύνη. Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με πηγές, θα γίνουν αλλαγές και στο οργανόγραμμα του ομίλου με την προσθήκη τμημάτων για τις νέες τεχνολογίες.
Σύμφωνα, μάλιστα, με τις ίδιες, η εταιρεία θα προχωρήσει στην έκδοση ομολογιακού το φθινόπωρο, με σκοπό την αναχρηματοδότηση του υφιστάμενου δανεισμού, ενώ ως προς το προγραμματισμένο για τον Ιούνιο placement, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι μετατίθεται για το 2026.
Οι προκλήσεις και τα κόστη
Στις προκλήσεις τις οποίες καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος την επόμενη ημέρα και οι οποίες ανεβάζουν το λειτουργικό κόστος για τις εταιρείες, με αποτέλεσμα να επηρεάσουν ενδεχομένως και το κόστος των εισιτηρίων, περιλαμβάνονται οι κανονιστικές πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μείωση των εκπομπών στα πλοία, το FuelEU, που αφορά την υποχρεωτική χρήση καυσίμων χαμηλών εκπομπών, και το περιβαλλοντικό τέλος EU ETS (Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών).
Σημειώνεται πως σε ό,τι αφορά το EU ETS, οι ναυτιλιακές εταιρείες εντάσσονται σταδιακά, με την υποβολή 40% των δικαιωμάτων το 2024, το 70% το 2025 και φτάνοντας στο 100% μέχρι το 2026, με παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν τη συνολική επιβάρυνση στο 17% με 20% επί της τιμής του εισιτηρίου σε απόλυτα μεγέθη.
Καταλυτικό ρόλο στο κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, πάντως, διαδραματίζουν και οι τιμές του πετρελαίου, ενδεχόμενη άνοδος των οποίων ενδέχεται να μεταφραστεί σε αύξηση των εισιτηρίων.
Η ζήτηση για το 2025
Αναφορικά με την επιβατική κίνηση, καταγράφεται μείωση της τάξης του 4% σε σχέση με πέρυσι, αφενός λόγω της μειωμένης ζήτησης για τη Σαντορίνη ως απόρροια της έντονης σεισμικής δραστηριότητας που καταγράφηκε το προηγούμενο διάστημα και αφετέρου λόγω της ανασφάλειας που δημιουργεί η γεωπολιτική αστάθεια.
Ως προς τη μεταφορά οχημάτων, πάντως, η κίνηση έχει αυξηθεί κατά 2% σε σύγκριση με το 2024.