Eυρωβαρόμετρο: Τηλεόραση η πρώτη επιλογή για ενημέρωση

Το 48% των Ευρωπαίων εμπιστεύεται περισσότερους δημόσιους τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς (και τη διαδικτυακή παρουσίας τους). Πόσο βλέπουν διαδικτυακές πλατφόρμες ειδήσεων, κανάλια social media μαζί με influencers ως ενημερωτικές πηγές.

Δημοσιεύθηκε: 17 Νοεμβρίου 2023 - 14:02

Load more

Η τηλεόραση κυριαρχεί ως κύρια πηγή ειδήσεων για τους πολίτες (71%) της ΕΕ, ενώ ακολουθεί το διαδίκτυο και οι πλατφόρμες ειδήσεων (42%), σύμφωνα με έρευνα του Ευρωβαρόμετρου που δημοσιεύτηκε σήμερα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Το ραδιόφωνο και οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης μοιράζονται την τρίτη θέση με 37% έκαστο, αναφέρει η έρευνα για τα μέσα ενημέρωσης και τις ειδήσεις.

Στην Ελλάδα σε ερώτηση για το ποια μέσα χρησιμοποιήθηκαν περισσότερο για πρόσβαση σε ειδήσεις τις τελευταίες επτά ημέρες, το 65% απάντησε την τηλεόραση, το 57% τις ηλεκτρονικές δημοσιογραφικές και ειδησεογραφικές πλατφόρμες, το 24% το ραδιόφωνο, το 55% τις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης και το 14% τα έντυπα μέσα. Το 39% εμπιστεύεται Δημόσια Τηλεόραση και ραδιόφωνα, συμπεριλαμβανομένου του διαδικτύου. Το 34% τα έντυπα μέσα, και το 31% ιδιωτική τηλεόραση και ραδιόφωνα.

Επίσης, οι πολίτες της ΕΕ βλέπουν τις διαδικτυακές πλατφόρμες ειδήσεων και τα κανάλια μέσων κοινωνικής δικτύωσης, συμπεριλαμβανομένων των influencers, όλο και περισσότερο ως αξιόπιστες νέες πηγές, επισημαίνει η έρευνα.

Η έρευνα του Κοινοβουλίου εξετάζει σε βάθος τις συνήθειες των μέσων ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένης της εμπιστοσύνης σε διαφορετικές πηγές μέσων.

Ευαισθητοποίηση και ανάκληση μέσων ενημέρωσης

Το 68% των ερωτηθέντων θυμάται ότι είχε πρόσφατα λάβει ειδήσεις για την Ευρωπαϊκή Ένωση είτε μέσω του Τύπου, του διαδικτύου, της τηλεόρασης ή του ραδιοφώνου - με σημαντική διακύμανση μεταξύ των κρατών-μελών, μεταξύ 49% στη Γαλλία και 87% στην Κροατία και τη Ρουμανία.

Το ποσοστό των ερωτηθέντων που έχουν διαβάσει, δει ή ακούσει πρόσφατα κάτι για την ΕΕ αυξάνεται ελαφρώς με την ηλικία, οι άνδρες (76%) είναι πιο πιθανό από τις γυναίκες (60%) να έχουν δώσει τέτοια απάντηση, όπως και οι ερωτηθέντες με υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης.

Συνήθειες στα ΜΜΕ

Για το 71% των ερωτηθέντων, η τηλεόραση εξακολουθεί να είναι ένα από τα μέσα που χρησιμοποιούνται περισσότερο για πρόσβαση σε ειδήσεις τις τελευταίες επτά ημέρες, ακολουθούμενη από τον διαδικτυακό τύπο και τις πλατφόρμες ειδήσεων (42%).

Το ραδιόφωνο και οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης (και οι δύο 37%) βρίσκονται στην κοινή τρίτη θέση και ακολουθεί ο γραπτός Τύπος, τον οποίο αναφέρει το 21% των ερωτηθέντων.

Σε σύγκριση με την έρευνα για τα μέσα και τις ειδήσεις του Κοινοβουλίου το 2022, παρατηρείται αύξηση 11 ποσοστιαίων μονάδων στο συνολικό μερίδιο των ερωτηθέντων που χρησιμοποιούν πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης για πρόσβαση σε ειδήσεις.

Μικρότερες αυξήσεις παρατηρούνται όταν πρόκειται για τη χρήση εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων (+5 ), πλατφορμών βίντεο (+4 ) ή podcast (+2). Η αύξηση της χρήσης αυτών των μέσων ενημέρωσης παρατηρείται σε όλες τις ηλικιακές ομάδες και στα περισσότερα κράτη-μέλη.

Σε ερώτηση για θέματα ειδήσεων στα οποία είχαν πρόσβαση τις τελευταίες επτά ημέρες, οι τοπικές ειδήσεις (επιλέχθηκαν από το 50%), η εθνική πολιτική (47%) και τα ευρωπαϊκά και τα διεθνή θέματα (45%) είναι στις πρώτες θέσεις.

Ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων παρακολουθεί τις ειδήσεις σε καθημερινή βάση (70%), είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι το 9% αποφεύγει κάποιο είδος ειδήσεων (συμπεριλαμβανομένου του 6% που προσπαθεί να αποφύγει ορισμένα θέματα ειδήσεων και του 3% που στοχεύει να αποφύγει ενεργά όλα τα νέα).

Το ποσοστό που απαντούν ότι παρακολουθούν τις ειδήσεις σε καθημερινή βάση αυξάνεται με την ηλικία, ενώ η αποφυγή ειδήσεων είναι ελαφρώς πιο πιθανή μεταξύ των γυναικών, των νεότερων ερωτηθέντων και των ατόμων με χαμηλότερη εκπαίδευση.

Το 37% των ερωτηθέντων ακολουθούν παράγοντες επιρροής ή δημιουργούς περιεχομένου σε πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό το ποσοστό ποικίλλει ευρέως μεταξύ των διαφορετικών ηλικιακών ομάδων. Το 79% των νεαρών Ευρωπαίων (ηλικίας μεταξύ 15 και 24 ετών) ακολουθούν παράγοντες επιρροής ή δημιουργούς περιεχομένου, ενώ μόνο το 14% των ατόμων ηλικίας +55 ετών το κάνει.

Οι πιο αξιόπιστες πηγές μέσων ενημέρωσης

Το 48% των Ευρωπαίων πολιτών εμπιστεύεται τους περισσότερους δημόσιους τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς (συμπεριλαμβανομένης της παρουσίας τους στο διαδίκτυο) ως πηγή ειδήσεων. Ακολουθεί ο γραπτός Τύπος (συμπεριλαμβανομένης της διαδικτυακής τους παρουσίας), τον οποίο εμπιστεύεται το 38% των ερωτηθέντων, ενώ οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί αναφέρονται από το 29%.

Όσον αφορά την τελευταία έρευνα του ΕΚ τον Απρίλιο/Μάιο 2022, οι δημόσιοι τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί (συμπεριλαμβανομένης της διαδικτυακής τους παρουσίας) είναι η πιο αξιόπιστη πηγή σε όλα τα κράτη μέλη (48%) - με μόνο δύο εξαιρέσεις: η Πολωνία είναι η μόνη χώρα της ΕΕ όπου οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί θεωρούνται ως η πιο αξιόπιστη πηγή ειδήσεων (41%).

Σε μια ακόμη πιο ριζική απομάκρυνση από τις παραδοσιακές πηγές ειδήσεων γενικά, οι ερωτηθέντες στην Ουγγαρία αναφέρουν «άτομα, ομάδες ή φίλους που ακολουθούνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης» (28%) ως την πιο αξιόπιστη πηγή ειδήσεων, μαζί με «άλλες πλατφόρμες ειδήσεων, συμπεριλαμβανομένων ιστολογίων και podcasts (28%).

Σε σύγκριση με την έρευνα ΜΜΕ και Ειδήσεων που διεξήχθη το 2022, τα ποσοστά εμπιστοσύνης των παραδοσιακών ραδιοτηλεοπτικών και έντυπων μέσων ενημέρωσης και η παρουσία τους στο διαδίκτυο έχουν παραμείνει σχεδόν ίδια. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις για την εμπιστοσύνη παρατηρούνται στο YouTube και σε άλλες πλατφόρμες βίντεο (+4 pp) και τους παράγοντες επιρροής στα κανάλια μέσων κοινωνικής δικτύωσης (+4 pp).

 

Load more

Δείτε επίσης

Load more

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.



Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων