Εταιρική διακυβέρνηση: Νέοι κανόνες για τις εισηγμένες

Τι αλλάζει με την ψήφιση του νέου νόμου για την εταιρική διακυβέρνηση, που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από το Υπουργείο Οικονομικών. Πώς κωδικοποιεί τις νέες ρυθμίσεις η Grant Thornton. Οι κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.

Δημοσιεύθηκε: 1 Ιουλίου 2020 - 18:59

Load more

Kατατέθηκε στις 29 Ιουνίου στη Βουλή, το νομοσχέδιο του Υπουργείο Οικονομικών για την εταιρική διακυβέρνηση, με τίτλο «Εταιρική διακυβέρνηση ανωνύμων εταιρειών, σύγχρονη αγορά κεφαλαίου, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/828 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου».

Οπως αναφέρει σε ανάλυσή της η Grant Thornton, οι διεθνείς αλλά και οι εγχώριες εξελίξεις στην εταιρική διακυβέρνηση καθώς και η πάροδος σχεδόν δύο δεκαετιών από την εισαγωγή του ν.3016/2002, κατέστησε επιτακτική την ανάγκη για αναθεώρηση του σχετικού νόμου ώστε να ενισχυθεί το πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης.

Με το νέο νομοσχέδιο, αυστηρότερα θα είναι τα κριτήρια εταιρικής διακυβέρνησης για τις εταιρείες, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια και η προστασία των μετόχων και επενδυτών αλλά και η επίτευξη της γενικότερης διοίκησης και επιχειρησιακής λειτουργίας των εταιρειών. Βασική επιδίωξη είναι η αλλαγή κλίματος στην αγορά για την προσέλκυση νέων και διεθνών επενδυτών μέσω αυτής της «αναβάθμισης/ενίσχυσης» του επιπέδου εταιρικής διακυβέρνησης στις εισηγμένες εταιρείες.

Σημειώνεται ότι οι προτεινόμενες διατάξεις του εν λόγω σχεδίου νόμου θα εφαρμόζονται συμπληρωματικά σε σχέση με τις διατάξεις του σε ισχύ ν. 4548/2018. Επιπλέον όπου εισάγεται ειδική ρύθμιση ή παρέκκλιση από τις διατάξεις του Ν. 4548/2018, οι διατάξεις για την εταιρική διακυβέρνηση, θα υπερισχύουν.

Οι κυριότερες αλλαγές που αναμένεται να επιφέρει το νομοσχέδιο για την εταιρική διακυβέρνηση μεταξύ άλλων είναι οι εξής:

Οργανωτικές ρυθμίσεις & ενημέρωση επενδυτών

Κυρώσεις

Αξιοσημείωτη είναι η εισαγωγή της διάταξης στο σχέδιο νόμου που αφορά στις κυρώσεις. Στην περίπτωση διαπίστωσης παράβασης των σχετικών διατάξεων του νόμου, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς μπορεί να επιβάλλει στην εταιρεία:

Όπως διαφαίνεται, με τις νέες ρυθμίσεις εισάγεται ένα ενισχυμένο πλαίσιο εταιρικής διακυβέρνησης με δομές και διαδικασίες που θα πρέπει να υιοθετηθούν από τις εισηγμένες εταιρείες ώστε να δύνανται να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες απαιτήσεις της αγοράς κεφαλαίου. Εκτός όμως από τις επιχειρήσεις δημοσίου ενδιαφέροντος τις οποίες αφορά το νέο πλαίσιο, οι απαιτήσεις που αυτό θέτει μπορούν να αποτελέσουν και έναν οδηγό βέλτιστων πρακτικών και για επιχειρήσεις ιδιωτικών συμφερόντων, οι οποίες θέλουν να απολαύσουν τα οφέλη που συνεπάγεται η υιοθέτηση σύγχρονής εταιρικής κουλτούρας. Οφέλη όπως, η βελτίωση προοπτικών χρηματοδότησης, η προσέλκυση επενδυτών, η εφαρμογή αποτελεσματικού συστήματος εσωτερικού ελέγχου, η καλύτερη παρακολούθηση και διαχείριση κινδύνων, η πιο αποδοτική και διαφανής διαδικασία λήψης αποφάσεων, η ενίσχυσης φήμης της εταιρίας κλπ.

Παρά το γεγονός ότι τα τελευταία έτη οι Έλληνες επιχειρηματίες αναγνωρίζουν ολοένα και περισσότερο ότι η εφαρμογή ενός ισχυρού συστήματος εταιρικής διακυβέρνησης επιδρά θετικά στη λειτουργία και την αξία της επιχείρησης, εντούτοις, από την εμπειρία μας γνωρίζουμε ότι στην πραγματικότητα ελάχιστες επιχειρήσεις έχουνε θέσει ως προτεραιότητα και έχουν εντάξει στην κουλτούρα και τον τρόπο λειτουργίας τους, διεθνείς βέλτιστες πρακτικές εταιρικής διακυβέρνησης. Ήδη, ακόμα και σε σχέση με τα όσα προέβλεπε ο νόμος 3016/2002 και η λοιπή σχετική νομοθεσία, παρατηρούνται σημαντικές αποκλίσεις ειδικότερα αναφορικά με την ουσιαστική εφαρμογή των απαιτήσεων τους.

Η εισαγωγή της νέας νομοθεσίας, αποτελεί σημαντική πρόκληση για τις εισηγμένες στο χρηματιστήριο επιχειρήσεις, οι οποίες όμως εάν θέλουνε να έχουνε ρόλο στο παγκοσμιοποιημένο επιχειρηματικό περιβάλλον που δραστηριοποιούνται και στις ολοένα και πιο απαιτητικές αγορές κεφαλαίων που συμμετέχουν, θα πρέπει να τη δούνε όχι ως απειλή, αλλά ως ευκαιρία. Η εναρμόνιση των δομών τους και του τρόπου λειτουργίας τους με τις απαιτήσεις του νέου νόμου, θα πρέπει να είναι ουσιαστική και με γνώμονα το να προάγεται η αξία της επιχείρησης και όχι απλά ως άλλη μια τυπική διαδικασία συμμόρφωσης.

Παράλληλα, η παρακολούθηση της ουσιαστικής εφαρμογής της νέας νομοθεσίας από τις εισηγμένες στο XA επιχειρήσεις, αποτελεί και κύρια υποχρέωση των θεσμών της Ελληνικής Κεφαλαιαγοράς και των συμμετεχόντων σε αυτή, ώστε να αναβαθμιστεί και να αποτελεί αξιόπιστη επιλογή στις διεθνείς αγορές κεφαλαίων. Χρέος των λοιπών συμμετεχόντων στο ευρύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον είναι η προτροπή και η απαίτηση για ολοένα και πιο σύγχρονες πρακτικές εταιρικής διακυβέρνησης και η συμβολή τους με όποιο τρόπο αρμόζει στον καθένα, προς την υιοθέτησή και ορθή εφαρμογή τους από τις ελληνικές επιχειρήσεις, καταλήγει η Grant Thornton.

Load more

Δείτε επίσης

Load more

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.



Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων