Αγορά Εργασίας: Ποδαρικό χρονιάς με 13ωρο και... ψηφιοποίηση

Τι αλλάζει από τη νέα χρονιά με την εφαρμογή του 13ωρου, τις fast track προσλήψεις και την επέκταση της ψηφιακής κάρτας εργασίας. Οι εκτιμήσεις για αυξήσεις σε μέσους και κατώτατους μισθούς του ιδιωτικού τομέα.

Δημοσιεύθηκε: 26 Δεκεμβρίου 2025 - 08:19

Load more

Κρίσιμες αλλαγές και παρεμβάσεις σε μισθούς, εργασιακές σχέσεις και οργάνωση της εργασίας αναμένονται το 2026, με αιχμή την εφαρμογή του εργασιακού νόμου Κεραμέως και αλλά και τη μετάβαση σε ένα περιβάλλον υψηλότερων αμοιβών και παράλληλης αύξησης της παραγωγικότητας.

Μια από τις πιο πολυσυζητημένες αλλαγές, που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή από τις αρχές του νέου έτους, αφορά τη δυνατότητα υπέρβασης του οκταώρου — έως 13 ώρες απασχόλησης σε έναν εργοδότη, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις:

Από το υπουργείο Εργασίας διαβεβαιώνουν πως δεν αλλάζει το 8ωρο και η εβδομαδιαία βάση των 40 ωρών. Η δυνατότητα για 13 ώρες (δηλαδή 1+3 ώρες υπερεργασία και υπερωρία πέρα του οκταώρου) ισχύει κατ’ εξαίρεση και μόνο με συγκατάθεση του εργαζόμενου και τη διασφάλιση τουλάχιστον 11 ωρών καθημερινής ανάπαυσης μεταξύ δύο βαρδιών.

Παράλληλα, ο εργαζόμενος δεν μπορεί να απολυθεί εάν αρνηθεί να εργαστεί πέραν των οκτώ ωρών. Η συγκεκριμένη παρέμβαση, αποσκοπεί — κατά την κυβέρνηση — στο να προσφέρει αυξημένο εισόδημα και ευελιξία σε τομείς όπως ο τουρισμός και η εστίαση, ενώ οι επικριτές εκτιμούν πως ενισχύονται τα επισφαλή ωράρια εργασίας. 

Παράλληλα, με την έναρξη του 2026 έρχονται αλλαγές όπως  express προσλήψεις και αποχωρήσεις,  με «μία κίνηση» μέσω ψηφιακών εργαλείων — αντί για πολλαπλά έντυπα και διαδικασίες καθώς και «fast-track» προσλήψεις και συμβάσεις για σύντομες ανάγκες (π.χ. για δύο ημέρες κατά την περίοδο αιχμής).

Κρίσιμο θεωρείται επίσης, το πώς θα εφαρμοστούν από την αγορά οι  ρυθμίσεις ευέλικτης οργάνωσης του χρόνου εργασίας σε επίπεδο εβδομάδας, μήνα ή έτους, εφόσον υπάρχει συμφωνία με τον εργαζόμενο αλλά και η διευθέτηση του χρόνου εργασίας ώστε να επιτρέπεται η τετραήμερη εργασία με πλήρη εβδομαδιαία απασχόληση, υπό συγκεκριμένες συμφωνίες.

Ο κατώτατος μισθός

Η προγραμματισμένη αύξηση του κατώτατου μισθού κοντά στα 920 με 925 ευρώ μεικτά από την 1η Απριλίου 2026, με προοπτική τα 960 ευρώ το 2027, αναμένεται να ενισχύσει το διαθέσιμο εισόδημα ενός σημαντικού τμήματος της μισθωτής απασχόλησης. Άλλωστε, περίπου το 23% των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα αμείβεται με αποδοχές κοντά στον κατώτατο μισθό.

Σε μακροοικονομικό επίπεδο, η αύξηση των κατώτατων αποδοχών αναμένεται να έχει θετική επίδραση στην κατανάλωση, αλλά περιορισμένη συμβολή στη συνολική παραγωγικότητα, καθώς δεν συνοδεύεται αυτομάτως από αύξηση της προστιθέμενης αξίας ανά εργαζόμενο.

Η Ελλάδα εξακολουθεί να υπολείπεται κατά περίπου 30% του μέσου όρου της Ευρωζώνης σε όρους παραγωγικότητας εργασίας, γεγονός που δημιουργεί ένα διαρκές χάσμα μεταξύ μισθολογικών στόχων και πραγματικών δυνατοτήτων της οικονομίας.

Οι συλλογικές συμβάσεις

Η προσπάθεια αύξησης της κάλυψης των συλλογικών συμβάσεων από περίπου 30% σήμερα στο 80% συνιστά τη βαθύτερη θεσμική αλλαγή της επόμενης διετίας. Η προσέγγιση αυτή ευθυγραμμίζεται με τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις για ενίσχυση των συλλογικών διαπραγματεύσεων, αλλά μεταφέρει το βάρος των μισθολογικών αυξήσεων από τον κατώτατο μισθό στον κλαδικό καθορισμό αποδοχών.

Ο στόχος για μέσο μισθό 1.500 ευρώ το 2027 προϋποθέτει ετήσιες αυξήσεις άνω του 5% στους ονομαστικούς μισθούς, ποσοστό που υπερβαίνει την αναμενόμενη αύξηση της παραγωγικότητας. Αυτό δημιουργεί εύλογους προβληματισμούς για την ανταγωνιστικότητα μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, ιδίως σε κλάδους έντασης εργασίας όπως το εμπόριο, η εστίαση και οι υπηρεσίες.

Το ποσοστό ανεργίας αναμένεται το 2026 να κινηθεί κοντά στο 8% ή και χαμηλότερα, συνεχίζοντας την πτωτική τάση των τελευταίων ετών. Ωστόσο, η εικόνα αυτή συγκαλύπτει σημαντικές δομικές ανισορροπίες: ακόμη, η ανεργία στους νέους και τις γυναίκες είναι ιδιαίτερα υψηλή, υπάρχουν μεγάλες γεωγραφικές αποκλίσεις,  παρατηρείται έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού σε δυναμικούς κλάδους ενώ η εγχώρια αγορά παρουσιάζει ταυτόχρονα πολύ υψηλό αριθμό κενών θέσεων και σημαντικά υψηλό αριθμό ανενεργών ατόμων σε ηλικία εργασίας.

Ψηφιακές αλλαγές

Η εφαρμογή του ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ και η γενίκευση της ψηφιακής κάρτας εργασίας εντός του νέου έτους, αναμένεται να ενισχύσουν τη διαφάνεια και να περιορίζουν τη μη δηλωμένη εργασία. Η πλήρης λειτουργία του νέου πληροφοριακού συστήματος  από τον Φεβρουάριο του 2026 σηματοδοτεί τη μετάβαση σε ένα πιο ψηφιοποιημένο εργασιακό περιβάλλον με το νέο σύστημα να υπόσχεται:

Σε συνδυασμό με την επέκταση της ψηφιακής κάρτας εργασίας στο σύνολο του ιδιωτικού τομέα, το υπουργείο Εργασίας στοχεύει στη διαφάνεια των ωραρίων και στην καταγραφή των υπερωριών. Οι εργοδοτικές οργανώσεις βλέπουν θετικά τη μείωση γραφειοκρατίας, αλλά εκφράζουν ανησυχία για αυξημένους ελέγχους και πρόστιμα.

Load more

Δείτε επίσης

Load more

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.



Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων