Τα αυτοκίνητα δεν θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν όλες τις δυνατότητές τους όσο τα άλογα ήταν ακόμη στους δρόμους της Ν. Υόρκης και γκαβαλίνες βάρους 2,5 εκατ. λιβρών συσσωρεύονταν καθημερινά στους δρόμους της μεγαλούπολης.
Για το μακροχρόνιο καλό της οικονομίας, τα άλογα θα έπρεπε να φύγουν από τους δρόμους αλλά η βιομηχανία των αμαξάδων αντέδρασε. Καθυστέρησε μεν την μετάβαση αλλά δεν μπορούσε να την σταματήσει. Είναι ένα παράδειγμα δημιουργικής καταστροφής.
Δεν είναι καπιταλισμός με την πραγματική έννοια του όρου όταν οι επιχειρήσεις διασώζονται απο τα δικά τους λάθη επανειλημμένα. Όταν αυτό συμβαίνει, το αποτέλεσμα είναι χαμηλός ρυθμός ανάπτυξης και μη παραγωγική κατανομή κεφαλαίου.
Στην Ελλάδα έχουμε διττό φαινόμενο. Απο την μία πλευρά η κρατική γραφειοκρατία βάζει συχνά τρικλοποδιές και εμπόδια σε νέες πρωτοβουλίες και επενδύσεις και απο την άλλη ιδιωτικές επιχειρήσεις που δεν ρισκάρουν αν δεν πάρουν κάποιας μορφής κρατική επιχορήγηση.
Δεν είναι τυχαίο ότι η συντριπτική πλειοψηφία, αν όχι όλες, οι μεγάλες επιχειρήσεις της χώρας δεν έχουν προχωρήσει σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου εδώ και πολλά χρόνια. Γιατί να το κάνουν; Μεγαλώνουν και επεκτείνονται με επιδοτήσεις, επιδοτούμενα δάνεια κ.τλ.
Ακόμη, στην Ελλάδα επιδοτούμε εταιρείες για την τοποθέτηση οπτικών ινών όταν δεν υπάρχει ζήτηση και εν συνεχεία δίνουμε επιδοτήσεις (vouchers) για ενισχύσουμε την ζήτηση. Ομοίως, επιδοτούμε την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ όταν η ζήτηση υστερεί σημαντικά με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο κίνδυνος των black outs.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) φέρει επίσης ευθύνες γι' αυτό το φαινόμενο. Επιλέγει νικητές και ηττημένους, κατευθύνοντας κοινοτικά κονδύλια σε συγκεκριμένους τομείς και εταιρείες.
Όμως, αυτή η κατάσταση διαιωνίζει νοοτροπίες και πρακτικές που καθιστούν πολλές ελληνικές εταιρείες μη ανταγωνιστικές διεθνώς. Τα κοινοτικά κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης κ.τλ. μπορεί να αυξάνουν το ποσοστό των επενδύσεων στο ΑΕΠ και να τονώνουν τον ρυθμό ανάπτυξης. Όμως, δεν έχουν κάνουν κάτι για να αλλάξουν την επιδοτούμενη επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα.
Αυτό πιθανώς θα το πληρώσουμε στο μέλλον.