Την προηγούμενη φορά που έγινε αντικείμενο έντονης πολιτικής αντιπαράθεσης ήταν την εποχή που διακρατούσε και δεν απέδιδε στη ΔΕΗ τα λεφτά των λογαριασμών ρεύματος που πλήρωναν τα νοικοκυριά στα φυσικά καταστήματα των ΕΛΤΑ. Κι αυτό γιατί τα χρήματα διοχετεύονταν στην πληρωμή μισθών των υπαλλήλων, όπως είχε τονίσει η τότε διοίκηση των ΕΛΤΑ.
Το πρόβλημα επιλύθηκε από τη νέα διοίκηση που ανέλαβε εκείνη την περίοδο, με διευθύνοντα τον κ. Ηλία Αθανασίου, με τη μορφή δανείου της ΔEΗ προς τα ΕΛΤΑ, που έχει πλέον αποπληρωθεί απ’ όσο κατανοούμε.
Όμως, μια ακόμη ευκαιρία φαίνεται ότι χάθηκε το 2020, όταν η ΕΕ έδωσε το πράσινο φως στο κράτος να «προικίσει» τα ΕΛΤΑ με 250 εκατ. ευρώ, με σκοπό τη χρηματοδότηση ενός πλάνου αναδιάρθρωσης το οποίο περιελάμβανε την εθελουσία έξοδο 2.000 υπαλλήλων. Άνθρωποι του κλάδου παρατηρούν ότι η εθελουσία υλοποιήθηκε χωρίς κάποιο συγκεκριμένο πλάνο αναδιάρθρωσης και πολλά λεφτά πήγαν στράφι σε συμβούλους κ.λπ. Απόδειξη ότι τα ΕΛΤΑ αναγκάστηκαν να προσλάβουν φθηνότερους, «δανεικούς» εργαζόμενους κατόπιν.
Το 2022 ήρθε νέο χτύπημα με την κυβερνοεπίθεση που αποκάλυψε πόσο ευάλωτα ήταν τα συστήματά τους. Ο κ. Σκλήκας -τον οποίο δεν γνωρίζουμε- ανέλαβε τον Ιανουάριο του 2023, με στόχο να αναδιαρθρώσει τα ΕΛΤΑ και να τα επαναφέρει σε κερδοφορία. Αν νόμιζε ότι θα το επιτύχει κλείνοντας μόνο 143 καταστήματα, όπως του καταλογίζουν κάποιοι βουλευτές της ΝΔ, προφανώς έκανε λάθος.
Και ασφαλώς ήταν λάθος του κ. Σκλήκα που δέχθηκε να έχει conference call με βουλευτές της ΝΔ, από τη στιγμή που τα ΕΛΤΑ ανήκουν στο Υπερταμείο και βασικός μέτοχος του τελευταίου είναι το Υπουργείο Οικονομικών. Αν αυτοί που του το ζήτησαν επέμεναν στο πλαίσιο της ενημέρωσης των βουλευτών για το θέμα, θα έπρεπε να παραιτηθεί. Δυστυχώς, το επίπεδο των περισσότερων βουλευτών είναι αυτό που είναι και η επανεκλογή τους είναι το παν για τους ίδιους.
Όμως, οι γενικότερες αντιδράσεις, αν και υπάρχει η διαβεβαίωση ότι η παροχή των ίδιων υπηρεσιών από τα ΕΛΤΑ θα συνεχιστεί με άλλους τρόπους, δείχνουν επίσης κάτι ακόμη. Αδιαφορία για τις ζημιές και τα αρνητικά κεφάλαια που έχει η εταιρεία, αν συνεχίσει να λειτουργεί ζημιογόνα καταστήματα. Είναι η νοοτροπία που οδηγεί μαθηματικά σε νέα χρεοκοπία μελλοντικά.
Όμως, υπάρχει κάτι ακόμη. Όταν προβάλλεται τέτοια αντίσταση, παρότι θέσεις εργασίας στα ΕΛΤΑ δεν θίγονται και απλά κάποιοι υπάλληλοι θα ξεβολευτούν, τι θα γίνει όταν η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) και οι νέες τεχνολογίες απαιτήσουν μεγάλα ξεβολέματα και απώλειες δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας σε πολλούς κλάδους;
Η λογική υπόθεση είναι ότι η εισαγωγή των νέων τεχνολογιών σε πολλές εταιρείες και κλάδους θα καθυστερήσει ή θα γίνει μετ’ εμποδίων στην Ελλάδα. Αυτό δεν πρόκειται να συμβεί σε άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένων των Βαλκανικών και της Τουρκίας, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να βρεθεί πίσω τους. Ως συνήθως, όταν αυτό γίνει αντιληπτό, θα προσπαθήσουμε να επιταχύνουμε, αλλά θα είναι αργά.
Δυστυχώς, οι αντιδράσεις στο κλείσιμο των 204 καταστημάτων των ΕΛΤΑ από τους πολιτικούς και την κοινωνία, αυτό δείχνει. Μια Ελλάδα που δεν μαθαίνει από τα λάθη του παρελθόντος και δεν θέλει να το παραδεχθεί, παρά μόνο όταν φθάσει η κατάσταση στο αμήν.